Duur 02:05
Gepubliceerd op 18 maart 2016

Deel 6: Oplossing

In deel 6 laat Hettie zien dat nadat u open naar elkaar toe bent geweest het misschien leuk is om een brainstormsessie te houden

In het vorige deel van deze cursus zag u dat de leerkrachten ontdekten welke belangen er schuil gingen achter de standpunten. De een gunde de kinderen ontspanning, de ander wilde ze vooral iets van educatieve waarde meegeven. Vanuit die belangen gingen ze over oplossingen brainstormen.

Waar moet u op letten bij zo’n brainstorm?

  • Het is heel belangrijk dat u eerst alleen maar brainstormt over oplossingsmogelijkheden. Ook over gekke, rare, onmogelijke – zelfs over oplossingen die tegen uw belangen ingaan. Dat sterkt het vertrouwen. U geeft dan een signaal af dat u de ander hoort, begrijpt.
  • Pas als alle mogelijkheden op tafel liggen, gaat u ze samen een voor een langslopen. U scheidt dus de brainstormfase van het oordelen over al die opties. Dat is hartstikke lastig!
  • U dient oprecht geïnteresseerd te zijn in de ander.
  • Zorg voor een informele sfeer. U kunt een wandeling gaan maken, aan statafels gaan staan in plaats van tegenover elkaar aan tafel zitten. Zij-aan-zij is beter dan frontaal.
  • Probeer zoveel mogelijk non-verbale signalen als met de ogen rollen, zuchten, lichaam wegdraaien enz. te vermijden.

Na de brainstorm werkt u met elkaar de meest veelbelovende ideeën uit. Soms komt u er zo snel uit, soms kan het handig zijn het hierbij te laten en een volgende afspraak te maken. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat u er samen niet uitkomt.

In het volgende deel ziet u hoe u een redelijke meetlat kunt vinden waar u het probleem langs kunt leggen. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer