Deel 4: (On)bruikbaar adviezen
Uw arts of zorgverlener stelt een diagnose en geeft advies over de behandeling. Adviezen zijn van groot belang, maar moeten behalve deskundig ook uitvoerbaar zijn. Wat kan er zoal misgaan?
Antwoord
Wat kunt u doen als u geen (passend) antwoord krijgt? U dient u voor te bereiden op het gesprek met de arts en stel uw vragen waarover u advies wilt, waar mogelijk aan het begin van het gesprek. Geef duidelijk aan als u vindt dat u geen (passend) antwoord krijgt van de arts en stel uw vraag opnieuw. Vat aan het eind van het gesprek samen, wat u allemaal aan adviezen mee naar huis neemt.
Oneens
Wat kunt u doen als u het oneens bent met het advies? Als u van inzicht of mening verschilt met de arts kunt u dit in het gesprek naar voren brengen: ‘Ik kan mij niet vinden in uw advies, omdat…’ of ‘Zo komen we niet verder, want…’
Wat moet ik ermee?
Soms kunt u niet uit de voeten met een advies, omdat u zich niet gehoord voelt door de arts. Of omdat u zonder verwachtingen of bedoeling naar het gesprek kwam en het advies daarom als het ware uit de lucht komt vallen. Dat kunt u voorkomen door het gesprek met de arts voor te bereiden. Vat uw situatie samen en vertel wat u van het gesprek verwacht. Zeg wat u voelt of vindt als u iets dwarszit. Bijvoorbeeld: Ik snap uw advies niet. Ik weet niet wat ik ermee kan of waarom ik dit advies krijg. Vraag door bij onduidelijkheden. Houd oogcontact met de arts en blijf openstaan voor de suggesties van de arts.
Het kan ook voorkomen dat u (nog) niet toe bent aan het advies. Hoe kunt u voorkomen dat u verrast wordt? Vraag uzelf van tevoren af welke zorgen of emoties u dwarszitten en wat u daarover aan uw arts wilt vertellen. Vertel daarbij waarom dit voor u belangrijk is. Wees duidelijk over wat u wel en wat u beslist niet wilt. Blijf vriendelijk en sta open voor suggesties van de arts.
In deel 5 komt het ontvangen van slecht nieuws aan bod. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.