Naar cookieinstellingen
kassabon

Altijd de kassabon controleren loont, omdat het geld bespaart

De bedragen op een kassabon zijn zeker niet altijd foutloos. En die fouten zijn meestal in het nadeel van de klant. Het loont daarom altijd om de prijzen te controleren. Jaarlijks kan u dat zomaar 100 euro besparen.

Bijna geen foutloze kassabonnen bij steekproef Consumentenbond

Uit een steekproef van de Consumentenbond in november 2021 blijkt dat de prijzen op de kassabon in veel gevallen afwijken van de prijskaartjes op het schap. Ze hebben daarvoor steeds 3 filialen bezocht, van 7 landelijke supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Bij deze zaken zijn de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Van de 21 kassabonnen blijkt er dan maar 1 volledig foutloos te zijn. In vergelijking met een soortgelijke steekproef, een jaar eerder, is het aantal fouten per kassabon toegenomen. In 2020 klopt bij 1 op de 8 producten de prijs niet, in 2021 is dat bij 1 op de 7 producten het geval.

Veel fouten bij koffie, bier en wijn

Vooral in het geval van koffie, bier en wijn gaat het tijdens de steekproef vaak mis met de prijzen. Wanneer die producten volgens de schapkaart in de aanbieding zijn, komt dat niet altijd bij de kassa door. Zo is er bij koffie maar liefst 4,19 euro meer aangeslagen bij de kassa. En is er bij een 6-pack alcohol bier 2,19 euro meer aangeslagen dan op het schap vermeld. Tussen de supermarktketens heeft de Consumentenbond wel grote verschillen bemerkt. Zo maakt Aldi tijdens de steekproef de minste fouten (1 op de 25 artikelen) en Albert Heijn en Jumbo de meeste. Respectievelijk bij 1 op de 4 en 1 op de 5 artikelen.

supermarkten
Lees ook: Zo verleiden supermarkten u met de indeling van hun winkels en meer verkooptrucs

Fouten moeilijk te voorkomen

Tegenover het AD vertelt Retailexpert Paul Moers dat het grote aantal fouten met prijzen onder andere veroorzaakt worden door de hoeveelheid aanbiedingen die supermarkten voeren. Vaak is steevast 25 procent van de producten in de aanbieding. Grote supermarkten hebben al snel 25.000 artikelen in hun assortiment en met zoveel producten kan er behoorlijk wat mis gaan. Ook bij snelle prijsstijgingen is het soms lastig om dit bij te houden en sluipen er weleens fouten in. Zonder dat het de bedoeling van zo’n winkel is.

Kassabon controleren loont

Niet iedereen kan of wil alle prijzen die tijdens het boodschappen doen voorbij komen onthouden. Maar het loont al om in elk geval de aanbiedingen goed in de gaten te houden. Heeft u een boodschappenlijstje gemaakt, dan kunt u hier heel eenvoudig de prijzen achter schrijven die op de schapkaart vermeld staan. Ook in apps van supermarkten kunt u de prijzen bekijken. Of maak met uw mobiele telefoon een foto van de schapkaart. Of  knip de aanbiedingen uit de folder en houd die bij de hand als u afrekent. Het lijkt niet veel uit te maken als er een verschil is van 10 cent, maar ook dat telt uiteindelijk flink op. En al helemaal als het om verschillen van 2 tot 4 euro gaat. Zo vertelt een lezer aan het AD dat zij door het controleren van de kassabon zo’n 10 tot 20 euro per maand terug krijgt bij de servicebalie. Op jaarbasis is dit toch een leuk bedrag.

Niet alleen bij de supermarkt sluipen er weleens fouten in de kassabon. Ook bij bijvoorbeeld de drogist kan dit het geval zijn. Zoals Meldpunt presentator Elles de Bruin al eens aankaart in haar column.

(Bron: Consumentenbond, AD, archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (9)

    Adriaan K says:

    Dat er fouten gemaakt worden is menselijk.
    Dat het grootste gedeelte van die fouten in het voordeel is van de Supermarkt riekt naar fraude!

    mikamo says:

    Ik tel bij de kassa alles, afgerond, zelf op. Onder de 50 cent laat ik wegvallen, daarboven wordt het 1 euro. Dit werkt bij een flinke hoeveelheid boodschappen prima. Als ik een afwijking van rond de 2 euro bij het eindbedrag heb, weet ik al dat er iets niet klopt. Ik kontroleer altijd de kassabon en heb al heel vaak fouten gekonstateerd en geld teruggekregen. Inderdaad vooral vaak bij Albert Heijn.

    kruidenier in ruste says:

    De kassaprijzen worden vanuit het hoofdkantoor van de supermarkten in het systeem gezet, maar daar slaapt ook wel eens iemand.. De schapkaartjes hangen niet altijd op de goede plek en worden niet altijd op tijd gewisseld.. dus zelfs als je de schapprijzen globaal optelt tijdens het winkelen klopt het eindbedrag regelmatig niet..
    Niet voor niets geven supermarkten liever geen kassabon meer mee..
    De beste manier van boodschappen doen bij een supermarkt is: actie artikelen met prijs en omschrijving ( alle smaken, alleen 200 grams, per twee et cetera ) op het boodschappenbriefje, kassabon vragen en meteen controleren en contant betalen.

    Willem1944 says:

    Zelf scannen geeft een redelijk goede controle. Wel met de zelf scan bij het schap uiteraard.

    rens51 says:

    Is dit artikel geschreven die te veel tijd heeft om boodschappen te doen? Zelfscannen laat zien waarvoor je werkelijk koopt.

    Sylvia1946 says:

    Dat men niet meer automatisch een kassabon krijgt, is en milieumaatregel. Minder papier en veel mensen gooiden de kassabon meteen weg en niet iedereen deed dat netjes. Veel bonnen belandden dan op straat of in de bosjes e.d. Er wordt wel altijd gevraagd of je een kassabon wil, maar veel mensen hoeven geen bon. Zelf doe ik het wel en controleer al jaren mijn bonnen. Soms is een korting er niet af, maar als je naar de klantenservice gaat (of naar de kassa), krijg je meteen het teveel betaalde terug. Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt en het zal echt niet bewust gebeuren. De kassamedewerkers kunnen er niets aan doen, het wordt vanuit een centrale in de computers gezet.

    Pammetje says:

    Zeker bij aanbiedingen kwam en kom ik het regelmatig tegen.

    oma100 says:

    de aldi heeft nog wel de gewoonte als iets bv 1.99 kost dan gewoon 2 euro aanslaan bij de kassa

      Amar says:

      Deze bedragen worden toch al jaren naar boven afgerond?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.