Naar cookieinstellingen
overboeking

Waarom wordt mijn overboeking niet meteen verwerkt?

Het zal velen van u bekend voorkomen. Als je via internetbankieren een overboeking doet, staat het geld niet meteen op de rekening van de ontvangende partij. Soms duurt dit een paar uur. Als er een weekend tussen zit, zelfs een paar dagen. Om over feestdagen nog te zwijgen. Terwijl het bedrag van de overboeking wél meteen van je rekening is verdwenen. Met enige regelmaat krijgen we hierover vragen in ons spreekuur. 5 daarvan beantwoorden we hier.

Waarom duurt de verwerking van een overboeking soms lang?

Raar maar waar: alle overboekingen tussen 2 verschillende banken lopen via de Europese Centrale Bank (ECB). Een paar keer per dag telt de ECB alle betalingen tussen banken bij elkaar op. Pas daarna kunnen de individuele overboekingen worden verwerkt. Deze controle gebeurt alleen binnen de kantooruren van de ECB. Na 1 uur of 3 ‘s middags en in het weekend wordt uw overboeking daardoor niet verwerkt. Het is dan wachten op de eerstvolgende werkdag van de ECB. Alle euro’s die binnen één en dezelfde bank circuleren, hoeven niet langs de ECB. Vandaar dat een overboeking naar een rekening van dezelfde bank wel meteen wordt verwerkt.

Waarom blijft mijn geld in de tussentijd?

Tussen het moment van overboeken en het moment van verwerking wordt het geld op een tussenrekening van uw bank geparkeerd. U kunt de overboeking dan niet meer terugdraaien; het is alleen nog wachten op de ECB-controle.

Verdienen de banken geld aan deze wachttijd?

Nee. Dat wil zeggen: de banken mogen het geld op deze tussenrekening niet beleggen of uitlenen. Ze kunnen er dus niets mee doen.

Hoe kan het dat pinnen en betalen via iDEAL wél in een paar seconde lukt?

De verwerking van de overboeking duurt bij pinnen en iDEAL net zo lang als normaal. Ook hier is het dus wachten tot men bij de ECB weer aan het werk gaat. Het enige verschil is dat de ontvanger een seintje krijgt van uw bank dat u al betaald heeft. De ontvanger vertrouwt er dan op dat de  verwerking van de overboeking wel goed komt.

Kan het sneller?

Ja. Met toestemming van de ECB werken de Nederlandse banken aan een systeem waarmee ook overboekingen tussen verschillende banken binnen een paar tellen worden verwerkt. Het duurt nog even, maar vanaf mei 2019 zal elke overboeking binnen een paar tellen zijn verwerkt.

Let op: Volgens de wet heeft u pas betaald als het bedrag bij de ontvanger is bijgeschreven. Het moment waarop u de overboeking heeft gedaan, is dus niet belangrijk. Denk hieraan wanneer u te maken heeft met betalingstermijnen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.