Hoe maakt u een iDEAL-profiel aan, om sneller te betalen?
Publicatiedatum: 15 april 2024
De in Nederland ontwikkelde betaaldienst iDEAL is in 2025 aan zijn 20e verjaardag toe. Na het bereiken van dat jubileum zal iDEAL een nieuwe naam krijgen. Maar in april 2024 is het alvast tijd voor een andere metamorfose. De manier van betalen gaat veranderen, aan de hand van een persoonlijk profiel. Hoe werkt dit in de praktijk?
Waarom komt er een nieuwe opzet van iDEAL?
Als u een online aankoop doet, kunt u die ook online afrekenen met iDEAL. Al jarenlang verloopt dit proces via de betaalomgeving van uw bank, maar iDEAL heeft nu een eigen betaalomgeving geïntroduceerd. Als u een profiel bij iDEAL aanmaakt, kunt u dit profiel voortaan altijd gebruiken bij online aankopen. “Weg is de tijd dat bij iedere aankoop adresgegevens ingevuld moeten worden”, citeert het ANP Amos Kater, bestuurder bij de betaaldienst. U voert dus eenmalig uw bank-, adres- en persoonsgegevens in en daarna kunt u ditzelfde profiel bij al uw online aankopen gebruiken. Wat er nog meer komt kijken bij het ‘nieuwe’ iDEAL, kunt u hier lezen.
Wanneer stapt uw bank over?
Wanneer u een profiel aan kunt maken, ligt aan uw bank. Houd de online kanalen van uw bank dus goed in de gaten. Hoe zit het met de 3 grootste spelers op de Nederlandse markt? Als u klant bent bij ING, kunt u vanaf woensdag 17 april 2024 al gebruikmaken van deze nieuwe functie. In de smartphone-app van ING kunt u rechts onderin beeld op ‘Service’ tikken en vervolgens op ‘Je app-instellingen’ en op ‘iDEAL’. Vervolgens kunt u stap voor stap uw profiel aanmaken. ABN AMRO heeft nog geen datum voor de overstap. De Rabobank legt alvast stap voor stap uit hoe u via de Rabo App eenmalig een profiel aanmaakt. Via de opties ‘Instellingen’ en ‘Betaalrekeningen’ komt u bij ‘Andere vormen van betalen’ uit. Daar kunt u de bankrekening selecteren die u aan uw iDEAL-profiel wilt koppelen.
Zijn uw gegevens veilig?
Daarnaast kunt u via iDEAL zelf een profiel aanmaken, nadat u een aankoop in een webwinkel heeft gedaan. Dan komt u automatisch in de betaalomgeving van iDEAL en krijgt u stap voor stap te zien hoe het werkt. Let er wel op dat u een cookiemelding kunt krijgen, zodat het systeem uw gegevens herkent. De betaalomgeving voldoet aan de strenge Europese privacywetgeving (AVG) en uw gegevens zijn beschermd, benadrukt iDEAL. Daarnaast heeft u ook nog de mogelijkheid om online betalingen zonder iDEAL-profiel te voltooien. Of u kunt kiezen voor een ander betaalsysteem, waar Meldpunt in dit artikel meer uitleg over geeft.
Wat gaat er nog meer veranderen bij iDEAL?
De volgende vernieuwingsronde, inclusief nieuwe naam, laat ook niet lang op zich wachten, zoals we in een eerder artikel al uitleggen. Het is nog niet definitief bekend wanneer de naam iDEAL gaat verdwijnen. Maar waarschijnlijk zal dit in 2025 of 2026 gaan gebeuren. Uiteindelijk moet u dit betaalsysteem, dat wij al jarenlang kennen, ook in andere Europese landen gebruiken.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, iDEAL, ANP, RTL Nieuws, ING, Rabobank, Business Insider, Bright. Foto: Jarretera/Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Maar wanneer je regelmatig cookies wist heeft het geen nut!
Jammer dan. Cookies wissen is toch iets wat je regelmatig doet.
Ik heb in Linux deze automatisch bij bepaalde tijd niet gebruikte verwijderen.
Dat kan van 1 dag tot 3 jaren ingesteld worden, wel alle Cookies zelfde termijn.
Ik heb het nu op 2 maanden staan.
Ik wacht wel als ASN klant tot alle kinderziektes over zijn.
Ook weiger ik ’t nu al te doen, straks verhuizen en hoe verwijder je een vorig adres
definitief of staat de bezorger bij vorige bij de deur en ik maar klagen?
Laat de liefhebbers eerst maar alles uitzoeken en oplossen, als 1e heb ik wel vaker problemen gehad.
Zoals Winkels die te laat hun betaal automaat naar nieuwe norm nog niet omgezet hadden, dan haal ik ’t wel elders.
en zonder een smart?
NietvanGisteren: als bankklant schijn je zonder smart of bankApp niet meer mee te tellen.
Heb momenteel een “fitty”met ABN omdat ze brief stuurden met eis voor mn internetbetaalrek bij hen die ik al 40 jaar heb, om ter identificatie via mobiel een foto v. mn ID en een selfie aan hen te sturen na ingelogd te zijn. Bleek zelfs al niet meer bij mn saldo te kunnen, zonder eerst het gevraagde te leveren. En dat alles volgens hen in de brief “ter bescherming van uw gegevens”.
Mn verzoek direct deze rekening opteheffen en saldo naar mn ander bank over maken werd ook telefonisch geweigerd.
Heb inmiddels dus klacht bij Kifid ingediend. Nu zij geen filialen mer hebben, geen mailadres te vinden is, schijn je alles per telefoon te moeten doen en dan is het achteraf jouw woord tegen hen. Kreeg wel het advies als U “geen mobiel of tablet en fam.lid daarmee heeft, kan u toch een goede bekende of buur vragen dit te doen?? Dus een vreemde mn gegevens geven, staat toch een beetje haaks op hun “ter bescherming van uw gegevens¨.