Consument heeft geen vertrouwen in etiketinformatie
Publicatiedatum: 9 december 2015
Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat het geloof van consumenten in de informatie op etiketten schrikbarend laag is. Minder dan 1 op de 10 consumenten heeft onvoorwaardelijk vertrouwen in voedseletiketten.
Vooral het samengestelde karakter van veel voedingsmiddelen zorgt voor wantrouwen. Maar ook de verschillen in voedselwetgeving en de diversiteit en veranderlijkheid van voedingsmiddelen spelen een rol. Consumenten blijken de informatie op etiketten, ondanks de strenge Europese wetgeving, slechts deels te geloven.
Etiketinformatie
De informatie die minimaal op het etiket moet staan, is vastgelegd in de Europese verordening Verstrekking voedselinformatie aan consumenten, aldus de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op hun website. Per product kan de hoeveelheid informatie die verplicht is verschillen. Op producten uit de fabriek moet bijvoorbeeld meer informatie staan dan op een brood van de plaatselijke bakker. Onder andere de naam van het product en de naam en het adres van de producent moeten verplicht op het etiket van voedingsmiddelen staan. Zodat duidelijk is wie het product heeft gemaakt.
Warenwet
In de Warenwet staat wat er precies op het etiket van een voedingsmiddel moet staan. U moet hierbij onder andere denken aan:
- E-nummers
- Herkomst van het voedsel
- Voedingswaarde
- Gezondheidsclaims
- Allergie opwekkende ingrediënten
Wilt u weten hoe u een etiket moet lezen? Download dan de etiketwijzer van het Voedingscentrum.
Heeft u vertrouwen in de informatie die op etiketten te vinden is?