Naar cookieinstellingen
Camera Obscura in het werk van Vermeer

Maakte Johannes Vermeer gebruik van een camera obscura?

Meesterschilder Johannes Vermeer staat bekend om zijn gebruik van perspectief. Het is echter nog steeds een mysterie hoe hij deze perspectieven schilderde. Sommige experts suggereren dat Vermeer gebruik maakte van camera obscura, terwijl anderen beweren dat hij zijn eigen unieke techniek ontwikkelde.

De camera obscura (Latijn voor donkere kamer) is een voorloper van de digitale camera. Een camera obscura is een donkere ruimte of doos, waarbij in één van de wanden een klein gaatje is gemaakt. De lichtstralen, die door dit kleine gaatje naar binnen schijnen, creëren een projectie op de tegenoverliggende wand. Deze projectie kon gebruikt worden om over te trekken of om het juiste perspectief te bepalen. In de kunstgeschiedenis bracht dit een revolutionaire ontwikkeling met zich mee. Door de projectie konden kunstenaars zien en bepalen op welk punt in het schilderij de focus gelegd moest worden. Net als met een foto bepaalden kunstenaars welk punt in het schilderij scherp moest worden en hoe ze de onderwerpen er omheen minder scherp geschilderd moesten worden .

Atelier

Veel verschillende kunsthistorici achten de kans groot dat Vermeer gebruik maakte van een camera obscura. Als je goed naar de schilderijen van Vermeer kijkt, valt het op dat het interieur in bijna alle schilderijen vrijwel hetzelfde is. Het licht komt van links en op de achtergrond hangen een aantal kaarten of schilderen. Ook de geblokte tegelvloer ziet u vaak als vast element in de schilderijen van Vermeer. Dit heeft geleid tot de veronderstelling dat Vermeer steeds dezelfde kamer gebruikte voor zijn schilderijen. Dit zou de kamer op de eerste verdieping van het huis van zijn schoonmoeder geweest zijn.

Maar waarom koos Vermeer telkens weer voor dezelfde ruimte? Wellicht is dat omdat hij in deze kamer een camera obscura had geïnstalleerd. Dit zou het mogelijk hebben gemaakt om de lichtinval en perspectieven op een nauwkeurige manier vast te leggen op het doek.

Hoewel veel kunsthistorici aannemen dat Vermeer gebruik maakte van een camera obscura bij het schilderen van zijn interieurs, is het onbekend of hij deze techniek ook toepaste bij het schilderen van portretten. Een schilderij die dit tegenspreekt is Meisje met de rode hoed. Bij dit schilderij valt het op dat Vermeer hele zachte lijnen heeft geschilderd, wat kan duiden op het feit dat het meisje uit focus is geweest van een camera obscura en dus niet scherp was. Maar het kan ook zijn dat Vermeer simpelweg geen gebruik maakte van deze techniek bij het schilderen van portretten.

Touwtje

Hoewel veel kunsthistorici denken dat Vermeer gebruik maakte van een camera obscura, zijn er ook experts die hieraan twijfelen. Zij vermoeden dat Vermeer een touwtje gebruikte om zijn perspectief te bepalen.

Een interessante ontdekking werd gedaan tijdens het onderzoeken van een schilderij van Vermeer. Er werd een klein gaatje ontdekt in het doek, vermoedelijk al aanwezig toen de verf nog nat was. Onderzoekers hebben een touwtje langs alle perspectieflijnen in het schilderij gelegd en alle lijnen kwamen terug bij dat ene gaatje. Dit kan betekenen dat Vermeer mogelijk geen camera obscura gebruikte, maar in plaats daarvan zijn perspectieven bepaalde met behulp van een touwtje en een gaatje.

Meer weten over deze theorie? Abbie Vandivere legt het uit:

Naar de masterclass

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Geef een reactie

Reactie

    Cis Keizer says:

    Uw tekst: “De Camera Obscura is een voorloper van de digitale camera”. Formeel niet fout, maar historisch gezien wel: het woord ‘digitaal’ hoort hier helemaal niet te staan en is overbodig en storend. Vermelding kan alleen, als de historische opvolger ook genoemd wordt. Bijvoorbeeld: “De Camera Obscura was de voorloper van de analoge en dus ook van de latere digitale camera”.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.