Coronavoucher vervalt: krijgt u uw geld terug?
Het is op 16 maart 2021 1 jaar geleden dat de eerste coronavouchers werden uitgegeven door de reisbranche. Deze vouchers zijn 1 jaar na uitgiftedatum in te wisselen voor geld. Dat moment is nu voor sommige mensen aangebroken. Hoe en wanneer krijgen zij hun geld terug?
De coronavoucher
Na het uitbreken van de coronacrisis konden veel vakantiereizen niet doorgaan. Mensen die een pakketreis hadden geboekt bij een bij een ANVR-aangesloten bedrijf, kregen een door de SGR, of ander kleiner garantiefonds, gedekte voucher aangeboden. De SGR is het grootste garantiefonds voor de reisbranche en zorgt er onder andere voor dat mensen die een reis hebben geboekt bij een reisorganisatie niet hun geld kwijt zijn als de reisorganisatie failliet gaat. De ANVR is de brancheorganisatie van de reiswereld.
Met de voucher konden reizigers dan hun reis omboeken of op een later moment hun geld terugkrijgen. De reisorganisaties deden dit zodat ze de consument niet direct het geld hoefden terug te betalen, want dat geld was er volgens hen niet. Daarnaast hoopten de organisaties dat de consument op een ander moment in het jaar alsnog op vakantie kon gaan.
Op 16 maart 2020 werden de eerste vouchers uitgegeven. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft diverse voorwaarden gesteld aan de voucherregeling. Zo moeten reisorganisaties vouchers die niet of deels zijn gebruikt binnen 12 maanden uitbetalen aan de consument. Dat moment is nu dus een feit.
SGR-dekking
Heeft u zo’n voucher die u wil laten uitbetalen? Weet dan dat vouchers die vallen onder de garantie van SGR binnen 1 jaar minus één dag moeten worden uitbetaald. Dit moet actief gebeuren door de reisorganisatie. Krijgt u geen geld, dan kunt u de claim, de dag nadat de datum van geldigheid op de voucher is afgelopen, zich melden bij de SGR. Doe dit op tijd, maar ook niet te vroeg. Als u een voucher heeft die in juni of augustus van vorig jaar is uitgegeven, dan hoeft u nu nog niet aan te kloppen bij de reisorganisatie, maar als de voucher uit maart 2020 komt wel.
Als mensen nul op het rekest krijgen bij de reisorganisatie hebben zij 2 maanden om dit te melden bij de SGR. De SGR neemt dan contact op met de reisorganisatie en spoort ze aan alsnog te betalen. Om te voorkomen dat de dekking van de SGR verloopt, is het belangrijk dat u zich echt bij de SGR meldt.
Coronavoucherfonds
Om ervoor te zorgen dat reisorganisaties hun klanten kunnen terugbetalen heeft de overheid toegezegd dat er een lening van 400 miljoen euro beschikbaar komt. Dit geld komt in een speciaal voucherfonds waar het SGR de leiding over heeft. Zodra de Europese Commissie goedkeuring heeft gegeven kunnen de eerste betalingen worden gedaan aan de reisorganisaties.
Inmiddels heeft de Europese Commissie betrokken ons laten weten dat de Commissie, zodra zij door de lidstaten in kennis is gesteld, eventuele nationale steunmaatregelen van de lidstaten in verband met de gevolgen van de uitbraak met prioriteit beoordelen. Zodra de toestemming van Europa binnen is, heeft het ministerie ons aangegeven dat het slechts 1 druk op de knop is om het geld bij het voucherfonds te krijgen.
Rechten
Wie een coronavoucher heeft die 1 jaar geleden is uitgegeven heeft dus binnenkort recht op geld terug. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u besluit er toch nog een nieuwe reis mee te willen boeken. Die nieuwe reis valt dan onder een nieuwe garantieregeling. Gaat de nieuwe reis niet door vanwege corona? Dan zou u binnen 14 dagen het geld terug moeten krijgen. Het is echter verstandiger om dan een nieuwe boeking te maken. In die 14 dagen bent u namelijk niet gedekt vanuit het fonds. De SGR dekt namelijk bestaande boekingen en geen geannuleerde boekingen.
Tips van SGR
Geen nieuwe reis boeken, maar gebruik maken van het voucherfonds? De SGR heeft een aantal tips van u om de afhandeling van het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen:
- Schakel niet bij voorbaat de SGR in. Neem eerst contact op met de reisorganisatie hierover.
- Krijgt u geen contact? Klop dan – zoals hierboven ook benoemd – binnen 2 maanden bij de SGR aan.
- Vul al uw gegevens heel secuur in. Zo kan er geen onduidelijkheid ontstaan die onherroepelijk tot vertraging zal leiden.
- Heb geduld. Het geld is voor u gereserveerd, het kan alleen even duren voordat u het krijgt.
Claimbureau’s
MAX Ombudsman Jeanine Janssen benadrukt ook dat het niet nodig is om een claimbureau in te schakelen dat uw geld voor u terughaalt bij de reisorganisatie. “Wat mensen moeten weten is dat het enorm vervelend is dat het langer kan duren, maar dat hun geld veilig is. En dat ze dat ook zeker krijgen. Bij een claimbureau moet je daar kosten voor betalen terwijl je dat heel goed zelf kunt. Dus check je voucherdatum, en meld je op tijd, maar niet te vroeg, bij SGR. En loopt je tegen problemen aan dan kan je altijd bij ons terecht!”
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Op 1 maart 2021 is Jeanine Janssen samen met SGR-directeur Erik Jan Reuver te gast bij Tijd voor MAX om te praten over dit onderwerp. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond 17.10 uur op NPO 1.
(Bron: Jeanine Janssen, SGR, ANVR)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Heeft u ook informatie over hotel vouchers in het buitenland , wat gebeurd daarmee als verlopen zijn? Ik had voor onze vakantie in 2020 rechtstreeks bij een hotel in Frankrijk een kamer geboekt. Van dit hotel hebben we een voucher gekregen met n geldigheid van 1,5 jaar. Ik spreek alleen wat school Frans dus het is een beetje lastig om te achterhalen wat er na dat 1,5 jaar gebeurd. Als u dat ook niet weet bij wie zou dan meer informatie kunnen krijgen?
Beste mevrouw Arnoja,
Het is voor mij helaas niet duidelijk hoe het daarmee staat. Een boeking die rechtstreeks is gegaan ligt vaak lastiger omdat er geen branche achter zit met een garantiefonds. U kunt misschien contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum. Zij gaan over grensoverschrijdende geschillen. Misschien kunnen zij u hierin verder helpen.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
MAX Ombudsman
In de verschillende uitzendingen gaat het steeds over vouchers van reizen die geboekt zijn via een reisbureau. Maar hoe zit het met vouchers van de vliegmaatschappij zelf? Toen mijn reis die ik rechststreeks geboekt heb bij EasyJet niet door kon gaan heb ik voor vouchers gekozen. Deze verlopen echter binnenkort (max 1 jaar geldig). Via de website en telefonisch lukt het me echter niet om met EasyJet in contact te komen. Wat moet ik doen om deze vouchers alsnog te verzilveren?
Beste meneer Govert,
We hebben het eerder ook al gehad over vouchers van vliegtuigmaatschappijen. Daar heeft de Europese Commissie van gezegd dat mensen gewoon recht hebben op hun geld terug. Veel van die vouchers zijn dan ook al omgezet in ofwel een nieuwe reis, ofwel in geld terug. Als het niet lukt om gewoon met ze in contact te komen, dan adviseer ik u om een aangetekende brief te sturen aan EasyJet met daarin uw vraag. Krijgt u dan nog geen gehoor, bel dan even met ons spreekuur en geef aan dat u eerder op het forum hebt geschreven.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Beste Max Vandaag, Ik heb vorig jaar een reis naar Italië geboekt twv. €976,- voor 2 personen voor 23-6 T/M 3-7 via Bookings.com! Deze vakantie is vanwege Corona niet doorgegaan. De enige optie was annuleren en genoegen nemen met een voucher (twv 81% van de reissom) van de accommodatie! Bookings.com trok daarna de handen er van af! Nu moeten we dus per 23-6-2021 de voucher verzilveren maar dat lijkt weer niet te kunnen! Bovendien eigenlijk willen we ook niet meer! Wat kunnen we nu nog doen? Mvg. J.B. Edens
Beste Edens,
Er zijn mij een paar dingen niet duidelijk. En dat komt op reisgebied qua rechten best secuur. Hebt u een pakketreis geboekt bij booking.com? of losse onderdelen en daarmee een contract met buitenlandse partijen? Waarom hebt u maar 81% gekregen? Bij een annulering van een pakketreis hebt u recht op 100% als de annulering door de reisorganisatie gedaan is omdat hij de reis niet kon uitvoeren. Het duurt nog even voordat het 23 juni is. We weten niet hoe de wereld er dan uitziet. Maar ook daarover heb ik vragen. Heeft u een sgr gedekte voucher? Als die afloopt krijgt u automatisch uw geld terug. U hoeft dan niet perse een nieuwe reis ermee te boeken. En een nieuwe reis ermee boeken kan tot verder in de toekomst.
