150 jaar de Bijenkorf
Het iconische warenhuis de Bijenkorf bestaat 150 jaar. Deze documentaire vertelt het turbulente levensverhaal van de joodse ondernemersfamilie Goudsmit-Isaac vanaf 1870.
De landenacties, spraakmakende etalages, Drie Dwaze Dagen , Bob de Beer en levensgrote klimmende Pieten. Het iconische warenhuis de Bijenkorf bestaat 150 jaar. De documentaire vertelt het turbulente levensverhaal van de joodse ondernemersfamilie Goudsmit-Isaac vanaf 1870. Aan het woord komen de (achter)kleinkinderen van de oprichters, net als kleurrijke oud-werknemers zoals etaleur Ad van Dongen en inkoper Jaap Koster. En de huidige manager visual Els Lieshout-Den Dekker en store manager Rotterdam Eric van den Elshout. Ook vertelt Jan Hein Furnée, hoogleraar Europese culturele studies, over de rol van de Bijenkorf in de opkomst van het fenomeen winkelen. De Bijenkorf heeft tal van sociale en economische stormen doorstaan, inclusief de tegenslagen als gevolg van corona, waarbij de Bijenkorf voor het eerst in zijn bestaan de deuren moest sluiten. De documentaire is ingesproken door Huub Stapel.