Naar cookieinstellingen
abbie vandivere

Abbie Vandivere over de schildertechnieken van Johannes Vermeer

Abbie Vandivere is restaurator bij het Mauritshuis en heeft onder andere onderzoek gedaan naar Het Meisje met de Parel. In de masterclasses van De Nieuwe Vermeer bracht zij de schilders steeds iets bij over de bijzondere schildertechnieken van Johannes Vermeer. Onder andere door deze technieken is de grootmeester uit Delft nog steeds zó enorm populair. Per techniek legt Abbie Vandivere uit hoe Vermeer te werk ging.

Verdwijnpunten

“Voor mijn werk als restaurator gebruiken we verschillende technieken om te achterhalen hoe een kunstwerk er nu eigenlijk uit heeft gezien, zoals Vermeer het ooit zelf zag. Röntgen is daar één van. In de röntgen kunnen we verschillende aspecten van de schildertechniek van Vermeer zien.

Abbie Vandivere over spijkergaatjes in de werken van VermeerEén aspect dat we in meerdere schilderijen van Vermeer zien, zijn kleine gaatjes in het doek. Dat zijn spijkergaatjes, gemaakt door de kunstenaar zelf. Vanuit het punt waar hij de spijker door het doek heeft getimmerd, tekent Vermeer allerlei rechte perspectieflijnen uit. Daarmee creëert hij uiteindelijk het verdwijnpunt van het schilderij. Alle lijnen die op het werk te zien zijn, verdwijnen naar dat ene punt. Hij leidt daarmee het oog van de kijker naar de belangrijkste plek in de compositie. En in De Vrouw met de Weegschaal is dat haar hand, het hoofdonderwerp van het schilderij. Dit laat zien hoe technisch Vermeer te werk ging. En hoe nauwkeurig hij het verdwijnpunt heeft bepaald.” Aldus Abbie Vandivere.

Overschilderingen

“Vermeer maakte fouten. Dat klinkt misschien schokkend maar het laat juist zijn nauwkeurigheid zien. Hij maakte aanpassingen en wijzigingen in zijn schilderij om tot de perfecte compositie te komen. Hier zijn we achter gekomen door middel van infraroodtechniek. Door deze techniek kunnen we door de bovenste laag verf van het schilderij heen kijken. We zien dus wat de schilder in een later stadium heeft overgeschilderd of heeft toegevoegd.

Abbie Vandivere over infrarood onderzoekOp de infraroodfoto van Het Straatje kunnen we goed zien dat Vermeer speelde met zijn compositie. De fouten die hij herstelde noemen we ook wel pentimenti: een Italiaans woord wat zoveel betekent als ‘spijt hebben’. Het rode luik rechtsonder op het werk is er bijvoorbeeld later ingeschilderd. De witte verf van de muur erachter, is op de infraroodfoto goed te zien. En ook de spelende kinderen op de voorgrond zijn over de klinkers heen geschilderd. We zien dus dat Vermeer constant bezig is met het schaven aan zijn compositie. Hij probeert voortdurend dingen uit om zijn werk te perfectioneren. Dit leert ons vooral dat een doek niet in één keer perfect geschilderd hoeft te zijn, maar dat het een kwestie is van altijd kritisch naar het werk blijven kijken.”

Ontwikkeling van Vermeer

“Hoe heeft Vermeer zich ontwikkeld als schilder? Dit is goed te zien wanneer we zijn vroegere met zijn latere werk vergelijken. We kennen Vermeer allemaal vooral van de schilderijen in een huiselijke omgeving met een heel ingetogen beeld. Maar in zijn vroege jaren maakte de schilder vooral religieuze en mythologische werken. Dat is niet het enige verschil, want ook zijn schildertechniek veranderde langzamerhand.

Abbie Vandivere over het verschil tussen een 'vroege' en een 'late' VermeerHet verschil tussen een vroege en een late Vermeer is heel goed te zien in de details. Zoals op de foto te zien is in de mouwen van de vrouwen. Links een detail uit het vroege werk ‘Dianne en haar nimfen’ en rechts een later werk ‘De schrijvende vrouw’. In het vroege werk is de mouw heel vloeiend en zacht geschilderd en in het late werk heeft de mouw een blokkige, geometrische stijl. In zijn late werk creëert hij diepte door licht en donker heel duidelijk van elkaar te scheiden. Vermeer schilderde dus steeds scherper en steeds strakker. Alles om nog gedetailleerder te werk te gaan.”

Meer lezen over het kleurgebruik van Vermeer?

Abbie Vandivere over de kleur van Vermeer

Stippentechniek

“Een paar jaar geleden had ik de eer om het Meisje met de Parel te mogen onderzoeken. Wat we daar nu onder andere door weten is dat Vermeer een echte ambachtsman was met veel kennis van zijn materialen, pigmenten en schildertechnieken.

Abbie Vandivere over Het Meisje met de ParelEn direct aan het begin van zijn maakproces wist Vermeer zich al te onderscheiden. Zijn onderlagen zijn namelijk heel belangrijk voor het uiteindelijke eindresultaten. Om licht en donker in een schilderij goed te kunnen onderscheiden bracht hij eerst donkere onderlagen aan op de plekken van de schaduw. Die donkere onderlagen geven uiteindelijk meer diepte aan de verf. Op die onderlaag schilderde Vermeer dan met een dunne verf, zodat de onderlaag doorschemert. Bij de lichte plekken van het schilderij gebruikte Vermeer geen onderlaag. Hier schilderde hij direct op de grondering met een dikke verf. Met een grote droge kwast mengde hij dan de lichte en de donkere laag om een zachte overgang te maken.

Daarnaast hebben we ontdekt hoe Vermeer zijn hooglichten aanbracht op het schilderij. Dit zijn de punten waarop het licht het felst op het doek moet ‘schijnen’. De finishing touch van het meesterwerk. Met subtiele stippen dikke witte verf wist Vermeer de geportretteerden tot leven te wekken. Dat is vooral goed te zien in het linkeroog van Het Meisje met de Parel.

Abbie Vandivere over de details in Het MelkmeisjeIn andere schilderijen gebruikte hij voor zijn hooglichten een andere techniek. Dat is wat ik de ‘stippentechniek’ noem. Met een hele fijne penseel bracht Vermeer op het allerlaatste moment stippen aan op zijn werken. In Het Melkmeisje en Het Gezicht op Delft is dat vooral goed te zien. Het brood op tafel van Het Melkmeisje ziet er zo levendig uit door de verschillende stippen die zijn aangebracht. De onderwerpen lijken hierdoor extra scherp, alsof je door een camera kijkt.”

Meer weten over Vermeer? Volg een masterclass van Pieter Roelofs en Abbie Vandivere:

Naar de masterclasses

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.