Naar cookieinstellingen
winkelstraat

Deze winkels worden (niet) gemist als ze uit de winkelstraat verdwijnen

Welke winkels zullen consumenten wel of niet missen, als zij uit het winkelbeeld verdwijnen? Deze en meer vragen zijn door retail-onderzoeksbureau Q&A voorgelegd aan een groep van 5.144 mensen.

Uitschieters

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat steeds meer winkelketens richting gevarenzone gaan. Zij weten te weinig klanten aan zich te binden, vernieuwen te weinig en hun toekomst is daardoor onzeker. Er zijn ook uitschieters, die het winkelende publiek nog wel weten te bekoren. Kruidvat beslaat plek 1 en ook Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB behoren hier toe. Ze trekken veel publiek, zijn onderscheidend en daarnaast sterk op online gebied.

Trendhopper en Perry niet gemist

De ranglijst beslaat 204 retailers en onderaan de lijst staan de winkels die tijdens de enquête het minst goed uit de verf komen. Onder deze minst succesvolle winkelketens bevinden zich Spar, Carptet Right, Marskramer en New Yorker. Tegenover de NOS zegt Frank Quix van Q&A dat zo’n 7 procent van de winkelketens een groot probleem heeft. Zij zullen in de winkelstraat niet gemist worden en met name Trendhopper en Perry komen hierbij naar voren.

Middenmoters in gevarenzone

Zo’n 9 procent van de winkels weet zich echt te onderscheiden en roept zeer positieve reacties op bij de onderzoekgroep. “Dan heb je het over namen als Dille & Kamille, Ekoplaza, Hans Anders en Rituals”, zegt Frank Quix. Zij behoren tot de 18 procent van de retailers die gemist zullen worden in de winkelstraat. Tussen de topwinkels en degenen die het slechtste scoren staat een hele rits bedrijven die het niet al te goed doen en het naar alle waarschijnlijkheid ook niet zo 1,2,3 voor elkaar krijgen weer populairder te worden. Deze middenmoters missen het budget om er iets aan te doen. Ondanks de groeiende economie vallen de bestedingen in deze winkels tegen. Ze verliezen de strijd ook doordat de kleine groep die het wel goed doet, steeds maar beter blijft worden.

Wel of niet online?

Ondanks dat Action geen webwinkel heeft, wordt dat het bedrijf nauwelijks kwalijk genomen. Dat is echter wel een uitzondering, want andere ketens die online niet aanwezig zijn, zullen het volgens Q&A moeilijk krijgen tegenover de concurrentie die deze mogelijkheid wel biedt. Daaronder bevinden zicht Aldi, Big Bazar, Dirk, Hubo, Keuken Kampioen, Primark en Tuincentrum Overvecht. Het gaat echter verder dan alleen het hebben van een webshop. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Retailers die dit hebben begrepen bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84 procent van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Gevolgd door afhalen in de winkel (69 procent) en externe afhaalpunten (33 procent). Snelheid is vandaag de dag belangrijk. 28 procent van de retailers met een webshop biedt de volgende dag bezorgen aan, waarbij de klant tot minstens 21.00 uur kan bestellen.

Quix verwacht gezien de uitkomst van het onderzoek dat er de komende jaren nog wel meer winkels omvallen of door gaan met minder vestigingen.

(Bron: NOS, Q&A)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.