Deel 1: Oriënteren
Voordat u gaat solliciteren, moet u zich oriënteren. Wat wilt u, en welke baan past bij u?
Zorg dat u antwoord kunt geven op de volgende 3 vragen:
- wie ben ik?
- wat wil ik?
- wat kan ik?
Pas als u dat weet, kunt u gericht gaan zoeken!
Tips:
- Het kost tijd om uit te zoeken wat u precies wilt en kunt: wat zijn uw sterke kanten, van wat voor soort werk krijgt u energie, wat vindt u belangrijk aan een baan?
- Kijk om u heen naar wat anderen doen, laat de functie zelf even los: welke taken die anderen hebben in hun werk vindt u leuk?
- Praat met vrienden, familie en netwerkcontacten: wat doen zij voor werk, wat houdt het in? Komt het beeld dat u krijgt overeen met wat u zelf dacht? Wat vinden ze leuk en niet leuk aan hun baan?
- Ga naar netwerkbijeenkomsten, bezoek open dagen en ga naar carrièrebeurzen.
- Lees een boek over loopbaanplanning.
- Vraag hulp aan een loopbaanadviseur als u er zelf niet uitkomt.
Weet u in welke richting u moet zoeken, dan kunt u op zoek naar een vacature! Hoe u dat aanpakt, ontdekt u in deel 2. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.