Meesterschilders De Nieuwe Vermeer aflevering 4: Niek en Carolien
Publicatiedatum: 28 februari 2023
Van Vermeers missende werk ‘Het Concert’, weten we hoe het eruit heeft gezien. Het hing namelijk niet zo heel lang geleden nog in een museum. Meer dan 30 jaar terug, op 18 maart 1990, werd Het concert in het Isabella Stewart Gardner Museum in de Amerikaanse stad Boston gestolen in één van de grootste kunstroven aller tijden. Niek en Carolien schilderen hun interpretatie van Het Concert.
Niek Hendrix uit Blaricum
Niek ziet zichzelf niet als kunstschilder, maar als beeldend kunstenaar. Niek maakt voor zijn werk gebruik van bestaande schilderkunst, iconisch of niet, en kopieert deze. Al is kopiëren niet helemaal het juiste woord. De schilderijen schildert hij met andere penseelstreken, de kleuren laat hij los en zo transformeert hij het beeld naar zwart-wittinten. Door de schilderijen in onverwachte constellaties te plaatsen, zet hij de kijker aan het werk: wat is de (vernieuwde) betekenis hierachter? Zijn schilderijen creëert hij met precisie en hebben een bijna fotografisch karakter. Het gaat hem niet om de verftoetsen of textuur van verf, maar om wat nieuwe combinaties van schilderijen vertellen.
Veel van de technieken van iconische kunstschilders zoals Vermeer zijn Niek niet onbekend. Hij zet in zijn onderzoek voor ‘De Nieuwe Vermeer’ alles op alles om de precieze werkwijze die Vermeer bij het gestolen schilderij van ‘Het Concert’ heeft ingezet, nog verder te achterhalen. En daarbij is de grootste zoektocht voor deze zwart-wit kunstenaar natuurlijk: kleurgebruik.
Een schilderij reproduceren van naar zijn mening één van de beste en mysterieuze kunstschilders die er bestaat, is volgens Niek een utopie. Toch legt hij de lat het allerhoogst voor zichzelf: ‘De perfecte vervalsing, daar krijg ik nu de kans voor. Legaal, want iedereen weet dat het een vervalsing is’
Carolien van Olphen uit Groningen
Carolien voelt zich bevoorrecht dat ze het schilderen in de afgelopen jaren naar zo’n hoog niveau heeft kunnen trekken. Hierdoor kan zij leven van hetgeen zij het liefste doet. Ze schildert in haar atelier, dat verscholen ligt in het groen achter haar huis. Het is de plek waar zij in alle rust haar 2 grote liefdes samenbrengt, namelijk haar liefde voor kleur en haar liefde voor portret. In haar portretten streeft ze naar een treffende gelijkenis. Ze probeert met de juiste balans tussen felgekleurde kleding en rust in het model met haar werk mensen te raken. Het zijn portretten waar je je goed door gaat voelen, iets waar volgens haar behoefte aan is in een wereld waarin er zoveel om ons heen gebeurt.
De werken van Vermeer liggen nou niet bepaald dicht bij haar eigen werk en Carolien vroeg zich dan ook af of ze zich wel wilde meten met iemand die zo groots is. Toch kwam ze tot de conclusie dat dit iets is dat je altijd doet als klassiek kunstenaar, je meet je met degenen die je voor zijn gegaan.
Net als Niek en Carolien aan de slag met de werken van Vermeer
Bekijk exclusieve online Masterclasses op deze website. Ze worden gegeven door Pieter Roelofs, kunsthistoricus werkzaam bij het Rijksmuseum en Abbie Vandivere, restaurator van het Mauritshuis. Met behulp van deze Masterclasses kunt u net als meesterschilders Niek en Carolien zelf aan de slag met de verdwenen werken van Vermeer.
Over De Nieuwe Vermeer
In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.