Het is misschien handig dat u even met ons spreekuur belt zodat ze met u kijken wat u nu precies heeft geboekt en ontvangen. Dat kan dagelijks tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Hoe gaat het met de vouchers van de KLM ?
Onze pakketvakantie rondreis Zuid Afrika moest halverwege afgebroken worden ivm de corona. Wij hebben geen voucher gehad maar een “wereldwaardebon”. Deze is ook maar een jaar geldig, niet overdraagbaar en niet voor geld on te wisselen volgens de website van reisburo Djoser.
Inmiddels hebben wij vernomen dat de waardebon nog een jaar geldig blijft maar nogmaals niet inwisselbaar is voor geld
Ik heb in februari 2020 bij booking.com hotels geboekt op Madera voor mei 2020. Door corona ging de reis niet door, maar booking.com geeft geen vouchers maar zegt dat ik met de hotels in contact moet treden: zij zijn alleen tussenpersoon. Kan dit zomaar? Van de hotels heb ik inderdaad vouchers ontvangen die, op aandringen, nog geldig zijn tot voorjaar 2022. Maar of ik dan nog daarheen wil is mij nog niet duidelijk en misschien onmogelijk en dus had ik liever het geld terug.
Wel iets positiefs: de vlucht naar Madera met Transavia is na mijn claim binnen 8 dagen weer teruggestort. Chapeau!
Hallo,
Wij hebben een voucher van Centerparcs ontvangen voor het vervallen van de Herfstvakantie 2020 naar de Vossemeren/België.
Wij gaan hier niet en zijn al maanden bezig om om op diverse manieren contact te krijgen met Centerparcs maar ontvangen alleen maar
e-mails met standaard teksten die nergens op slaan. Telefonisch contact is ook niet mogelijk, wij hebben 1 keer iemand gesproken en die gaf advies om een mail te sturen. Wij hebben ook per post een brief verstuurd maar helaas geen antwoord ontvangen.
Wij willen graag nu het geld terug omdat deze vakantie die gepland was met de (klein)kinderen i.v.m. onze 50 jarige bruiloft is vervallen en wij besloten hebben het geld voor deze vakantie op een andere manier met de kinderen te besteden.
Onze vraag is dus of u ons advies kan geven wat wij kunnen doen om contact te krijgen met Centerparcs.
Mocht u nog meer informatie nodig hebben dan zijn wij uiteraard bereid u die te verstrekken.
Alvast hartelijk dank voor Uw reactie!
Met vriendelijke groet
Hetty Marcus
Beste Hemarc en anderen, MAX-leden kunnen met verdere vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Begin vorig jaar (nog voor corona) twee tickets geboekt via MYTRIP met TAP Portugal en de dag erna nog 2 koffers erbij geboekt via de TAP site zelf. Ik kreeg toen na annulering 2 vouchers aangeboden (daarna bleek in een vreemde valuta) en die heb ik toen maar geaccepteerd, omdat ik bang was om helemaal niets te krijgen en met het idee om over een tijd zoals geadviseerd het geld terug te vragen en te krijgen. In het begin kon ik ze telefonisch niet bereiken en eenmaal wel, werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst zeiden ze nog dat het werd verwerkt en ik binnen een paar weken mijn geld terug zou krijgen bla bla bla, nooit gebeurd natuurlijk en dat het ineens aan MYTRIP lag en niet aan hen. Geld van de koffers kon wel, omdat het rechtstreeks bij TAP geboekt was, ook dat geld heb ik nog niet ontvangen. Ik ben radeloos en wil mijn geld terug, bijna 1000 euro bij elkaar. Ik weet niet wat ik kan en moet doen, dit speelt al zo lang weer inmiddels en word er moe van.
Wat zijn mijn opties en heb ik nog wel een optie?
Beste Lida82, bedankt voor uw reactie. U kunt met reisvragen terecht bij MAX Vakantieman: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ MAX-leden kunnen daarnaast met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Goedendag, Heeft u ook informatie over de Centerparcs vouchers? die van ons verlopen op 31 december en dan moet je voor die tijd geweest zijn. Ze waren 1 jaar geldig maar als alles bijn dicht zit hoef je daar niet heen, dus eigenlijk vanaf de zomer kan je er weer een beetje normaal naartoe.
Om nu deze maanden voor 31 december daar nog heen te gaan komt ons heel slecht uit.
Dus eigenlijk willen we geld terug. We hebben 2 vouchers. Weet u of dat mogelijk is?
Beste horden, bedankt voor uw reactie. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. En via https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ komt uw vraag bij de redactie van MAX vakantieman terecht.