Naar cookieinstellingen
internetcriminaliteit

Campagnes ‘Eerst checken, dan klikken!’ en ‘Gehacktdag’ moeten burgers beter beschermen tegen internetcriminaliteit

KBO-PCOB roept de maand juni uit tot maand van de strijd tegen cybercriminaliteit. Want maar liefst 1 op de 10 ouderen is ooit slachtoffer geweest van internetcriminaliteit en dat getal moet volgens de bond naar beneden. Met een voorlichtingscampagne willen ze hen bewust maken van de gevaren en op elke woensdag ‘gehacktdag’, toont de bond een voorlichtingsfilmpje met voorbeelden en tips. Naast de campagne van KBO-PCOB is er ook een landelijke bewustwordingscampagne, Eerst checken, dan klikken!, gestart om burgers zich beter te laten beschermen tegen cybercrime.

Niet meer weg te denken

De computer, tablet of telefoon is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer zaken moeten we via de computer regelen. En doordat we ons op steeds meer sites registreren is het voor internetcriminelen mogelijk om onze gegevens te achterhalen en te misbruiken. En wie even niet oplet heeft zo op een foute link geklikt, een mail (phishing) geopend waarvan u de bijlage beter niet had kunnen openen of iets betaald aan iemand die u eigenlijk helemaal niet kent. Zonder dat u het in de gaten heeft bent u slachtoffer geworden van internetcriminaliteit.

1 op de 10 ouderen ooit slachtoffer van cybercrime

Ook voor ouderen is de computer steeds belangrijker. Ze maken gebruik van DigiD, internetbankieren en ook voor overheidsdiensten maken zij gebruik van het web. Gemiddeld zijn ze dagelijks 2 tot 3 uur online. En behalve dat dit hun wereld doet vergroten, geeft de helft van de ouderen aan zich kwetsbaar te voelen achter de computer. Dat blijkt uit onderzoek van KBO-PCOB. 1 op de 10 ouderen geeft aan ooit slachtoffer te zijn geweest van cybercrime. 3 procent van de ondervraagden is slachtoffer geworden van koop- en/of verkoopfraude via internet en 2 procent is gehackt. Maar liefst 4 op de 10 is bang om slachtoffer te worden van internetcriminaliteit. Voor de bond reden genoeg om een bewustwordingscampagne te starten.

‘Gehacktdag’

KBO-PCOB heeft elke woensdag in juni uitgeroepen tot ‘gehacktdag’. Op deze dagen tonen zij op hun site voorlichtingsfilmpjes en laten onder andere aan de hand van een aantal nep-mails zien hoe u deze kunt herkennen en kunt voorkomen dat u gehackt wordt. Met de bewustwordingscampagne Eerst checken, dan klikken! willen verschillende bedrijven en brancheorganisaties in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, burgers ook bewust maken van cybercriminaliteit. De campagne is zaterdag 1 juni 2019 afgetrapt door minister Grapperhaus. Fraudeurs worden steeds handiger in het verkrijgen van toegang tot computers, tablets en smartphones. Volgens Grapperhaus is het belangrijk dat we zelf ook alerter op internet worden. Vanuit de campagne gaan onder meer banken, internet- en telecombedrijven klanten stimuleren preventieve maatregelen te nemen, zoals het gebruik van een virusscanner en verschillende sterke wachtwoorden.

Kijk voor meer informatie en tips over de campagnes Eerst checken, dan klikken! en die van KBO-PCOB op de sites.

Lees ook: Phishing kent vele verschijningsvormen: zo herkent u ze, Digitip: spam en phishing; wat is het verschil, Digitip: in phishing getrapt, wat nu?, Digitips over veilig internetten, Internetcriminelen vissen massaal naar doorgeknipte pinpassen en Digitip: In 10 stappen een veilige computer.

(Bron: KBO-PCOB/Veiliginternetten.nl)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Overheden hebben te lang criminaliteit toegelaten. Vanaf het begin van de internethype, is controle achterwege gebleven. Zoals ook de voedsel en waren autoriteit achterwege gebleven is bij de voedselveiligheid. De autoriteit consument en markt achterwege gebleven is, bij bescherming van de bevolking voor oplichters. En Justitie optreden achterwege gebleven is, bij de aanpak van criminaliteit. Nu loopt internetoplichting uit de hand, omdat er niets makkelijker is als internetoplichting en beginnen overheden te mekkeren. De verouderde, ongeschoolde, onderbetaalde en niet opgeleide politiemedewerkers, zijn niet voorbereid op hun taak en hebben het nakijken. Internetcriminelen opereren in een speeltuin, een digitaal paradijs. n de consument heeft het nakijken.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.