Naar cookieinstellingen

Interview met Abbie Vandivere: restaurator in het Mauritshuis

Als jong meisje wilde ze tandarts worden. Nu onderzoekt en restaureert Abbie Vandivere kunstwerken van Paulus Potter en Johannes Vermeer. Ze is vaak maanden, soms zelfs jaren, bezig met restauratieprojecten van schilderkunst in opdracht van het Mauritshuis. Met een technische blik beoordeelt Abbie in het programma De Nieuwe Vermeer de kunstwerken van alle deelnemende kunstenaars.

Abbie komt oorspronkelijk uit Canada. Al zo lang als ze zich kan herinneren is ze geïnteresseerd in kunst en wetenschap. Op het snijvlak van die 2 disciplines heeft Abbie haar roeping gevonden: kunstrestauratie. Na haar studie kunstgeschiedenis aan het prominente Princeton University, volgt ze een restauratie-opleiding aan het Courtauld Institute in Londen. Daarna lonkt de rijke historie van de Nederlandse schilderkunst en vestigt Abbie zich in Amsterdam. En Abbies blauwe haar? Vermeer gebruikte heel veel ultramarijn blauw, mijn haar heeft een beetje dezelfde kleur. Misschien is dat een reden dat ik Vermeer zo mooi vind.

Vooral de Vroege Nederlandse kunst is op Abbie van aantrekkingskracht geweest: ‘Er werd in die tijd gebruik gemaakt van felle kleuren, je kunt heel mooi zien hoe de kunstenaars hun werk hebben gedaan, wanneer je naar een schilderij kijkt. Schilderijen zijn eigenlijk driedimensionale objecten. Je kijkt als het ware over de schouder van de schilder mee en je ziet een mens, in plaats van een product.’

‘Ik zou meer willen weten over de man Vermeer, we weten heel weinig over zijn leven.’

Vermeer was een meester van zijn materialen, vindt Abbie. ‘Hij gaat in zijn schilderijen terug naar de essentie en laat daarmee zien hoe belangrijk licht is in de schilderkunst. Hij snapt zó goed hoe dat werkt.’ Abbie deed tijdens haar onderzoek naar Meisje met de Parel belangrijke ontdekkingen. Met de nieuwste technieken en methodes is te zien dat het Meisje met de Parel wimpers heeft. Abbie ontdekte ook dat de achtergrond oorspronkelijk niet zwart is geweest, maar een donkergroen gordijn. Dat laatste is de meest spectaculaire ontdekking, zegt Abbie: ‘Het geeft mij een andere indruk van wat voor schilderij het is. Het meisje zit op een gedefinieerde plek.’

Techniek van Johannes Vermeer

Eén van de verloren werken van Vermeer die Abbie graag zou terugzien, is het zelfportret: Dat zou geweldig zijn! Ik zou meer willen weten over de man Vermeer, we weten heel weinig over zijn leven.’ Toch is het de techniek waarmee Vermeer zijn kunst schilderde die nog een sterkere aantrekkingskracht heeft. In bronnen wordt het zelfportret beschreven als ’t portret van Vermeer, in een kamer, met verscheyde bywerk. Het is juist het bijwerk waar het om draait voor Abbie: ‘Bywerk betekent gereedschap. Misschien gaat het wel over het gereedschap dat Vermeer in zijn atelier had staan. Voor mij als restaurator is het super interessant om te zien hoe zijn atelier eruitzag. Hoe zagen de kwasten eruit, hoe zag het palet eruit? Het bijwerk is voor mij net zo interessant als de man zelf.’

De kunst van conserveren

Onderzoek en restauratie van schilderkunst is een precies en tijdrovend werk: ‘We maken geen haast hier in het Mauritshuis’, grapt Abbie. ‘Soms denk ik weleens dat ik langer bezig ben met het restaureren van een schilderij, dan dat de schilder er zelf mee bezig is geweest.’ Toch levert het werk wel veel op. ‘We gebruiken in het Mauritshuis niet de term herstellen, we proberen de werken eigenlijk te conserveren en restaureren om verder verval te voorkomen. Als er iets loshangt, grijpen we natuurlijk meteen in. Maar we proberen vooral de originele kleuren tot hun recht te laten komen en gele vernislagen te behandelen.’ Het verouderen van schilderijen helemaal tegengaan gaat niet: ‘Het craquelé in het oppervlak moeten we accepteren.’

Abbie in De Nieuwe Vermeer

Zes van de schilderijen van Johannes Vermeer zijn verdwenen. In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland.

In De Nieuwe Vermeer zien we Abbie Vandivere als één van de 2 experts, samen met Hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum Pieter Roelofs. Zij geven de deelnemers uitleg over de verloren werken van Vermeer en hoe de schilder te werk ging. Tevens jureren Abbie en Pieter de gemaakte werken.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.