Naar cookieinstellingen
winkeliers

Beste omzetten voor winkeliers sinds 2005

Winkeliers maken zich op voor de verhoudingsgewijs beste decembermaand sinds 2005. Zoals elk jaar wordt er flink geshopt voor de feestdagen, maar zo’n grote eindejaarspiek als dit jaar heeft Nederland lang niet meer gezien.

Hoge verwachtingen

In december vorig jaar werd door winkeliers 19,8 procent meer omgezet dan gemiddeld in de overige maanden van 2015. Volgens het economisch bureau van ABN AMRO zetten retailers deze maand zo’n 21 procent meer om dan het gemiddelde van de overige 11 maanden van 2016. Dat de verwachtingen voor de decemberomzet dit jaar zo hoog gespannen zijn, is deels te danken aan het aantrekken van de economie en het verbeterde consumentenvertrouwen. Wat echter ook speelt is dat dat de omzet van de retail in de rest van het jaar tot nu toe wat tegenviel. De consumptie is minder hard gestegen dan op basis van de hogere koopkracht te verwachten was. Dat komt doordat consumenten hun geld ook gebruikten voor andere zaken, zoals sparen of het aflossen van schulden.

Verschillen per branche

Winkeliers rekenen op een omzet van 840 miljoen euro. Daarin zitten naast uitgaven voor cadeautjes ook de inkopen voor het kerstdiner en speciaal voor kerst aangeschafte kleren. De hoogte van de eindejaarspiek verschilt traditioneel per branche. Slijterijen en speelgoedwinkels hebben afgelopen jaren in december telkens ongeveer vier vijfde meer omgezet dan in een gemiddelde normale maand. Bij schoenenwinkels en supermarkten kwam de omzet in december ongeveer een tiende hoger uit dan in de andere maanden.

Drukte in de winkelsteden

Vorig weekend was het extreem druk in de winkelsteden. Op zaterdag 17 december 2016 gingen bij sommige winkels in Amsterdam de deuren zelfs tijdelijk dicht om de aanwezige klanten de kans te geven even ‘rustig’ te shoppen. Ook in andere grote steden, zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven was het haast onmogelijk om op een normale manier inkopen te doen.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Eén zwaluw maakt nog geen lente. … Na 7 jaar armoede en ellende, gaat de consument één keer los en verwend zichzelf en de naasten met een extraatje. Denk nu niet dat blijvend is. De gemiddelde loonslaaf heeft minder te besteden, als 7 jaar geleden. Er zijn nog altijd 200.000 werklozen meer. En er wordt minder geleend, omdat banken de deuren dicht houden voor lenende consumenten. … Na januari beseft de consument dat zijn ziektekostenverzekering gestegen is, zijn energieverbruik duurder is, de huren omhoog gaan, en levensonderhoud duurder wordt. Voor de iets beter gesitueerden, gaat de benzineprijs omhoog, wordt de autoverzekering duurder. Hypotheken worden duurder. … En dan is het snel over met de pret, dan staat de loonslaaf weer rood en wordt het opnieuw bezuinigen. … Het is niet het hele jaar Kerstmis.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.