Duur 02:10
Gepubliceerd op 21 april 2016

Deel 2: Het keuzeproces

De startvraag

Vaak is de startvraag de keuze tussen twee opties: ‘Zal ik A doen of B?’
Als u daarin vastloopt, is het beter de vraag anders te formuleren. Benoem liever welk effect uw besluit moet hebben. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen alle familieleden genieten van de komende vakantie?’ In plaats van de vraag: ‘Gaan we naar Frankrijk of naar Italië?’

Opties verzamelen

Welke keuzes zijn mogelijk? Het gevaar is groot dat u in de stress raakt door een overdaad aan mogelijkheden. Het helpt om eerst te benoemen wat uw wensen zijn, voordat u gaat kijken wat er mogelijk is. Ga dus niet alle wasmachines bestuderen, maar begin met een rijtje eisen. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een stille, milieuvriendelijke machine, prijs en afmeting zijn minder belangrijk.’

Ordenen en vergelijken van opties

Bij het doen van aankopen, komt er steeds meer beslishulp. De websites van leveranciers helpen u om via diverse criteria te zoeken. Er is ook onafhankelijke keuzehulp, zoals de consumentenbond.nl.
Voor andere beslissingen kunt u zelf schema’s maken om orde in de chaos te scheppen.

Beslissen en afsluiten

Uiteindelijk hakt u de knoop door. Het is dan de kunst om uw keus ook echt af te sluiten, zodat u er niet weer opnieuw over gaat piekeren. Zet op een rij waarom u deze beslissing nam. En stop met piekeren over wat u misschien toch beter had kunnen doen… Mocht u hier moeite mee hebben, dan vind u in deel 10 nog wat extra tips.

Het lastige is dat u van tevoren nooit 100% zeker kunt weten of een keus goed of fout is. U weet immers niet hoe het gegaan zou zijn, als u anders besloten had.

Een goede beslissing voldoet aan drie dingen:

  • Hij voelt goed;
  • Hij heeft het gewenste gevolg;
  • Hij heeft geen onverwachte nadelen.

Deel 3 zal gaan over het maken van keuzes op basis van uw verstand en gevoel. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer