Autohuur in buitenland zorgt voor veel problemen

Er zijn nog steeds veel problemen bij het huren van een auto in het buitenland. De Consumentenbond is hiervoor naar de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt gestapt. Vooral bij bemiddelaars en lokale verhuurbedrijven gaat het mis.

Weinig te zien van verbeteringen

Op verzoek van de Europese Commissie beloofden de autoverhuurbedrijven in 2015 beterschap. De prijzen moesten transparanter en de informatie over verzekeringen en bijbehorende voorwaarden moest duidelijker. Van die verbeteringen is echter nog maar weinig te zien, aldus de Consumentenbond.

Onduidelijkheid

Belangrijke informatie over huurvoorwaarden, verzekeringen, aansprakelijkheid en eigen risico is vaak in het Engels en dat is niet voor iedereen even begrijpelijk, waardoor de kans dat het misgaat groter wordt. Ook over de afrekening van brandstof ontstaan nog vaak problemen. Verhuurbedrijven bieden de huurauto’s vaak aan tegen stuntprijzen, terwijl de uiteindelijke prijs door verplichte brandstofkosten en verzekeringen veel hoger ligt.

Onverwachte verrassingen

Een ander probleem is dat huurders bij thuiskomst vaak verrast worden met creditcardafschrijvingen voor brandstof of schade, terwijl die schade niet door hen is veroorzaakt, maar wel bij hen door het autoverhuurbedrijf in de schoenen wordt geschoven.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Liesbeth SterkenburgSpoormaker says:

    In Zuid Afrika kun je beter hier een navigatie systeem huren want bij de balie op het vliegveld is het schrikbarend duur! 165.00 euro moeten betalen voor 4 weken. We hebben er gelukkig wel veel plezier van gehad !

    AadvanWingerden says:

    Vraag:
    Ik wil in Spanje voor 1 dag een auto huren, maar dan ga ik veel km maken (geschat 400).
    Kunt u mij vertellen of ik dan veel extra km (boven de 1oo km per dag) moet bijbetalen,
    of is het verstandig om voor 4 dagen een auto te huren?
    Bij voorbaat dank voor uw medewerking.Groetjes,
    Aad van Wingerden

    Ernst Vakantie says:

    Wij hebben via Rentalcars een auto gehuurd voor de vakantie, dat werd uitbesteed aan Goldcar.

    Bij aankomst zouden we te laat zijn terwijl er geen tijd is afgesproken en we ons vluchtnummer zelfs hebben doorgegeven.

    We moesten een nieuwe auto huren maar het eerste bedrag zou terug gestort worden…Niet Dus.

    We kunnen fluiten naar onze centen.

    Boek niet bij Rentalcars of Goldcar…….oplichters!