Naar cookieinstellingen
woningnood

Urgentie in tijden van woningnood

Regelmatig komen bij ons vragen binnen over urgentie voor het krijgen van een woning. Wij begrijpen dat de regels streng moeten zijn in tijden van woningnood. 3 schrijnende voorbeelden laten zien dat gemeentes willekeurig te werk gaan.

Toen mevrouw Van Herwijnen op een dag thuiskwam, was haar man verdwenen. Er lag alleen een briefje op de keukentafel. Haar man had de rekeningen niet voldaan en het huis was gedwongen verkocht. Ze hield zich nooit met de financiën bezig en had niks in de gaten gehad. Ze moest per direct het huis verlaten met haar minderjarige zoon. Urgentie kreeg ze niet, omdat de gemeente vond dat ze zich meer met de financiën had moeten bezighouden. Bovendien kon ze tijdelijk bij een vriendin terecht. Wij hebben met succes namens haar bezwaar gemaakt.

Met de kinderen op straat

Mevrouw Panman woonde met 2 kinderen van 8 en 12 jaar in de woning van haar ex-man. De woning was verkocht en mevrouw moest eruit. Ze belde naar de gemeente voor een urgentie en kreeg te horen dat urgentie aanvragen geen nut had. De kinderen konden met de man mee. Mevrouw werd daarmee op het verkeerde been gezet, vroeg geen urgentie aan en zwierf met haar kinderen van hot naar her. Wij vroegen urgentie aan op grond van de gezondheidstoestand van de kinderen en omdat de man (waarmee een weekendregeling was) niet continu voor hen kon zorgen. De aanvraag slaagde.

Papieren kwijt

Meneer Peters is zwervende. Om urgentie te krijgen is hij naar een adviesgesprek gegaan. Daar werden zo veel hobbels opgeworpen, dat hij moest afzien van een aanvraag om voor een woning in aanmerking te komen. Het is voor hem onmogelijk om de papieren van de echtscheiding van 15 jaar geleden te overleggen. Ook van de boedelverdeling en bankafschriften van destijds kan hij geen kopieën meer vinden nu hij amper nog spullen heeft.

Onjuiste informatie

We zien regelmatig dat de gemeente tussenpersonen inschakelt voor het afhandelen van urgentieaanvragen. Die geven onjuiste of onvolledige informatie waardoor mensen geen aanvraag indienen. Maar ook als gemeenten de urgenties zelf uitvoeren, zien we nogal wat verschillen in de aanpak. Volgens de huisvestingswet kunnen gemeenten in een huisvestingsverordening vastleggen dat bepaalde groepen voorrang krijgen op woningzoekenden wanneer woonruimte dringend noodzakelijk is. Dat geldt in elk geval voor woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang, zij die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten en woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen. Er wordt wel gezegd dat gemeenten zelf moeten kunnen bepalen welke groepen voorrang krijgen, omdat lokale en regionale situaties kunnen verschillen. Dat is logisch, ware het niet dat hiermee wel heel veel onduidelijkheid wordt geschapen. Waar je bij de ene gemeente altijd urgentie krijgt als je met minderjarige kinderen op straat staat, moet je bij de andere de kinderen achterlaten bij de partner en zelf gaan zwerven. Terwijl die partner ook gewoon werkt en er een weekendregeling is. Ook de eisen die gesteld worden aan de papieren die je moet inleveren verschilt nogal. Waarom moet je bij de ene gemeente je hele doopceel lichten, terwijl je bij de andere kunt volstaan met een paar (belangrijke) gegevens?

Knelpunten in kaart

Wij willen de knelpunten in kaart brengen en bekijken of er misschien duidelijker regels moeten komen zodat cliënten, maar ook hulpverleners, houvast hebben. Juist in tijden
van woningnood is transparantie over de regels erg belangrijk. Laat u ons uw ervaringen weten?

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    De woningnood in Nederland is het gevolg van tientallen jaren wanbeleid door, een kapitalistische materialistische regering onder leiding van de VVD en enkele meelopers. Dit wanbeleid is ook zichtbaar in een tekort aan alles wat geld kost, zoals: (geestelijke) gezondheidszorg, maatschappelijk werk, jeugd hulpverlening, onderwijs, rechtspraak en noem zelf nog maar 10 voorbeelden van wanbeleid. Aan de andere kant wordt de bevolking financien onthouden, waar deze recht op heeft, zoals: de lage uitkeringen, te lage pensioenen, te weinig subsidies, te lage ziektekostenvergoedingen, te weinig belastingteruggaven. … Kortom de Nederlandse bevolking wordt uitgebuit, bestolen, bedrogen en misleid, door een volksvertegenwoordiging, die gelden weggeeft aan buitenlandse mogendheden, zoals frauderende bankiers in Italie en Griekenland, en belasting ontduikende miljonairs in Amerika.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.