Vooruit betalen, doe het niet!
Publicatiedatum: 17 maart 2017
Mevrouw Van der Linde meldde ons dat ze een keuken had gekocht en dat ze een aantal dagen vóór levering de gehele keuken moest betalen. Of dat normaal was? Nee, dat is zeker niet normaal. En dat moeten we ook zeker niet normaal gaan vinden!
De wet
In de wet staat heel duidelijk dat bij consumenten een maximale aanbetaling gevraagd mag worden van 50 procent. Daar mag wel vanaf geweken worden, maar dan met expliciete toestemming. En dus niet in de algemene voorwaarden, de zogenoemde kleine lettertjes. De voorwaarden van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) stellen dat maximaal 15 procent aanbetaling mag worden gevraagd. Dit is ook het bedrag dat u terugkrijgt als een winkel failliet zou gaan.
Faillissement
Het grootste risico voor u als consument is dat een bedrijf failliet gaat. Stel u voor: u koopt een keuken van 10.000 euro en u maakt dit geld 5 dagen van tevoren over. Een dag later gaat het keukenbedrijf failliet. U heeft dan én geen keuken in huis én u bent 10.000 euro minus 15 procent kwijt. Dat is maar liefst 8.500 euro. Wat een strop zou dat zijn!
De autoriteit
De Autoriteit Consument en Markt is volstrekt helder: een vooruitbetaling is een aanbetaling. Als de keukenboer zich heeft aangesloten bij de CBW, zal hij zich ook moeten houden aan die voorwaarden en die zeggen maximaal vijftien procent! Doet hij dat niet, dan is dit een oneerlijke handelspraktijk in de zin van de wet. De autoriteit heeft in 2009 aan twee keukenleveranciers
boetes opgelegd van 110.000 euro toen ze zich niet hielden aan de regels. De leveranciers zijn in hoger beroep gegaan en hebben dat in 2014 verloren. Het college van beroep voor het bedrijfsleven heeft de beslissing van de Autoriteit in stand gelaten. De keukenleveranciers ondermijnden het consumentenvertrouwen door eigen regels te maken.
En nu?
Wij horen heel graag uw ervaring, omdat wij hier iets aan willen doen. Hoe meer klachten, hoe meer kans dat we daadwerkelijk iets kunnen veranderen en dat we de Autoriteit opnieuw kunnen bewegen om hiertegen op te treden met flinke boetes. We hebben contact gezocht met de CBW, maar zij vinden het niet zo gek dat er vooruitbetalingen zijn. Nou, wij wel! Doe het niet. Betaal niet van tevoren. We hebben te veel faillissementen voorbij zien komen om u een ander advies te geven dan dit. Ga de strijd aan en lukt het u niet alleen, dan strijden wij met u mee. Bel ons!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Heb ik 45 jaar geleden ooit gedaan bij een kast.Bij aflevering was er ander materiaal gebruikt.Kon hem nemen of de helft van het geld terug.Dan sta je voor het blok.Nooit meer aanbetaald.Zei altijd tegen verkoper”vertrouwen heb je of niet”en meestal kreeg ik dat.
In dit artikel wordt ten onrechte aangegeven dat een verkoper een aanbetaling van meer dan 50% mag vragen, mits dat daar maar expliciet toestemming voor wordt gegeven. Ik denk dat Jeaninne hier bedoelt dat hier per individuele afspraak van mag worden afgeweken.
In de wet staat dat een vooruitbetaling van meer dan 50% niet per algemene voorwaarden mag worden afgesproken. Een algemene voorwaarden is een beding dat is bedoelt om in meerdere overeenkomsten te worden opgenomen en geen kernbeding is. Een algemene voorwaarden blijft een algemene voorwaarden indien daar expliciete toestemming voor is gegeven.
Het is wel mogelijk om per individuele afspraak af te wijken van dit beding. Maar het is uiteraard niet mogelijk om standaard met alle klanten op individuele basis af te spreken dat de klant meer dan 50% aanbetaald, omdat het beding dan niet meer bedoelt is om alleen in de overeenkomst met die specifieke klant op te nemen.
Betaal nooit een aanbetaling en koop niets op internet. … Dat is vragen om problemen. Bij bestellingen van keukens, badkamers en meubelen, leg schriftelijk een levertijd vast met de ontbindende clausule, dat bij overschrijding van de levertijd, het product niet meer geaccepteerd wordt.