Naar cookieinstellingen
iDEAL snel bestellen nieuwe naam

Betaaldienst iDEAL verandert straks in Wero: wat gaat u hiervan merken?

Miljoenen Nederlanders maken gebruik van de betaaldienst iDEAL. Vanaf april 2024 krijgt dit platform een nieuw jasje. Wat gaat er precies veranderen en wat merkt u als consument daarvan?

Meer dan 1 miljard online transacties per jaar

Het van origine Nederlandse iDEAL bestaat sinds 2005, werkt met vrijwel alle banken samen en is de grootste speler op het gebied van online betalingen. Dagelijks komen er zo’n 3,5 miljoen iDEAL-transacties voor, op piekmomenten soms ruim 6,5 miljoen. Op Black Friday 2023 (24 november 2023) is het aantal online betalingen bijvoorbeeld boven de 7 miljoen uitgekomen. Jaarlijks komt dit aantal transacties zelfs ruim boven de 1 miljard uit.

Vlak daarvoor, eind oktober 2023, is al een overname van het bedrijf afgerond. Het iDEAL-systeem maakt inmiddels deel uit van het European Payments Initiative (EPI), een samenwerkingsverband van verschillende grote Europese banken. ‘Ons’ betaalsysteem gaat dus de grens over en daar gaat de consument ook iets van merken. Maar daarover later in dit artikel meer.

Online winkelen met iDEAL: wat gaat er veranderen?

Hoe u nu nog een online aankoop afrekent met iDEAL, bij welke bank u ook klant bent, leest u in deze Digitip. Het afrekenen van zo’n online aankoop doet u nu nog in de betaalomgeving van uw bank. Maar vanaf april 2024 werkt iDEAL met een eigen betaalomgeving. Als u regelmatig online betalingen doet, kunt u hierin een speciaal profiel aanmaken. Hier kunt u uw adresgegevens, bank en betaalrekening aan toevoegen. Zo hoeft u dit niet bij elke transactie opnieuw in te voeren. Currence, het bedrijf achter iDEAL, benadrukt dat dit systeem ‘een hoge privacystandaard’ heeft. En dat het dus onwaarschijnlijk is dat uw gegevens zomaar uitlekken of doorverkocht worden.

Zo’n 300.000 internetwinkels werken samen met iDEAL. Als u een online aankoop in zo’n internetwinkel doet, kunt u straks snel en gemakkelijk afrekenen. Hiervoor kunt u dan de knop ‘snel bestellen’ gebruiken, te herkennen aan het iDEAL-logo. Daarnaast werkt het bedrijf aan speciale meldingen voor uw smartphone en mogelijkheden voor uitgestelde, gespreide en periodieke betalingen. Hoe dat er precies uit moet gaan zien, ziet u in deze video.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Internetwinkels hebben nog tot april 2024 om deze vernieuweingen in hun systeem door te voeren. U kunt er overigens ook voor kiezen om te blijven betalen via uw bank, zoals u nu nog gewend bent.

Van iDEAL naar Wero

Naast deze veranderingen op korte termijn volgt er later een nog grotere ommezwaai. De naam van iDEAL gaat namelijk verdwijnen, waarschijnlijk na 2025. Op termijn komt er een grote nieuwe betaaldienst met de naam Wero, die dan in heel Europa gebruikt kan worden. Want wij zijn dan wel allang gewend aan betaalsystemen als iDEAL, buiten Nederland is dat nog lang niet overal het geval. Over een paar jaar gaan ook andere landen in Europa kennismaken met ‘ons’ online betaalsysteem, maar dan wel onder een andere naam.

(Bron: SeniorWeb, iDEAL, ANP, Bright, NOS, Buckaroo. Foto: Vladimka production/Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (19)

    Sandra2014 says:

    Ik denk dat ik minder online webwinkels ga bezoeken weer een veranderring
    Gewoon weer meer naar de winkel
    T zal een boel schelen op mijn bankrekening

    eelkje says:

    Help! Weer een betaalservice die geld wil uitlenen . Gespreid betalen bevordert schuldenproblematiek en het is een verdienmodel met te hoge winsten voor het bedrijf. Jammer dat de banken hier aan mee doen.

