Naar cookieinstellingen
supermarkt

‘Budgetsupers Aldi en Lidl niet de goedkoopste’

Welke Nederlandse supermarkt is het duurst en welke het goedkoopst? Dat probeert het tv-programma Kassa te onderzoeken met hun boodschappentest. Het resultaat is opvallend, want de redactie is bij budget-supermarkten Aldi en Lidl duurder uit dan bij de Jumbo, Plus, Dirk of Albert Heijn.

Aldi en Lidl het duurst

Voor de test vergelijkt kassa 6 Nederlandse supermarkten met elkaar: Jumbo, Aldi, Lidl, Albert Heijn, Dirk en Plus. Hier kopen zij telkens 27 producten die vaak aan worden geschaft door een gemiddeld gezin. De conclusie die zij kunnen trekken is dat deze boodschappen bij Dirk het goedkoopst zijn, gevolgd door de Jumbo, Plus, Albert Heijn en Lidl en Aldi. Het verschil tussen nummer 1 en 6 is 5,26 euro.

Kleiner assortiment

Hoewel het opvallend is dat een supermarkt die te boek staat als goedkoop als duurste uit de bus komt, behoeft de einduitslag enige toelichting. De assortiment van Aldi en Lidl is vele malen kleiner dan dat van de concurrenten, waardoor zoiets als een btw-verhoging direct effect heeft op de prijzen. Groter supermarkten kunnen de prijs van de goedkoopste producten makkelijker laag houden, omdat dit voor hen bijproducten zijn en zij de prijsverhoging in andere delen van het assortiment kunnen doorvoeren.

Prijs-kwaliteitsverhouding

Daarnaast is het ook niet zo dat bijvoorbeeld de goedkoopste melk van de Jumbo, Plus, Albert Heijn of Dirk evengoed is als de melk van de Aldi of Lidl. Het onderzoek van Kassa wijst uit dat de budgetproducten van de duurdere supers van mindere kwaliteit zijn dan de spullen van Aldi of Lidl. De prijs-kwaliteitsverhouding is bij een supermarkt als Aldi of Lidl dus beter.

Reacties van supermarkten

Aldi en Lidl hebben gereageerd op het onderzoek van Kassa. Aldi zegt het volgende op de site van het programma: “Wij willen evenals eerdere jaren benadrukken dat door de huidige opzet van de test de prijs-kwaliteitsverhouding van producten is losgelaten. Er wordt slechts naar de prijs gekeken. Dat betreuren we.” Volgens Lidl worden er appels met peren vergeleken. “De klant krijgt op deze manier geen eerlijk (prijs) beeld geschetst.”

Ook de andere supermarkten hebben zich uitgesproken over het onderzoek. Albert Heijn is voor de gelegenheid in de boeken van de Jumbo gedoken en weet te vertellen dat de prijzen per vestiging kunnen verschillen. Jumbo wil hier uit concurrentieoverwegingen niet op reageren. Plus, die als 3e uit de test komt, zegt dat de kaas die is gekocht door Kassa inmiddels in prijs is verlaagd. Dirk, die de test wint, laat weten dat het 1 van de speerpunten is dat consumenten goedkoop boodschappen kunnen blijven doen.

(Bron: kassa, AD, RTL Z)

 

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Zowel Aldi als ook de Lidl hebben een zeer goed prijzensysteem, waarbij fouten aan de kassa niet voorkomen. Bij andere supermarkten komt het regelmatig voor, dat je aan de kassa een hogere prijs betaald als dat het artikel in de winkel geprijsd is.

    Maryama says:

    Bij de Lidl gebeurt het inderdaad zelden dat de prijs niet klopt. Bij de Plus en AH daarentegen regelmatig. Daarom heb ik me aangewend om de bon te controleren voordat ik weer op de fiets stapt.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.