Wel een erg duur informatienummer!
Publicatiedatum: 30 juni 2017
Mevrouw Vermeulen wilde de KPN bellen en googelde het nummer. Servicenummer 0900-1808 kwam als eerste tevoorschijn. Die konden haar doorverbinden met de KPN. Toen ze hoorde dat de kosten 0,90 euro per minuut waren, heeft ze het gesprek onmiddellijk afgebroken. Tot haar verbazing ontving ze aan het eind van de maand de rekening. Ze zou 2 uur met het servicenummer hebben gebeld; kosten € 135,48!
Provider Telfort wilde uit coulance de kosten delen, maar hier was mevrouw Vermeulen het niet mee eens. De zaak liep vast en ze belde MAX Ombudsman. Dit soort zaken blijven lastig. Telfort geeft aan dat er contact is gemaakt en mevrouw Vermeulen zegt dat dit niet zo is. Zegt u het maar: wie heeft er gelijk? Als derde partij kunnen wij hier geen stelling innemen. Volgens de specificatie
was het gesprek om 13.18 uur gestart en om 15.18 uur gestopt.
Vooraf melden
Informatienummers moeten vooraf melden wat de extra kosten zijn en wat u maximaal per gesprek kwijt bent. Voor nummer 0900-1808 geldt een maximumtarief van € 40. Maar let op, want als u dit nummer belt, verbinden zij u door met het nummer dat u zoekt en blijven er zelf tussen zitten voor 90 cent per minuut! Dus ook na het doorverbinden betaalt u het tarief van het informatienummer.
Hoe zit het precies?
Telefoonnummers die beginnen met 0900, 0909 of 0906 zijn betaalde informatienummers. De 0900-nummers zijn bedoeld voor serieuze informatie en zakelijke diensten, 0909-nummers zijn
voornamelijk voor spelletjes en ander amusement en op 0906-nummers worden vooral erotische diensten aangeboden. Belt u zo’n nummer, dan betaalt u extra! Als het informatienummer 15 cent of minder per minuut kost, moet worden aangegeven wat het nummer exact kost per minuut. Ook moet u verteld worden dat u uw gebruikelijke belkosten moet betalen. Wanneer het 0900-nummer méér dan 15 cent per minuut kost, moet aan u worden medegedeeld wat de maximale kosten voor het gesprek zullen zijn. Dit geldt alleen niet voor de 0906- en 0909-nummers. Vanaf het moment dat u de informatie over het tarief te horen heeft gekregen, gaat u hiervoor betalen. Op de website consuwijzer.nl kunt u meer informatie vinden over de kosten van informatienummers.
Beperkte schade
Uiteraard hebben wij contact gezocht met Telfort. Volgens hun informatie mocht er maximaal € 180 in rekening worden gebracht. Dit blijkt dus niet te kloppen. Telfort heeft dit onmiddellijk gecorrigeerd en de rekening is teruggebracht naar € 40. Ondanks dat mevrouw Vermeulen er een nare smaak aan overhoudt, blijft de schade gelukkig beperkt.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Gezien de vele gevallen van oplichting, waar consumenten mee geconfronteerd worden, door steeds weer nieuw oplichterbedrijven, zou het wenselijk zijn als de Max Ombudsman, gezamenlijk met de Nationale Ombudsman, de ACM achter de veren zit, om eindelijk eens te doen, wat de ACM allang had moeten doen: OPTREDEN TEGEN MALAFIEDE BEDRIJVEN EN BOETES UITDELEN, EVENALS BEDRIJVEN SLUITEN. … ACM kan nu gezien worden als de schone slaapster, die wakker gekust moet worden, na een slaap van duizend jaar. … Het is voor de directie van ACM natuurlijk wel leuk om elke week te vergaderen en notulen uitschrijven, gezellig samen met het personeel. Maar er is werk aan de winkel. Nu niet meer langer vergaderen, over: “Meer periodiekjes erbij en meer onkostenvergoeding, en meer vergoeding voor eten buiten de deur”. Er moeten nu consumenten beschermd worden, die bedrogen en bestolen worden, door de vele dubieuze bedrijven (die zelfs uit het buitenland komen) om hier consumenten te bedriegen. …. Kom in actie, vort-vort.
Ik heb een brief geschreven, aan de Tweede Kamer, waarin ik verzoek, iets te doen aan de bescherming van de consumenten.
Geachte voorzitter en leden van de Tweede Kamer,
Onlangs heb ik een ervaring gehad met internetfraude, door Telecombedrijf Tele2. Dit bleek grootschalige fraude te betreffen, waar duizenden Nederlanders het slachtoffer van worden. Daarover heb ik eerder al een brief aan U gestuurd. Ik heb deze grootschalige fraude gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt, met het verzoek deze fraude te onderzoeken. Maar deze organisatie voelt zich niet geroepen om deze fraudezaak te onderzoeken. Ze verwezen me naar de politie of private procedure bij de rechter. En Daarnaast heb ik deze grootschalige fraude gemeld bij het, Nationaal Team E-crime. En tot mijn verbazing, voelt deze organisatie zich ook niet geroepen, deze fraude te onderzoeken. Ze richten zich liever op Marktplaats.nl en Speurders.nl.
Het moet niet gekker worden. … Ik voel me als consument (en met mij duizenden Nederlanders) vogelvrij verklaard. Iedereen kan plukken van consumenten en er is niet één organisatie, die de consument beschermd. Er is niet één organisatie, waar de consument hulp en advies kan krijgen. Als zelfs de politie, niet meer de instantie is, om misdaad te melden en/of misdaad te bestrijden, wie dan wél.
Graag wil ik, dat U als regering van dit land, maatregelen treft, dat consumenten, zich beschermd voelen tegen misdadigers en dat misdadigers gewoon worden vervolgd en gestraft.
Het moet niet zo zijn, dat een armlastige bejaarde, wordt vervolgd voor diefstal van €10 uit een Supermarkt, terwijl dhr. Wolters van Tele2, mij en met mij, tienduizenden Nederlanders zomaar €288 afhandig kan maken, met list en bedrog, zonder dat tegen die man wordt opgetreden.
Vertrouwende dat U dit probleem bespreekt in de Tweede Kamer,
Ik begrijp de frustratie al moet gezegd dat informatiediensten wel degelijk een nuttige functie hebben. En ook hoge kosten. Er moet een callcenter ingezet worden die mensen te woord staan en doorverbinden naar de juiste personen en organisaties. Daarnaast doen grote bedrijven er alles aan om het telefoonnummer zo goed mogelijk te verbergen op hun website. Informatiediensten zoals https://zoekopnummer.nl en Bel1870.nl spelen daar handig op in maar moeten wel flink investeren in Google om hoog in de zoekmachine te komen. Deze kosten moeten worden terugverdiend en dat gebeurt door een tarief per minuut te vragen. Dit wordt ook netjes vermeld aan het begin van het gesprek en ook vaak al op de website. Dus voortaan toch beter opletten of je een doorverbinddienst belt of het bedrijf dat je eigenlijk wilt bellen. Al ben je dan wel weer veel langer op zoek naar het telefoonnummer…