Naar cookieinstellingen
Slimme meter GPRS 4G

2,5 miljoen slimme meters binnen 5 jaar aan vervanging toe: wat is er aan de hand en wat betekent het voor u?

Slimme meters, ze zijn anno 2024 eerder regel dan uitzondering. Miljoenen Nederlanders hebben thuis de beschikking over zo’n slimme meter. Mocht dat bij u ook het geval zijn: de kans is groot dat uw slimme meter op zijn laatste benen loopt en dat u binnen 5 jaar een nieuw systeem moet hebben. Wat is er precies aan de hand?

Wat zijn slimme meters?

De slimme meter is het digitale alternatief voor de traditionele gas- en elektriciteitsmeter. Dankzij een netwerkverbinding kan het systeem automatisch uw maandelijkse verbruik doorsturen naar uw energieleverancier. Hierdoor hoeft u zelf niet meer de meterstanden door te geven. Via smartphone-apps en zogeheten energieverbruiksmanagers heeft u inzicht in uw actuele verbruik. Bovendien helpt het systeem bij het opsporen en verhelpen van stroomstoringen.

De ontwikkeling van de slimme meter in Nederland

Energiemaatschappij Oxxio heeft in 2005 de primeur en introduceert de slimme meter. Na 2012 hebben Rijksoverheid en de netbeheerders de verantwoordelijkheid over de systemen overgenomen. Inmiddels is het aantal huishoudens met een slimme meter dus ruim boven de 7 miljoen uitgekomen. Het apparaat is zelfs verplicht als u stads- of blokverwarming heeft, terwijl het ook een noodzakelijke voorwaarde is voor het afsluiten van een energiecontract met dynamische tarieven. Als u zonnepanelen heeft, wordt het gebruik van een digitale meter aanbevolen, maar een verplichting is er niet. U kunt de automatische uitleesfunctie uit laten schakelen, al moet u dan wel zelf uw meterstanden doorgeven. Let er verder op dat uw slimme meter mankementen kan vertonen, zoals blijkt uit dit artikel en uit deze uitzending van Meldpunt.

Salderingsregeling zonnepanelen Eerste Kamer
Lees ook: Salderingsregeling voor zonnepanelen blijft toch in stand: waar gaat het om?

Waarom zijn veel slimme meters binnenkort aan vervanging toe?

De slimme meter is dus bijna aan zijn 20e verjaardag toe in Nederland. Maar ondertussen werpt de start van een nieuw tijdperk zijn schaduw vooruit. Zo’n 2,5 miljoen slimme meters zijn namelijk aan vervanging toe, tussen nu en 2029, blijkt uit onderzoek van NU.nl. Dat heeft te maken met het verouderde netwerk waar deze meters gebruik van maken: GPRS (General Packet Radio Service), ook wel 2,5G genoemd. Dit systeem zit in feite dus tussen 2G en 3G in – G staat voor ‘generatie’, zoals we in dit artikel uitleggen – maar inmiddels zijn we alweer een paar generaties verder. 4G maakt plaats voor 5G en ondertussen is 6G al in ontwikkeling.

Het GPRS-netwerk is dus nu al feitelijk achterhaald en gaat uiterlijk in 2029 definitief uit Nederland verdwijnen. Dat dit staat te gebeuren, is bij Netbeheer Nederland al langer bekend. “We zijn er zeker niet door overvallen, want we vervangen elk jaar al slimme meters. Net zoals uw telefoon, televisie of andere elektronische apparaten van tijd tot tijd vervangen moeten worden”, vertelt woordvoerder Theo Scholte namens Netbeheer Nederland aan MAX Vandaag. “Het is onderdeel van een ongoing process, een meerjarige planning. En het levert de consument dus geen extra kosten op.” Dat wil zeggen: de kosten die hiervoor noodzakelijk zijn, zijn al opgenomen in de netbeheerkosten op uw energierekening, die u dus sowieso al heeft betaald. Bestelt u zelf een nieuwe slimme meter, zonder dat uw netbeheerder die aanbiedt, dan gelden er voor u wel extra kosten.

