Bedrijven maken elkaar zwart met negatieve neprecensies
Publicatiedatum: 7 maart 2019
Een tijd geleden berichten wij op deze site over consumenten die betaald krijgen om positieve recensies over bedrijven achter te laten op het internet. Nu is het tegenovergestelde ook een feit: bedrijven kopen negatieve neprecensies die hun concurrenten benadelen. Dit gebeurt soms zo fanatiek dat de gedupeerde ondernemers geen andere uitweg zien dan de werkzaamheden staken.
Betalen voor positiviteit
Online recensies zijn steeds belangrijker voor bedrijven. Consumenten bekijken immers vaak eerst wat anderen zeggen voordat zij zelf overgaan tot koop. Om hun koopgedrag te beïnvloeden, maken sommige ondernemers zich schuldig aan het kopen van positieve neprecensies. Zij vragen consumenten om dit te doen, uiteraard tegen betaling. Dit is verwarrend en misleidend voor potentiële klanten, want zij weten zo niet wat echt waar is.
Zwart maken met recensies
Consumenten worden inmiddels niet alleen meer ingeschakeld voor het verspreiden van positieve recensies, maar ook om negatieve varianten te schrijven. Een voorbeeld: bedrijf A wil bedrijf B benadelen. Zij leveren immers precies dezelfde diensten. Bedrijf A vraagt een klant om een negatieve recensie te schrijven over bedrijf B. In ruil voor de negatieve recensie krijgt de klant bijvoorbeeld korting op het product dat bedrijf A levert.
Bedrijven schakelen niet alleen klanten in om dit te doen. Er zijn alleen in Nederland al verschillende bureaus die tegen betaling zogenaamde echte recensies plaatsen op sites als TripAdvisor, Google en Bol.com. Door deze werkwijze zijn al verschillende bedrijven zwartgemaakt door hun concurrenten. Er zijn zelfs gevallen bekend waarin gedupeerden helemaal moeten stoppen met hun bedrijf. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een Franse camping. De eigenaars ondernemen juridische stappen tegen de naburige camping die hen eruit probeert te concurreren, maar de advocatenkosten zijn zo hoog dat zij besluiten helemaal te stoppen.
Reactie van Autoriteit Consument & Markt
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt deze gang van zaken kwalijk. “Dit zou een oneerlijke handelspraktijk kunnen opleveren en bovendien draagt het niet bij aan een eerlijk speelveld of eerlijke concurrentie tussen bedrijven”, zegt een woordvoerder in een reactie. De autoriteit laat verder weten graag ingelicht te worden door bedrijven die op deze manier benadeeld worden, zodat zij kunnen optreden.
(Bron: ACM, NOS, Archief. Foto: Sichon/Shutterstock)