Naar cookieinstellingen
AI - schilderijen overzicht - De Nieuwe Vermeer

De Nieuwe Vermeer gemaakt door kunstmatige intelligentie

In De Nieuwe Vermeer zijn honderden kunstenaars aan de slag gegaan met de vraag: Hoe zullen de verloren werken van Vermeer eruit zien? Het resulteerde in een overzicht van bijna 200 interpretaties van de werken van Johannes Vermeer. Maar wat als diezelfde vraag niet gesteld wordt aan kunstenaars, maar aan een computer? Dan verschijnen de volgende ‘schilderijen’.

Voor de computergegenereerde ‘schilderijen’ van Johannes Vermeer is gebruik gemaakt van het programma Midjourney. Dit programma werkt doormiddel van kunstmatige intelligentie (ook wel A.I.). Uit een samenvatting van de masterclasses van De Nieuwe Vermeer rolde een opdracht voor het A.I.-programma. Met deze opdrachten werden de zes verloren werken van Vermeer gegenereerd tot het volgende resultaat.

Meer weten over kunstmatige intelligentie?

MAXVandaag legt het voor u uit

De Nieuwe Vermeer - Een Heer van Stand - AIEen Heer van Stand die zijn handen Wast

Het eerste verloren werk van De Nieuwe Vermeer kennen we alleen van de vermelding op een veilinglijst uit 1696. Daarop wordt het beschreven als: Daer een Seigneur zijn handen wast, in een doorsiende kamer, met beelden, kunstig en raer van dito. Het schilderij bevat dus een heer van stand die zijn handen wast. Ook zien we op het werk een kamer voor, of achter de kamer waar het tafereel zich afspeelt. Daarnaast worden er met ‘beelden’ in dit geval mensen genoemd, die de heer helpen bij het handen wassen. Met al deze gegevens werd dit schilderij gegenereerd met kunstmatige intelligentie.

Wat direct opvalt is hoe in dit werk gebruik is gemaakt van een paar kenmerkende Vermeer-elementen. De lichtinval van links is onmiskenbaar Vermeer, maar ook de tegelvloer en het kleed op de voorgrond zijn elementen die Vermeer vaak gebruikte in zijn schilderijen. Zelfs in de citrusvruchten op tafel is een Vermeer-techniek te zijn. De generator heeft goed gekeken naar wat Abbie Vandivere de stippentechniek noemt.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

Het Tweede Straatje

De Nieuwe Vermeer - Het Tweede Straatje - AIIn dezelfde veilinglijst als het eerste verloren werk, wordt ook gesproken over een tweede straatbeeld van Vermeer. Het Straatje is een wereldberoemd werd van Johannes Vermeer, maar de schilder heeft volgens de veilinglijst uit 1696 nóg een straatbeeld gemaakt. Aan het A.I.-programma de taak om te laten zien hoe het werk er uit had kunnen zien.

In dit ‘Tweede Straatje’ is goed te zien dat Het Straatje van Vermeer is gebruikt als uitgangspunt. Het huis op de voorgrond heeft qua opbouw veel weg van de echte Vermeer. Zoals de witte muur van de begaande grond overgaat in de bakstenen muur van de etages erboven lijkt het net of dit schilderij doorgaat waar Het Straatje van Vermeer ophoudt. Ook al valt er tegen het oog voor detail niet op te boksen door de A.I.-generator.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

Venus, Jupiter en Mercurius

De Nieuwe Vermeer - Venus, Jupiter en Mercurius - AIDit mythische werk is aan het begin van de carrière van Vermeer geschilderd. Op het schilderij zijn de Romeinse goden Venus, Jupiter en Mercurius te zien, in het verhaal De Mythe van Psyche. De scène op het schilderij was een populaire scène in de schilderkunst. Veel generatiegenoten van Johannes Vermeer waagden zich aan deze ‘Venus, Jupiter en Mercurius’. Zo ook de Vlaamse Jacob Jordaens. Een schets van dit schilderij, gemaakt door Leonard Bramer, wordt gebruikt als uitgangspunt voor dit schilderij. Bramer en Vermeer moeten elkaar hebben gekend en de kans is dus groot dat ze allebei naar de compositie van het werk van Jordaens hebben gekeken. Ook het A.I.-programma heeft de schets gebruikt als uitgangspunt voor dit gegenereerde schilderij.

Voor Vermeer is kleurgebruik van groot belang. Dat ons oog in dit geval direct naar de kleden van de hoofdpersonen op het werk getrokken wordt is dus geen toeval. Het kleurgebruik is te vergelijken met Christus in het huis van Martha en Maria. Een werk wat Vermeer in dezelfde periode als dit werk heeft geschilderd.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

Het Concert

De Nieuwe Vermeer - Het Concert - AIDit verloren werk is een vreemde eend in de bijt. Het is het enige werk waar wél een afbeelding van bekend is. Het werk verdween na de grootste kunstroof van de moderne geschiedenis en is sindsdien spoorloos. Ter vervanging van het origineel is dit schilderij gegenereerd.

Wederom zijn de tegelvloer en het licht van links terug te zien in dit werk. Toch lijkt de generator meer aandacht te hebben voor de snaarinstrumenten op ‘Het Concert’ dan op de virginaal in de achtergrond van het origineel.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

De Nieuwe Vermeer - De Drie Maria's - AIDe Drie Maria’s aan het Graf van Christus

Dit Bijbelse werk is ook een vroege Vermeer. De scène op het schilderij speelt zich af op paasochtend. Wanneer de drie Maria’s, waaronder Maria Magdalena, aankomen bij het graf van Jezus treffen ze een leeg graf aan. Een engel vertelt hen dat Jezus is opgestaan, zoals ook te zien is op dit schilderij.

Eén van de aandachtspunten is de kleur van de kleding van moeder Maria. In de kunst werd zij altijd in het blauw afgebeeld, een belangrijke kleur voor Vermeer. En hier ook rechts op het schilderij te zien.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

Het Zelfportret

De Nieuwe Vermeer - Het Zelfportret - AIVele kunstkenners breken al jaren hun hoofd over de volgende vraag: Hoe zag Johannes Vermeer eruit? Zijn enige zelfportret verdween en sindsdien zijn er geen duidelijke afbeeldingen meer van de schilder. Via kunstmatige intelligentie krijgt de schilder nu toch een gezicht in deze interpretatie van Vermeers zelfportret.

Het licht van links en de stippentechniek zijn ook hier weer toegepast. Daarnaast is het gebruik van perspectief goed terug te zien in dit werk. Door voorwerpen in de voor- en achtergrond van het schilderij krijgt het werk diepte, iets waar Vermeer ook veel mee speelde.

Meer weten over dit verloren werk?

Volg dan de masterclass

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.