En wat als deze operatie eenmaal achter de rug is? Miljoenen hedendaagse slimme meters maken gebruik van het 4G-netwerk. Gemiddeld gaan al deze G-systemen 10 jaar mee, dus het is een kwestie van tijd voordat ook 4G is verouderd. “Veel gasmeters versturen de meterstanden via de slimme elektriciteitsmeter. Maar de 1e generatie slimme gasmeters kan niet communiceren met de nieuwere generatie slimme elektriciteitsmeters”, benoemt Ben Woldring, oprichter van vergelijkingssite Gaslicht.com, tegenover NU.nl een volgende kwestie.

Warmtepomp milieu F-gassen
Lees ook: Hybride warmtepomp wordt na 2026 verplicht: maar hoe zit het met de vervuilende F-gassen?

Hoe hoort u of uw slimme meter vervangen moet worden?

Kortom: ook uw slimme meter is gegarandeerd ooit aan vervanging toe is, of het nu binnen 5 jaar of op een langere termijn is. Of uw eigen slimme meter gebruik maakt van GPRS, weet uw netbeheerder. Zodra het systeem bij u thuis vervangen moet worden, neemt uw netbeheerder dan ook contact met u op. Deze maakt dan een afspraak om bij u thuis een nieuwe slimme meter te installeren, een operatie die meestal een half uur in beslag neemt. Netbeheer Nederland werkt bovendien aan een opvolger, de zogeheten modulaire meter die 25 à 30 jaar mee moet kunnen gaan. Dit systeem heeft als voordeel dat het de aansluiting met een ander netwerk kan maken, op het moment dat bijvoorbeeld 4G verdwijnt. Maar wanneer deze modulaire meter precies beschikbaar is, is nog niet bekend, laat Scholte desgevraagd weten.

(Bron: Archief, Meldpunt, NU.nl, Netbeheer Nederland, Bright, Oxxio, Gaslicht.com, RTL Nieuws, Rijksoverheid, Thuiszonnepanelen.nl, DDS Electronics. Foto: Rob Engelaar/ANP)

Geef een reactie

Reacties (5)

    wbt says:

    Wij heb een slimme meter die zit in een nieuwe chalet van 50 m2 en die heeft gebruikt gebruikt 1064 kwh in de maand in januari 2024 en de chalet is niet verhuurd in die maand, dus ik denk dat ik ook aan een nieuw meter toe ben? In mei 2021 is de chalet opgeleverd en volgens het overzicht van mijn energiedirect hebben ze totaal 5536 kwh te veel berekend.Liander wil er niet aan mee gaan,

    Anoniem123 says:

    De slimme meter kan op afstand worden uitgezet. Dat betekent dat de overheid op deze manier uw energieverbruik helemaal kan beheersen en controleren. Wie wil dar nou?! Het is een gevaarlijk instrument. Dus we willen terug naar de oude meter! Daarnaast heeft de Gezondheidsraad een rapport over 5G uitgegeven waarin staat dat de langetermijneffecten niet bekend zijn. Dit rapport is nooit besproken in de Tweede Kamer. 5G is gewoon stiekem ingevoerd in Nederland, masten zijn snel geplaatst tijden de lockdowns. Het is ongehoord zoals de overheid ons leven verziekt en bepaald.

    destraatmaker says:

    ik hoor alleen slechte dingen ik krijg steeds meer t idee dat er ondertussen zoveel te veel is betaalt, dat ze door de winst allemaal vervangen kunnen worden

    boommarter says:

    Ze wilden bij mij ook een slimme meter plaatsen, ik heb dat geweigerd.
    In de plaats van mijn oude draaischijf meter kreeg ik een digitale meter, d ie is verder nergens mee verbonden.

    Muisje6 says:

    Ik heb ook geen slimme meter laten plaatsen.
    Een kennis, die een huis heeft in Groningen en daar af en toe komt, kreeg een rekening voor de slimme meter terwijl hij daar helemaal niet was geweest in die maand.
    Dus “fijn ding” zo’n slimme meter. Hier komt ie er niet in!!!!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.