Naar cookieinstellingen
slager

De slager heeft het zwaar

Naar de slager voor een stukje vlees is allang niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Anno 2017 gaan mensen langs de supermarkt voor deze boodschap. Mede daardoor kunnen veel slagerijen het hoofd niet langer boven water houden en verdwijnen er steeds meer uit het straatbeeld.

Supermarkt neemt over

Uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er in de laatste 10 jaar ongeveer 500 slagerijen hun deuren hebben gesloten, en dat terwijl het aantal supermarkten alleen maar groeit. Hier wordt inmiddels 85 procent van al het vlees verkocht. Naast concurrentie van de supermarkten, hebben slagerijen ook te lijden onder het gebrek aan opvolgers. Ook komen er maar weinig nieuwe slagerijen bij, omdat er niet veel jongeren zijn die een opleiding tot slager volgen.

Financiële plaatje

Bovendien is de vleesprijs al jaren gelijk, maar lopen de kosten voor de slagers wel steeds verder op. Zo zijn er speciale machines nodig om bepaalde soorten worst te maken. Ook moeten nieuwe slagerijen aan strenge eisen voldoen en dat betekent dat er soms flink veel geld geïnvesteerd moet worden. Iets wat de meeste startende slagers niet hebben. En dan is er ook nog de huur van het pand. Dat dit een serieus probleem kan zijn voor slagerijen, blijkt in de zomer van 2017. Een slagerij die al sinds de jaren 60 in Amsterdam is gevestigd dreigt haar deuren te moeten sluiten, omdat de verhuurder het pand wil verbouwen en opnieuw aan de slager wil verhuren voor een veel hogere prijs. Een rechtszaak volgt, maar inmiddels is duidelijk dat de slagerij mag blijven.

Kaaswinkel en viswinkel

Hoewel het niet goed gaat met de slagers, lijken andere voedselspeciaalzaken weer op te bloeien. Met name de kaaswinkel en viswinkel zijn erg in trek onder het Nederlandse publiek. Tussen 2007 en 2017 zijn er zeker 25 procent meer viswinkels gekomen en 9 procent meer kaaswinkels. Vooral de hoofdstad heeft er kaaswinkels bijgekregen, om te voldoen aan de grote vraag van toeristen naar dit product.

Gaat u weleens naar de slager?

(Bron: Het Parool, CBS)

Geef een reactie

Reactie

    Hanneman says:

    Door de ontwikkelingen in de afgrijselijke bio-industrie waar miljoenen dieren getreiterd, mishandeld danwel gemarteld worden, zullen integere, goed opgeleide vakslagers nog nauwelijks te vinden zijn. Dat nieuwe aanwas in dit vakgebied bedankt voor de eer lijkt me wel begrijpelijk. Waarom zou je een beroep kiezen wat indirekt van doen heeft met die bio-industriële grootschalige dierenmishandeling? Ik weet ook wel dat al de megastalboeren en CDA politici er anders over denken. Dat Yvonne Jaspers het bestaan van die megastallen middels hippe televisie wenst te rechtvaardigen en goed te praten snap ik ook. En zeer waarschijnlijk gaat dat werken. Gaat U als supermarkt en Mc.Donaldklant liever voor de luxe van de vette hap en de kiloknallers dan te denken aan al die miljoenen verbrande, mishandelde en vergiftigde dieren. Ben al tientallen jaren fatsoenlijk eter. Geen vlees of vis meer voor mij. Ik krijg het niet in overeenstemming met, wat zou zijn te noemen, mijn geweten. Waarom zou u onderzoeken dat het anders kan? Met een vlees-lobby die in Den Haag gretig gehoor vindt bij vooral het CDA en – er is een heleboel poen mee gemoeid – de VVD. Zo bar veel verschillen tussen mens en dier zijn er niet meer. Slacht of stemvee.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.