Bekijk alle winnaars van de Vrije Categorie van De Nieuwe Vermeer
Publicatiedatum: 20 maart 2023
Alle winnaars van De Nieuwe Vermeer zijn bekend. De verloren werken van Johannes Vermeer hebben weer een gezicht gekregen. Bekijk de winnende werken van de Vrije Categorie hieronder.
Een Heer van Stand die zijn Handen Wast
De eerste aflevering van De Nieuwe Vermeer werd gewonnen door Domenique Himmelsbach de Vries. Hij maakte met zijn houtsnede, gedrukt op papier, een actuele versie van het verloren werk. Jurylid Pieter Roelofs legt uit waarom dit werk gewonnen heeft: “Het gaat over een verhaal dat heel erg van nu is. We zien een statushouder die in Nederland een verblijfsvergunning heeft gekregen. Daarnaast zien we zijn gezin in de achtergrond staan. Vermeer leefde in een tijd van oorlog en een tijd waarin de kunstmarkt inklapte. Met dat in ons achterhoofd is het gevoel wat op dit werk wordt weergegeven ook zeker een gevoel wat Vermeer heeft gekend.” Benieuwd naar het hele juryrapport? Klik dan hieronder:
Het Tweede Straatje
Aflevering twee van De Nieuwe Vermeer werd gewonnen door Rafael Martig. Zijn werk is een blauwdruk overschilderd met een dekkende waterverf. Pieter Roelofs geeft uitleg: “Wat deze kunstenaar heel mooi heeft gedaan is een verbinding maken tussen het verleden en het heden. We zien een blauwdruk die ons het Delft van nu laat zien en daarop is de stad van Vermeer geschilderd. Dat is buitengewoon verfijnd gedaan en echt in de geest van de meester zelf.” Ook de plek op het schilderij speelde een belangrijke rol in het leven van Vermeer. Weten welke rol? Luister dan naar het complete juryrapport hieronder:
Jupiter, Venus en Mercurius
De derde aflevering van De Nieuwe Vermeer werd gewonnen door Judith Dubois. Haar werk is ontstaan door het lijmen van verschillende materialen. En juist over die materiaalkeuze is jurylid Pieter Roelofs erg te spreken: “De voorwerpen op dit werk komen van overal op de wereld vandaan. Zo zijn er schelpen uit de Stille Zuidzee gebruikt en het blauw komt van stenen uit Afghanistan. De materialen laten dus bijna een soort samenvatting zien van onze wereld. En bij Vermeer zien we dat ook in de 17e eeuw. Hij gebruikte hetzelfde blauw, uit lapis lazuli, als wat we in dit winnende werk zien. Dus als we kijken naar de rijkdom aan kleuren in het werk van Vermeer, realiseren we ons soms niet dat er ook daadwerkelijke rijkdom in de materialen van die kleuren zit. Vermeer wist die bijzondere kleuren te schilderen door zijn materialen van over de hele wereld te halen. En dat zien we ook terug in de gebruikte materialen op dit werk. Alle materialen van heel dichtbij zien? Klik dan hieronder:
Het Concert
In de vierde aflevering van De Nieuwe Vermeer kregen de kunstenaars een iets afwijkende opdracht dan in de andere afleveringen. Van het verloren werk ‘Het Concert’ is namelijk wel een afbeelding bekend. De vrije categorie werd gewonnen door Joke van Haperen. Volgens jurylid Pieter Roelofs is dit een werk om meerdere keren te bekijken: “We weten hoe Het Concert eruit heeft gezien en deze kunstenaar heeft daar een eigentijdse voorstelling van gemaakt. We zien een modern interieur met twee jonge mensen bij een platenspeler. Maar als je heel goed kijkt, volgt het precies het sjabloon wat Vermeer heeft gekozen voor zijn eigen ‘Concert’. De figuren staan precies zo opgesteld als in het origineel. Het tafelkleed zien we op dezelfde positie terug. Zelfs de lp’s op de grond volgen het patroon van de tegelvloer in Het Concert.” Daarnaast heeft Joke van Haperen een knipoog naar de verdwijning van Het Concert in het werk toegevoegd. Weten welke? Luister naar het complete juryrapport hieronder:
De Drie Maria’s aan het Graf van Christus
Aflevering vijf van De Nieuwe Vermeer werd gewonnen door Merel Jansen. Jurylid Pieter Roelofs legt uit waarom haar werk heeft gewonnen: “Als er één kleur is die direct opvalt aan dit werk, dan is het wel de kleur blauw. En blauw wordt ook wel gezien als de kleur van Vermeer. Er is hier dus een duidelijke hint naar de grootmeester te zien. Blauw speelt de hoofdrol in dit werk en verbindt alle figuren met elkaar. Daarnaast zijn het allemaal figuren van vlees en bloed die er allemaal mogen zijn op hun eigen manier. We zien ze op een heel ingetogen manier op het doek staan en ook dat is iets waar Vermeer een meester in was.” Benieuwd naar het hele juryrapport? Klik dan hieronder:
Het Zelfportret
In de laatste aflevering van De Nieuwe Vermeer kregen de kunstenaars wellicht wel de moeilijkste opdracht. We weten namelijk dat er een zelfportret van Vermeer moet zijn, maar ook die is verdwenen. Aan de deelnemers de taak om Johannes Vermeer zelf een gezicht te geven. Volgens de jury is dat Eva van der Klei, in de vrije categorie, het beste gelukt. Pieter Roelofs: “Als we ons Vermeer in zijn hoogtijdagen voorstellen, dan moet hij een man zijn geweest die vol in focus aan zijn schilderijen werkte. Dat zien we goed terug op dit schilderij. Daarnaast stond Vermeer ook echt bekend om hoe hij omging met licht op zijn schilderij. Een schaduw is namelijk nooit helemaal grijs, maar heeft altijd een kleur. Licht is bij Vermeer kleur en kleur is bij Vermeer licht en dat zien we ook prachtig terug op het werk van deze kunstenaar.” Benieuwd naar het hele juryrapport? Klik dan hieronder:
Alle werken van dichtbij bekijken?
Over De Nieuwe Vermeer
In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.