De bakker en de slager maken een comeback
Publicatiedatum: 15 juni 2016
We gaan weer meer naar de bakker en de slager. Jarenlang verliezen de speciaalzaken het aan populariteit van de supermarkten, maar inmiddels weten we de afzonderlijke winkels weer goed te vinden.
Verse producten
Tussen 2007 en 2015 daalden de verkoopvolumes en omzetten van speciaalzaken met respectievelijk 30 en 15 procent. Onder andere doordat supermarkten ook steeds meer goede, verse producten zijn gaan aanbieden en door online aanbieders zoals Hallo Fresh. Consumenten zijn tegenwoordig echter weer bereid om meer geld uit te geven aan eten. De dalingen zijn nu voorbij en een stijging van de omzetten is ook weer mogelijk.
Vakkundig personeel
Speciaalzaken onderscheiden zich van supermarkten door bijzondere kwaliteit aan te bieden of bijvoorbeeld lokale producten te verkopen. Ook wordt vakkundig en vriendelijk personeel gewaardeerd en dat producten geproefd kunnen worden. De prijs zal altijd belangrijk blijven, maar met unieke producten kunnen consumenten een ‘restaurantbeleving naar de keuken halen’. Bedrijven die blijven investeren in innovatie en meegroeien met de wensen van de consument blijken succesvol.
Gaat u naar de bakker, groenteman en slager of haalt u al uw boodschappen liever in 1 keer bij de supermarkt?
(Bron: RTL-Z)