Altijd de kassabon controleren loont, omdat het geld bespaart
Publicatiedatum: 13 maart 2022
De bedragen op een kassabon zijn zeker niet altijd foutloos. En die fouten zijn meestal in het nadeel van de klant. Het loont daarom altijd om de prijzen te controleren. Jaarlijks kan u dat zomaar 100 euro besparen.
Bijna geen foutloze kassabonnen bij steekproef Consumentenbond
Uit een steekproef van de Consumentenbond in november 2021 blijkt dat de prijzen op de kassabon in veel gevallen afwijken van de prijskaartjes op het schap. Ze hebben daarvoor steeds 3 filialen bezocht, van 7 landelijke supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Bij deze zaken zijn de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Van de 21 kassabonnen blijkt er dan maar 1 volledig foutloos te zijn. In vergelijking met een soortgelijke steekproef, een jaar eerder, is het aantal fouten per kassabon toegenomen. In 2020 klopt bij 1 op de 8 producten de prijs niet, in 2021 is dat bij 1 op de 7 producten het geval.
Veel fouten bij koffie, bier en wijn
Vooral in het geval van koffie, bier en wijn gaat het tijdens de steekproef vaak mis met de prijzen. Wanneer die producten volgens de schapkaart in de aanbieding zijn, komt dat niet altijd bij de kassa door. Zo is er bij koffie maar liefst 4,19 euro meer aangeslagen bij de kassa. En is er bij een 6-pack alcohol bier 2,19 euro meer aangeslagen dan op het schap vermeld. Tussen de supermarktketens heeft de Consumentenbond wel grote verschillen bemerkt. Zo maakt Aldi tijdens de steekproef de minste fouten (1 op de 25 artikelen) en Albert Heijn en Jumbo de meeste. Respectievelijk bij 1 op de 4 en 1 op de 5 artikelen.
Fouten moeilijk te voorkomen
Tegenover het AD vertelt Retailexpert Paul Moers dat het grote aantal fouten met prijzen onder andere veroorzaakt worden door de hoeveelheid aanbiedingen die supermarkten voeren. Vaak is steevast 25 procent van de producten in de aanbieding. Grote supermarkten hebben al snel 25.000 artikelen in hun assortiment en met zoveel producten kan er behoorlijk wat mis gaan. Ook bij snelle prijsstijgingen is het soms lastig om dit bij te houden en sluipen er weleens fouten in. Zonder dat het de bedoeling van zo’n winkel is.
Kassabon controleren loont
Niet iedereen kan of wil alle prijzen die tijdens het boodschappen doen voorbij komen onthouden. Maar het loont al om in elk geval de aanbiedingen goed in de gaten te houden. Heeft u een boodschappenlijstje gemaakt, dan kunt u hier heel eenvoudig de prijzen achter schrijven die op de schapkaart vermeld staan. Ook in apps van supermarkten kunt u de prijzen bekijken. Of maak met uw mobiele telefoon een foto van de schapkaart. Of knip de aanbiedingen uit de folder en houd die bij de hand als u afrekent. Het lijkt niet veel uit te maken als er een verschil is van 10 cent, maar ook dat telt uiteindelijk flink op. En al helemaal als het om verschillen van 2 tot 4 euro gaat. Zo vertelt een lezer aan het AD dat zij door het controleren van de kassabon zo’n 10 tot 20 euro per maand terug krijgt bij de servicebalie. Op jaarbasis is dit toch een leuk bedrag.
Niet alleen bij de supermarkt sluipen er weleens fouten in de kassabon. Ook bij bijvoorbeeld de drogist kan dit het geval zijn. Zoals Meldpunt presentator Elles de Bruin al eens aankaart in haar column.
(Bron: Consumentenbond, AD, archief. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat er fouten gemaakt worden is menselijk.
Dat het grootste gedeelte van die fouten in het voordeel is van de Supermarkt riekt naar fraude!
Ik tel bij de kassa alles, afgerond, zelf op. Onder de 50 cent laat ik wegvallen, daarboven wordt het 1 euro. Dit werkt bij een flinke hoeveelheid boodschappen prima. Als ik een afwijking van rond de 2 euro bij het eindbedrag heb, weet ik al dat er iets niet klopt. Ik kontroleer altijd de kassabon en heb al heel vaak fouten gekonstateerd en geld teruggekregen. Inderdaad vooral vaak bij Albert Heijn.
De kassaprijzen worden vanuit het hoofdkantoor van de supermarkten in het systeem gezet, maar daar slaapt ook wel eens iemand.. De schapkaartjes hangen niet altijd op de goede plek en worden niet altijd op tijd gewisseld.. dus zelfs als je de schapprijzen globaal optelt tijdens het winkelen klopt het eindbedrag regelmatig niet..
Niet voor niets geven supermarkten liever geen kassabon meer mee..
De beste manier van boodschappen doen bij een supermarkt is: actie artikelen met prijs en omschrijving ( alle smaken, alleen 200 grams, per twee et cetera ) op het boodschappenbriefje, kassabon vragen en meteen controleren en contant betalen.
Zelf scannen geeft een redelijk goede controle. Wel met de zelf scan bij het schap uiteraard.
Is dit artikel geschreven die te veel tijd heeft om boodschappen te doen? Zelfscannen laat zien waarvoor je werkelijk koopt.
Dat men niet meer automatisch een kassabon krijgt, is en milieumaatregel. Minder papier en veel mensen gooiden de kassabon meteen weg en niet iedereen deed dat netjes. Veel bonnen belandden dan op straat of in de bosjes e.d. Er wordt wel altijd gevraagd of je een kassabon wil, maar veel mensen hoeven geen bon. Zelf doe ik het wel en controleer al jaren mijn bonnen. Soms is een korting er niet af, maar als je naar de klantenservice gaat (of naar de kassa), krijg je meteen het teveel betaalde terug. Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt en het zal echt niet bewust gebeuren. De kassamedewerkers kunnen er niets aan doen, het wordt vanuit een centrale in de computers gezet.
Zeker bij aanbiedingen kwam en kom ik het regelmatig tegen.
de aldi heeft nog wel de gewoonte als iets bv 1.99 kost dan gewoon 2 euro aanslaan bij de kassa
Deze bedragen worden toch al jaren naar boven afgerond?