Naar cookieinstellingen
Elektrische auto

100.000ste elektrische voertuig is een feit

We hebben een mijlpaal bereikt. Nederland telt sinds woensdag 16 november 2016 maar liefst 100.000 elektrische auto’s en motorfietsen. Volgens het ministerie van Economische Zaken behoort Nederland met deze aantallen tot de top-5 in de wereld.

Volledig elektrisch

Het aantal hybride en volledig elektrische voertuigen neemt een vlucht. In het afgelopen jaar is het aantal gestegen met ruim 10 procent. Van alle elektrische voertuigen die in Nederland rondrijden zijn er zo’n 12.000 volledig elektrisch. De rest heeft zowel een elektrische als een brandstofmotor. De populairste hybride auto is nog altijd de Mitsubishi Outlander. Van de auto’s die helemaal elektrisch rijden is de Tesla S favoriet.

Werkgelegenheid

De werkgelegenheid in de sector nam in 2014 met een kwart toe, tot 3200 voltijdbanen. “Het gaat goed met het elektrisch vervoer in Nederland”, aldus minister Henk Kamp van Economische Zaken. De overheid, bedrijven en organisaties maken zich nu sterk voor de aanleg van nog meer meer oplaadpunten, aldus de minister. In Nederland zijn er inmiddels 25.000 openbaar toegankelijke laadpunten.

Financiële ondersteuning elektrisch voertuig

Het kabinet ziet weinig in uitbreiding van de financiële ondersteuning aan kopers. Daarmee zijn hoge kosten gemoeid en de verwachting is volgens het kabinet dat het effect op nieuwe kopers beperkt zal zijn. “Vanaf 2020 is de elektrische auto zo aantrekkelijk dat de huidige belastingvoordelen kunnen worden afgebouwd”, aldus minister Kamp.

Nicola Ruis bespreekt deze mijlpaal vrijdag 18  november in Tijd voor MAX Radio.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    De cirkel is rond. … 120 jaar geleden werden de eerste automobielen geconstrueerd, allemaal met elektrische aandrijving. Bronolie (olie spoot spontaan omhoog uit bronnen in de grond) werd gebruikt voor verlichting in gebouwen, en (op kleine schaal) aandrijving van industrie installaties. In diezelfde periode werd de verbrandingsmotor ontwikkeld, voor toepassing in een automobiel. Er waren een paar families actief in de winning van bronolie en die hadden ontdekt dat een bijproduct (afval) van petroleum (benzine) heel goed verkocht kon worden als brandstof voor automobielen en motorfietsen, o.a. de familie Nobel (Branobel petroleum in Baku) De familie Rothschild (ook gevestigd in Baku) de familie Gulbenkian (Shell in Irak) en de familie Rockefeller (Standard olie in Amerika) waren actief in de bronoliewinning, er waren natuurlijk een paar families meer actief in de bronoliewinning, maar het zo wel duidelijk (denk ik). En er ontstond een strijd tussen de producenten elektro automobielen en de benzine automobielen. De olie industrie, die grote belangen hadden in de verkoop van benzine, investeerde in wegen, in benzinestations en servicepunten. Na 30 jaar wonnen ze de strijd en de elektrische automobiel verdween meer en meer van de wegen. Na 1924, werden er praktisch geen elektrische automobielen verkocht en 90 jaar lang zouden de oliemaatschappijen gruwelijke winsten maken op de winning van olie. Nu is de olie voor 75% gewonnen en zijn er andere (politieke) belangen. … n wel de volgende: De Russische olie industrie is altijd geboycot, waardoor de Russische olie industrie nooit de wereldmarkt veroverde. Daarom zijn de meest olie voorraden overgebleven op Russisch grondgebied. En Rusland kan nu goedkoop olie leveren. Maar dat willen de machtige oliefamilies niet, dus, propageren ze nu de elektrische automobiel, om opnieuw Rusland uit te sluiten van de winstgevende oliemarkt. Dus, … beste mensen, als koper van een elektrische auto, werk je mee aan de buitensluiting van een heel continent, op valse gronden. En die gronden zijn, … vervuiling. Maar om elektriciteit op te wekken, wordt dezelfde olie gebruikt, waarvan gezegd wordt, dat die vervuilend is voor het milieu. … Weer wordt jan lul bedrogen, zoals altijd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.