Naar cookieinstellingen
De Gitaarspeelster uit Philadelphia en Londen

Is De Gitaarspeelster dan toch een echte Vermeer?

Nu de volledige kunstwereld gefocust lijkt te zijn op Johannes Vermeer, is er ook ruimte voor nieuw onderzoek naar werken van de schilder. Door één van deze onderzoeken lijkt het erop dat we binnenkort een nieuwe Vermeer kunnen verwelkomen. Arie Wallert, gepensioneerd onderzoeker van het Rijksmuseum in Amsterdam, stelt namelijk dat een werk dat als kopie werd weggeschreven, waarschijnlijk toch van de hand van de grootmeester komt. 

De Gitaarspeelster

De Gitaarspeelster PhiladelphiaDe Gitaarspeelster uit het Philadelphia Museum of Art is in 1928 uit het oeuvre van Johannes Vermeer geschreven. Deze Gitaarspeelster heeft namelijk een ’tweelingzusje’, een doek met nagenoeg dezelfde compositie. Deze hangt in het Kenwood House in Londen. Het Londense werk verkeert in een veel betere staat dan het werk in Philadelphia. Volgens critici bevond de Londense versie zich dus ‘overduidelijk op een veel hoger esthetisch niveau’. Volgens hen kon het onmogelijk zo zijn dat de 2 werken door dezelfde schilder gemaakt zijn. Het werk in de slechtste conditie werd daarom weggeschreven als een ‘kopie van Vermeer’. Na nieuw onderzoek blijkt dat waarschijnlijk toch niet terecht, legt Arie Wallert uit tijdens het Vermeer-symposium in het Rijksmuseum.

Eerder werd ook al een belangrijke ontdekking gedaan in het werk ‘De Schilderkunst’

Zie hier hoe het werk er eigenlijk uitzag

Verfmonsters

Pieter Roelofs is inmiddels hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum en jurylid van De Nieuwe Vermeer. Hij reist samen Wallert af naar de VS om het werk te bekijken. Na analyse van de eerste verfmonsters zijn de onderzoekers alles behalve overtuigd: “In de monsters dachten we het pigment Berlijns blauw te zien. Dat pigment bestaat pas sinds 1708” vertelt Arie Wallert in de Volkskrant. Vermeer is gestorven in 1675, hij kon dat pigment dus onmogelijk zelf hebben gebruikt. Dit was een nieuw argument vóór het verklaren van dit werk als kopie.

Toch besloot Wallert in aanloop naar de Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum nog eens naar de verfmonsters te kijken. Hierbij bleken het pigment geen Berlijns blauw, maar indigo te zijn. Een pigment dat Vermeer wel heeft gebruikt. Daarnaast trof de onderzoeker ook loodtingeel aan en dat gebruikte Johannes Vermeer graag. Voornamelijk in het voor Vermeer kenmerkende gele jasje op dit werk. Belangrijke toevoeging bij deze vondst: “Loodtingeel werd na 1700 door niemand meer gebruikt.” Als dit werk een kopie is, dan moet het dus voor 1700 gemaakt zijn ‘door iemand die verdomd goed schilderde en precies dezelfde pigmenten gebruikte’, zegt Wallert. “Maar er was in die tijd echt geen vraag naar kopieën naar schilderijen van Vermeer.”

De nieuwe inzichten in de verfmonsters zwakken daarmee de stelling af dat het hier om een kopie gaat. Waarschijnlijker is dat Vermeer deze 2 schilderijen met dezelfde werktekening heeft gemaakt. Iets wat in de 17e eeuw vaker gebeurde als schilders tevreden waren met de tekening. Waarom het werk in Philadelphia er dan toch zoveel grauwer uitziet? “Het doek is afgeschrobd. Wellicht om een vieze vernislaag te verwijderen. Daarmee missen we nu juist de laag die de verfijning van Vermeer zo kenmerkt.” concludeert Arie Wallert.

De kans bestaat dus dat De Gitaarspeelster na bijna 100 jaar weer terugkeert in de expositiehallen als een echte Vermeer.

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Bron De Gitaarspeelster: Philadelphia Museum of Art

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.