Naar cookieinstellingen
Duur 10:54
Gepubliceerd op 4 april 2025

Kasper van Kooten op zoek naar de liefde: ‘Ze komt aan in Uggs, dan ben je sowieso al af’

Kasper van Kooten noemt zichzelf Dokter Date, want hij heeft de afgelopen jaren aardig wat ervaring opgedaan in de bijzondere wereld van het online daten. Helaas heeft hij de liefde nog niet weten te vinden, maar hij heeft in ons clubhuis genoeg te vertellen. 

Datingprofiel

Een jaar na zijn scheiding ligt Kasper op een avond in zijn bed. Het is coronatijd, dus werken kan hij niet. Het bed waar hij in ligt, voelt leeg aan. “Als ik ooit nog geluk wil hebben met een vrouw, of een leuke vrouw wil tegenkomen, dan moet ik van een datingapp gebruik gaan maken”, bedenkt hij zich dan. Kasper voegt daad bij het woord, maakt een profiel aan en begint met swipen. “Dat is heel erg spannend”, vertelt hij in Carrie op Vrijdag. Extra spannend omdat hij bekend is van televisie, vindt Kasper het niet. “Dat valt mee. Het schijnt taboeloos te zijn. Ik hoor ook regelmatig van dames dat zij andere singles, die ook op tv komen, voorbij zien komen.”

Uiterlijk

Als Kasper op de bank zit te swipen, gaat het uiteindelijk toch ook om uiterlijk, geeft hij toe. “Dat is nou eenmaal het gekke van datingapps”, reageert hij. De foto’s die mensen uitzoeken is ook het eerste wat je ziet, pas daarna komt een kort tekstje waarin mensen iets meer over zichzelf vertellen. “Het meest hilarische is als er staat: ik heb alles op de rit, hoop jij ook! Dat is dan een eis van een vrouw. Daar geniet ik echt van, want als je op een datingapp zit, heb je het per definitie niet op de rit.”

40 dates

Aangezien Kasper tijdens de coronapandemie een sprong in het diepe waagt, valt er qua activiteiten weinig te kiezen. Een drankje doen in de kroeg of lekker uiteten zit er vanwege de omstandigheden niet in. Dus is Kasper overgeleverd aan wandelen of fietsen. Hij kiest voor optie 1. “Want bij wandelen is het grote voordeel dat als je elkaar niet kent, je naast elkaar loopt en elkaar niet heel de tijd hoeft aan te kijken.”

In 4 jaar tijd wandelt Kasper zich het snot voor de ogen. In die periode heeft hij bijna 40 dates achter de rug. Daar zitten ook genoeg mislukte dates bij. Zo herinnert Kasper zich een vrouw, die heel ver weg woont. Om elkaar tegemoet te komen, spreken ze ergens in het midden af: Sallandse Heuvelrug.

Uggs

Kasper staat te wachten en ziet vanaf een afstandje toe hoe de vrouw in kwestie in zijn richting loopt. “Op Uggs..”, verzucht hij. “Dan ben je sowieso al af bij mij.” Desondanks zer hij zijn beste beentje voor en probeert hij er iets van te maken. Zijn date zit iets anders in de wedstrijd. “Zij heeft geen zin. Ik zie het meteen. Ze is levensmoe of weet ik veel wat er aan de hand is.”

Marit Bouwmeester is de meest succesvolle zeilster aller tijden.
Lees ook: Wat heeft het Marit Bouwmeester gekost om de beste zeilster aller tijden te worden? 

Als zij oog in oog met elkaar staan, zegt de vrouw tegen Kasper: Ik hoop dat we niet heel ver gaan, want ik ben heel erg moe. “Dat is haar openingszin”, zegt Kasper op verbaasde toon. Vluchten kan dan niet meer, dus zoekt de begeerde vrijgezel naar een alternatief. “Mijn kompas is vrij goed, dus ik trek 3 heel strakke bochten naar rechts en sta binnen een kwartier weer bij mijn auto.”

Oktoberfest

Helaas, geen succes. Door naar de volgende. En dat is “echt een heel leuke dame, die alles goed op orde heeft”, omschrijft Kasper zijn date. “Maar zij houdt van Oktoberfesten.” Kasper krabbelt een beetje terug. “Het zorgt voor zoveel kortsluiting bij mij. Ook omdat er een voorzichtige uitnodiging bij zit om naar München te gaan. Met van die pullen bier. Dan haak ik toch af.”

Verliefd

Kasper swipet door, treft een nieuwe vrouw en wordt verliefd. Helaas is dat gevoel niet wederzijds en de vrouw zet er na 4 maanden een punt achter. “Dat is een knauwtje”, aldus Kasper, die ondanks de hartenzeer er een positieve draai aan geeft. “Het voelt ook weer een beetje als puber. Want ik geloof erin. Ik geloof in de allesomvattende verliefdheid van mij als 16-jarige.”

Een beter mens

Inmiddels staan er geen datingapps meer op de smartphone van Kasper. Niet omdat hij de liefde heeft gevonden, maar om even een pauze te nemen van het online daten. Het is ook tijd om even te reflecteren en Kasper vraagt zich hardop af wat hij van deze periode in zijn leven heeft geleerd. “Je moet vooral proberen te voelen hoe jij jezelf voelt naast de ander.” Wat Kasper hier vooral wil meegeven, is om dicht bij jezelf te blijven en naar je eigen gevoel te luisteren. In plaats van kijken naar de ander en hoe die zich kleedt of gedraagt. “We zijn namelijk geconditioneerd om meteen die weeffoutjes te zoeken”, legt hij uit. Onder de streep denkt Kasper dat hij een beter mens is geworden in die 4 jaar. “En daarmee denk ik ook voor een ander.”

Deze uitzending terugkijken kan hierCarrie op Vrijdag is elke vrijdag te zien om 19.00 uur op NPO 1

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.