Naar cookieinstellingen
De dag na de roof op Het Concert van Vermeer

De nacht dat Het Concert van Johannes Vermeer verdween

Sint Patrick’s Day, 33 jaar geleden. Een groot feest in het Iers-georiënteerde Boston, zoals eigenlijk ieder jaar. Maar deze editie van de Ierse feestdag zal niet snel vergeten worden in de Amerikaanse stad. En dat is niet vanwege het feest zelf. 18 maart 1990 gaat de boeken in als de dag waarop de grootste kunstroof ter wereld plaatsvond. Vele schilderijen van Nederlandse schilders werden uit hun lijst gesneden, waaronder Het Concert van Johannes Vermeer.

In aflevering 4 van De Nieuwe Vermeer staat het verloren werk Het Concert centraal. Dit is het enige werk in de serie waarvan er een afbeelding bestaat. Het raakte verloren in de grootste kunstroof van de geschiedenis en is sindsdien spoorloos. Kunsthistoricus Pieter Roelofs legt zijn band uit met het verloren schilderij: “Iedereen in de kunstwereld kijkt elke dag uit naar de terugkeer van Het Concert. Als we dit werk weer aan het kleine oeuvre van Vermeer kunnen toevoegen, dan is dat voor mij pure emotie. Dat raakt me in elke vezel.”

Mandula van den BergPodcast over de kunstroof

Hoe kon het gebeuren dat zo’n belangrijk werk relatief simpel gestolen werd? Podcastmaker Mandula van den Berg dook voor De Nieuwe Vermeer Podcast in deze kunstroof. Ze sprak daarom met kunstdetective Arthur Brand. Hij bracht in zijn leven al meerdere verloren kunstwerken boven water, waaronder een Picasso. “Als we het hebben over de roof in het Isabella Stewart Gardner Museum, dan hebben we het wel echt over De Heilige Graal. Dat is in deze wereld de zaak die iedereen wil oplossen.”

Alles over deze podcast

De nacht van de roof

Maar hoe gingen de dieven nu te werk tijdens die ene nacht op Saint Patrick’s Day? Arthur: “Er waren enkel 2 bewakers aanwezig in het museum. Zij deden hun nachtronde. Op een gegeven moment werd er aangebeld. Eén van de bewakers, Rick Abbott, spiekt door het kijkgaatje en ziet 2 agenten staan. Maar de bewakers is altijd verteld: “Jullie doen voor niemand de deur open, zelfs niet voor de Paus.” De 2 agenten vertelden dat ze waren gekomen vanwege een melding van overlast. Abbott stond voor een lastige keuze.”

Eerder die avond was het brandalarm herhaaldelijk afgegaan zonder duidelijke reden. Op een nacht als Sint Patrick’s Day kon het zomaar zijn dat een stel feestvierders over het ijzeren hek was geklommen. Het kon zijn dat de melding daarover ging. “Rick Abbott heeft toch de deur opengedaan en de agenten kwamen binnen,” aldus Arthur. “Ze vroegen hem om zijn collega te roepen en weg te stappen van zijn bureau, waar zich de enige alarmknop bevond. Als de andere bewaker beneden komt, staat Abbott al tegen de muur, met handboeien om. In een fractie van een moment wordt ook de tweede bewaker geboeid en beseffen ze wat er gebeurt: “Gentlemen: this is a robbery!”

Vervolgens konden de 2 verklede agenten ongestoord hun gang gaan en trof de politie de volgende ochtend uitgesneden lijsten aan, van onder andere Het Concert. Wie tot op de dag van vandaag naar het Isabella Stewart Gardner Museum gaat, ziet de lege lijsten van de gestolen werken hangen. Ter herinnering aan die ene nacht tijdens Saint Patrick’s Day.

Arthur Brand - JOHN THYS / AFPWaar is Het Concert van Johannes Vermeer nu?

De gestolen werken zijn nu meer dan 30 jaar spoorloos en nog iedere dag is de kunstwereld hard aan het werk om ze terug te vinden. Zo ook Arthur: “Er zijn nog zoveel sporen, maar ik heb een theorie. Als de werken nog bestaan, dan vermoed ik dat ze in handen zijn van de IRA.” De IRA, de Irish Repulican Army, is nauw verbonden met de stad Boston en haar grote Ierse gemeenschap. “Als je een kroeg binnenkwam in Boston, dan stond er altijd een pot waar je geld in kon doen om de strijd te steunen in Ierland”, zegt Arthur. “De IRA is ook vaker betrokken geweest bij kunstroven. Ze hadden meerdere keren een gestolen werk in hun bezit, zelfs een keer een Vermeer (De Gitaarspeelster).

De IRA zet die werken in om strafvermindering te krijgen in onderhandeling met de Engelse justitie. Ik ben in contact gekomen met mensen dicht bij de IRA. Hoewel er altijd werd ontkend dat ze er iets mee te maken hadden, hebben ze nooit ontkend dat ze het werk in hun bezit hebben. Vervolgens vroegen ze mij: “Als jij iets voor ons kan uitzoeken, dan kunnen wij je misschien helpen om de werken terug te vinden.” Dat is alles wat ik daar op dit moment over kan zeggen…”

Wilt u weten of Arthur Brand dicht bij het oplossen van de grootste kunstroof van de geschiedenis is? En wat James Bond te maken heeft met een verandering in de wereld van kunstdiefstal? Luister naar aflevering 4 van De Nieuwe Vermeer Podcast.

Beluister De Nieuwe Vermeer Podcast

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.