    WIM VAN STRALEN says:

    Ik heb het zelf meegemaakt dat ik iets wilde betalen en ging niet ik ben er achter gekomen dat je met de app moet betalen als je telebankiert.

    deHeim says:

    Jammer dat de Europese overheid onze digitale identiteit en gegevens niet voor ons regelt.
    Nu pakken de banken het initiatief en lopen we als burger aan de leiband van commerciële belangen 😝

    bedeve says:

    MAX kijkt niet verder dan de neus lang is….Oh wat zijn ze enthousiast over het ” nieuwe ” betaalsysteem.
    En oh wat handig bij online aankopen …
    Nee !
    Gebruik ook het nieuwe iDeal vooral niet bij online aankopen !
    Als er iets misgaat met de aankoop en/of de levering heb je geen poot om op te staan.
    Gebruik je credit card of PayPal om zeker te zijn van je consumentenrechten bij online aankopen.
    iDEAL = gaat er iets mis : geld kwijt !
    CC en PayPal = gaat er iets mis : geld terug !

      Len123 says:

      Daar ben ik het voor de volle 100% mee eens.
      Via Credit Card is de meest veilige manier van betalen. Ik heb zo mijn vraagtekens bij dat PayPal..
      Het voordeel van de Credit Card is dat je altijd lokaal contact kunt hebben en dat heeft PayPal niet.

      Ferruccia says:

      PayPal is het allermakkelijkst. Zo makkelijk dat ik me wel eens afvraag of dat wel veilig is. Uit luiheid gebruik ik het toch. Hoef ik niet iedere keer al die cijfertjes in te toetsen van de credit card.

    Ploppie says:

    Hoe moet dat met de ouderen die het al moeilijk genoeg vinden om er mee om te gaan? Kunnen ze dat wel leren of moeten ze dan maar niets meer kopen? Leuk hoor al die veranderingen, maar niet voor die ouderen. Laat het gewoon zo en verander dan alleen de naam of niet.

    Harry175a says:

    ik zie een lege ruimte, waar waarschijnlijk een filmpje behoort te staan

      Margeaux says:

      Iets me cookie instellingen misschien?

    Jojo52 says:

    Niet slim om een betaaldienst die zo bekend is te veranderen. Ik weet niet of ik met het nieuwe systeem ga werken. Het wordt té gemakkelijk. Nu moet je gewoon nog hoed nadenken.

      aqualung says:

      Gaat een verdienmodel worden. let maar op

    Jojo52 says:

    Niet slim om een betaaldienst die zo bekend is te veranderen. Ik weet niet of ik met het nieuwe systeem ga werken. Het wordt té gemakkelijk. Nu moet je gewoon nog goed nadenken.

    aqualung says:

    Ik zie de bui al hangen. Eerst de betaalwijze veranderen, vervolgens een naamsverandering en als klap op de vuurpijl : bij elke transactie via Ideal / Wero moet je een transactie betaling doen. Zo is het altijd al gegaan. Eerst de mensen proeven van het gemak want zo is het allemaal en vervolgens geld vragen voor een betalingswijze. Ik zou bijna zeggen, mensen trap er niet. ING is ook zo betalings instituut. Diensten zouden onvoorwaardelijk gratis blijven werd destijds belooft maar niets is minder waar. Je betaald je inmiddels blauw aan hun dienstenpakket. Zelfs als je geld uit de muur haalt. ING met hun miljardenwinsten. Draait allemaal om geld en dat is straks ook zo met Ideal.

    rijo says:

    Ik heb mijn lesje ook geleerd ! Nodige pakjes nooit aangekomen
    Ik Betaal alleen nog achteraf ,en als dat niet kan ,dan pech gehad !

    Simon says:

    Weer een verandering om het veranderen en niet om het te verbeteren. Ik stop wel met dit gedoe en ga voortaan mijn bestellingen wel met mijn Credit Card regelen. Simpeler en vooral veiliger.

    Harry B says:

    Iedere verandering is geen verbetering.

    En niemand kan garanties geven dat het veilig is. Dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.

    Dirck says:

    Ik mis het nieuwe logo, tijdelijk dubbel zodat je vertrouwde + nieuwe naast elkaar ziet, weet je dat ’t goed zit.
    Ook die App, kan het ook zonder of word het verplicht, een groot aantal weigerde de telefoon als bankpas te gebruiken,
    klein scherm en online aankopen gewoon op laptop.
    In filmpje alleen voordelen voor bedrijven, niets voor burgers.

    En nee, ik wil geen credit of achteraf betalen en bij retour vaak een ramp als pakje ondanks inleverbewijs zoek raakte.
    En Wero? zegt mijn niets, en vergeet ik weer. Net als ik Sofi roep, nog steeds en T Mobile en geen O een Dildo.
    Vele verdwenen merken en ik stopte als klant ermee.

    Dockertje says:

    En daar gaan je gegevens die kom je dan tegen bij ’n eskimo op noordpool !

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.