Service van de maaltijdaanbieders
Publicatiedatum: 19 oktober 2016
Naast een goed product is de service van een maaltijdaanbieder natuurlijk ook belangrijk. MAX heeft daarom de volgende aspecten kritisch bekeken:
– bestelmogelijkheden
– betaalmogelijkheden
– kwaliteit website
– kwaliteit brochure
Bestelmogelijkheden
Om een goed beeld te vormen van de bestelmogelijkheden inventariseerden we:
- De verschillende manieren om een bestelling te oden
- De minimumaantal van de te bestelling maaltijd
- De levertijd
- Bezorgdag en – tijd
- Annuleringsmogelijkheden
In onderstaande tabel een overzicht van de resultaten:
Bestelmogelijkheden kant-en-klaarmaaltijden
Betaalmogelijkheden
Iedere aanbieder heeft andere betaalmogelijkheden, betalen kan bijvoorbeeld met iDeal, pin, acceptgiro, automatische incasso of een strippenkaart. In onderstaande tabel een overzicht van de betaalmogelijkheden. Opvallend is dat versaantafel.nl €2,70 vraagt voor een betaling per acceptgiro.
Betaalmogelijkheden kant-en-klaarmaaltijden
Kwaliteit website
Alle maaltijdaanbieders hebben een website, dat kan ook niet anders tegenwoordig. Het is natuurlijk het makkelijkst om de bestelling online te doen, maar veel ouderen maken nog maar nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om via de webshop te bestellen. Zij bestellen vooral telefonisch of geven de bestelling door aan de bezorger.
Het aantal ouderen dat thuis is op het internet groeit wel en daarnaast komt het ook regelmatig voor dat hulpverleners, mantelzorgers, buren, kinderen, vrienden en kleinkinderen de maaltijden online bestellen. Ook voor maaltijdservices geldt: hoe beter de website is, des te sneller en vaker de klanten hun bestelling plaatsen. Bij de beoordeling van de websites is vooral gelet op:
- Knoppen voor soep, (soort) vlees, vis, vegetarisch, diëten, stamppotten, maaltijdsoepen internationaal,
- Aanwezigheid van zoekfuncties waarmee je op elk component kunt zoeken (filteren), bijvoorbeeld op soorten vlees, soorten groente, aardappelen, rijst, enz.
- Zoekfuncties voor speciale dieetwensen, bijvoorbeeld glutenvrij, lactosevrij, natriumbeperkt en (heel belangrijk) aan- of afwezigheid van allergenen.
- Omschrijving van het gerecht
- Aanwezigheid van informatie over het eten, eventueel met symbolen, bijvoorbeeld informatie voor diabetici of voor mensen die minder zout moeten eten.
De perfecte website bestaat niet, maar de website van versaantafel.nl komt als beste uit de test. Maaltijdservice.nl en lekker-thuis.nl scoren redelijk in de test. Zij hebben verschillende mogelijkheden op de site waarmee u de maaltijden kunt filteren en zij hebben bovendien een zoekfunctie waarmee u op diverse soorten groente kunt zoeken. De website van aanbieder Vers voor Thuis heeft als enige de indeling op soort keuken, bijvoorbeeld Hollandse pot.
Kwaliteit brochure
Behalve via de website kunt u de maaltijden ook via de brochure bestellen. Een goede brochure bevat in ieder geval de volgende informatie:
- Overzicht van maaltijden met foto’s
- Voedingsinformatie per maaltijd, eventueel met symbolen
- Prijslijsten
- Dieetlijsten
- Informatie over het bewaren en opwarmen van de maaltijden
De brochures van apetito-shop.nl, lekker-thuis.nl en versaantafel.nl bevatten uitgebreide informatie. Naast het volledige aanbod van de maaltijden, met foto’s, staat bij elk gerecht voedingsinformatie. In de brochures vind je uitgebreide informatie over diëten en de samenstelling van de gerechten.
De brochure van maaltijdservice.nl is minder uitgebreid. Daarin ontbreekt de voedingsinformatie. Er staan onbegrijpelijke symbolen bij de maaltijden, zonder uitleg. Bij navraag blijkt dat deze symbolen zijn bedoeld voor de professionele markt en niet voor de particuliere consument.
De brochure van versvoorthuis.nl is zeer summier. Het is een folder met informatie over wat u kunt bestellen hoe u dat kunt doen. Verdere informatie over de maaltijden en foto’s van de gerechten ontbreken.
Overzichtelijkheid brochure en website maaltijdaanbieders
Meer resultaten?
Een overzicht van de uitgebreide resultaten van de maaltijdtest vindt u in het dossier Ondervoeding op MAX Vandaag. De resultaten zijn opgedeeld in:
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben 78 jaar en verkeer in de gelukkige omstandigheid om als vrijwillig bezorger van maaltijden bij Tafel Thuis
in Middelburg te werken. Naar aanleiding van Uw programma, heb ik bij mijn klanten een reactie gevraagd
over onze maaltijden. Tot mijn genoegen kan ik zeggen dat 95 % positief was over de door ons geleverde
maaltijden. Natuurlijk heb je altijd mensen die wat te klagen hebben, maar dat hou je toch.
Vriendelike groet P.Veen