Naar cookieinstellingen
Tweedehands cadeaus

Patrick Wessels: ‘Tweedehands cadeaus voor sinterklaas en kerst: daar zijn de (klein)kinderen net zo blij mee’

Er ligt een geweldige besparing klaar voor alle ouders en grootouders die hun (klein)kinderen tijdens sinterklaas en kerst willen verwennen. Namelijk: tweedehands cadeaus. Die zijn veel voordeliger, en net zo leuk voor iedereen die ze ontvangt. Het maakt bijvoorbeeld kinderen namelijk niets uit, zo blijkt uit onderzoek door Marktplaats. En ondanks dat die conclusie het tweedehands-platform natuurlijk goed uitkomt, valt daar ook psychologisch veel voor te zeggen.

Marktplaats nodigde 14 gezinnen uit voor een speelgoedtest. Ze lieten kinderen spelen met tweedehands cadeaus. En ze vroegen de ouders wat zij dachten dat de kinderen daarvan zouden vinden.

Hun reactie laat zich raden, ouders leek het vooral ‘viezig’, ‘gierig’ en daarom niet zo geslaagd. Kinderen dachten daar heel anders over. Tweedehands is volgens hen heel duurzaam. En belangrijker nog, de kinderen zagen geen verschil met nieuw en vonden het vooral geweldig om mee te spelen.

3 keer blij met een cadeau

Die tweedehands cadeaus maken door de ogen van een kind geen verschil. En dat laat zich psychologisch verklaren aan de hand van 3 inzichten:

  • Het plezier van verkrijgen
    Mensen worden blij van verkrijgen. Dat geldt voor kinderen, net zo goed als voor hun ouders en grootouders. Verkrijgen levert een goed gevoel op, zoals het vervelend voelt als er iets wordt afgepakt. Kinderen (en volwassenen) die iets verkrijgen maken een gelukshormoon aan in het brein, en voelen zich daardoor (even) gelukkiger. Zowel nieuwe als tweedehands cadeaus creëren dit positieve effect van verkrijgen.

Let op: het verkrijgen van spullen alleen levert maar (heel) tijdelijk een geluksgevoel op. Kies daarom voor cadeaus waar (klein)kinderen (samen) mee kunnen spelen. Het (samen) spelen zorgt voor een duurzamer geluksgevoel.

  • De opwinding tijdens uitpakken
    Het geluksgevoel van verkrijgen wordt versterkt tijdens het uitpakken van een cadeau (of zelfs een eigen aankoop). Kinderen die een cadeau uitpakken ervaren opwinding, omdat ze willen weten wat er in het cadeaupapier zit. Voor dit gevoel van opwinding maakt het niet uit wat erin zit, dus een tweedehands cadeau scoort net zo goed als een nieuw cadeau.

Tip: pak ieder cadeau in, ook tweedehands. Ga duurzaam om met inpakpapier, maar zorg wel dat kinderen even moeite moeten doen om het uit te pakken. Als dit moment iets langer duurt leidt dat alleen maar tot extra opwinding.

  • Nieuwe prikkels
    Alles wat nieuw is vinden we leuk, dat geldt voor volwassenen en voor kinderen. De nieuwe prikkels van een cadeau maken het extra interessant om ermee te spelen. Een tweedehands cadeau is net zo goed ‘nieuw’ voor een kind, simpelweg omdat hij of zij dit nog niet had.

Bovendien is het psychologisch eigenlijk heel logisch dat kinderen geen verschil zien. Het tweedehands cadeau dat ze ontvangen creëert een single evaluation, een op zichzelf staande evaluatie. Kinderen vergelijken een tweedehands cadeau niet met een nieuw cadeau. Ze vergelijken een tweedehands cadeau met ‘geen cadeau’.

Daarom bestaat er geen goed of beter. Het tweedehands cadeau is een cadeau, bijvoorbeeld in de vorm van speelgoed. En als kinderen daarmee kunnen spelen is dat voor hen de belangrijkste waarde. Dat het tweedehands doet speelt geen rol, en heeft dus zeker geen effect op het ervaren plezier.

Nieuw of tweedehands: het maakt niets uit

Een nieuw cadeau voor kinderen creëert geen waarde door ‘nieuw’ te zijn. Het gaat in plaats daarvan om het verkrijgen, om het uitpakken en om de nieuwe prikkels van iets dat een kind nog niet had.

Diezelfde waarde biedt een tweedehands cadeau. Kinderen verkrijgen het cadeau, pakken het uit en ervaren de nieuwe prikkels. Een nieuw cadeau biedt geen meerwaarde, dus het is psychologisch zonde om daar veel geld aan uit te geven. En als we tweedehands cadeaus omarmen als de nieuwe geaccepteerde norm wint daar uiteindelijk vooral de planeet mee.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns. 

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Anser says:

    Dit geldt ook voor grote mensen hoor. Een tweedehandscadeautje, zorgvuldig uitgezocht, leuk ingepakt, wordt heel erg gewaardeerd. Is bovendien uniek, niet ‘uit het rek’ vaneen winkel. Bij een cadeau gaat het ook bij volwassenen om het geven, de aandacht die er uit spreekt, de lol van het krijgen en uitpakken.

    PatrickWessels says:

    Dat klopt Anser! Mooi verwoord.

    Lijster says:

    Helemaal mee eens Anser.
    We kunnen beter consuminderen dan consumeren en dat begint met spulletjes een tweede leven te geven.

    maxwout says:

    Helemaal mee eens, goed stuk! Alleen dat kinderen vinden dat tweedehands heel duurzaam is, ik weet niet wat ze in de mond is gelegd?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.