De tv is nog springlevend
Publicatiedatum: 22 januari 2018
Weet u waar ik me soms vreselijk over kan opwinden? Mensen die maar wat roepen, zonder dat hun mening op enig feit gebaseerd is. Of nog erger, mensen die elkaar napraten zonder te controleren of de ander ook maar enig greintje van gelijk heeft. Je vindt dat soort papegaaiengedrag overal terug, maar vooral als het gaat om de media deinst menigeen er niet voor terug de grootst mogelijke flauwekul te verkondigen. En ja, social media vormen daarbij het favoriete kanaal. Daarop kan je nu eenmaal zonder kritisch filter alles kwijt wat maar in je opkomt. En als je geluk hebt, wordt jouw oprisping door anderen ook nog voor zoete koek geslikt en als ‘waarheid’ aangenomen en verder verspreid.
Geen hond
Al enige tijd zijn de gifpijlen gericht op het ‘traditionele’ of lineaire tv-kijken en dan met name het kijken naar de programma’s van de publieke omroep. “Er kijkt geen hond naar”, zei iemand me pas nog doodleuk op Twitter. Sorry, maar zo’n domme opmerking kan ik toch echt niet over mijn kant laten gaan. Juist de afgelopen feestdagen hebben bewezen dat de publieke televisie enorm veel mensen thuis een plezierige tijdbesteding bezorgt. En het nieuwe jaar is ook al zo geweldig begonnen. Succesformules als Wie is de mol en Boer zoekt vrouw, maar ook onze eigen schitterende dramaserie Het geheime dagboek van Hendrik Groen scoorden fantastische kijkcijfers, zeker als je daar ook nog de mensen die ‘uitgesteld’ kijken erbij optelt: ruim 2 tot zelfs 3 miljoen! Ja inderdaad, van de 17 miljoen Nederlanders kijken er dan 14 tot 15 miljoen mensen niet. Pff, dank je de koekoek, als we zo gaan beginnen… In werkelijkheid bereikt de publieke omroep juist miljoenen mensen in Nederland, wekelijks maar liefst 81 procent van de bevolking!
In 10 jaar niks veranderd
En waren het nu alleen nog leken die dit soort onzin verkopen, dan viel de schade nog te overzien. Veel kwalijker is het dat ingewijden, of althans mensen die uit hoofde van hun professie beter zouden moeten weten, elkaar net zo hard na wauwelen. Neem het mediavakblad Fonk dat een nieuwsbrief opent met: “Het tv-landschap is de laatste jaren flink aan het veranderen. Minder lineair tv-kijken, de opkomst van streamingdiensten en on demand. Het is bijna niet meer bij te benen.” Beelden van modderstromen en aardverschuivingen dringen zich aan me op. Maar als ik zoals iedere ochtend online de kijkcijfers van de avond ervoor check, val ik toch echt niet van mijn stoel. Natuurlijk, Netflix en andere video on demand diensten groeien in populariteit, maar van verdringing van het gewone tv-kijken is absoluut geen sprake. Dat laat een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) zien. Voor het onderzoek Een week in kaart van het SCP zijn dagboekgegevens van meer dan 1.500 Nederlanders geanalyseerd. Wat blijkt: de manier waarop Nederlanders hun vrije tijd besteden verschilt nauwelijks met 10 jaar geleden. Ze hebben gemiddeld nog steeds evenveel vrije tijd: ruim 6 uur per dag. De meeste tijd daarvan, gemiddeld 2 uur per dag, wordt besteed aan tv-kijken.
Grachtengordel vs. provincie
Waar komt al dat doemdenken en zwartkijken dan vandaan? Ik denk dat er 2 verklaringen voor zijn. Een daarvan noemde Mark Ritson, Professor of Marketing aan de Melbourne Business School tijdens het congres Tell A Vision. Marketingspecialisten hebben er een handje van om hun eigen gedrag en dan van hun directe omgeving (laat ik die voor het gemak even ‘de grachtengordel’ noemen) als norm te nemen. “Ik kijk alleen nog maar naar Netflix!”, daarmee aannemende dat de rest van de wereld ook niet meer gewoon tv kijkt. Deze marketingmensen nemen de moeite niet om in de cijfers te duiken, of eens wat verder te kijken dan hun eigen leefwereld (zullen we zeggen ‘in de provincie’). Er bestaat dus een volkomen verdraaid beeld van de mediaconsumptie van de gemiddelde Nederlander, voor wie de gewone tv in de woonkamer nog steeds een dominante factor speelt. Dat jongeren helemaal geen tv meer kijken, zoals tegenwoordig overal wordt beweerd, vindt professor Ritson complete onzin. Ja, ze kijken minder tv dan ouderen, maar dat is nooit anders geweest. Jongeren hebben nu eenmaal andere vormen van tijdsbesteding.
STER-spotjes
Maar doordat de ene marketingcommunicatie-expert de andere napraat, is in bredere kring het beeld ontstaan dat ‘niemand’ meer tv kijkt of dat dat in ieder geval binnen een paar jaar het geval zal zijn. Nu kan je je schouders ophalen over zo veel onnozelheid, ware het niet dat diezelfde ‘deskundigen’ vaak bepalend zijn voor de besteding van reclamegelden, lees: hoeveel STER-spotjes worden ingekocht. En als de STER-inkomsten dalen, geeft dat weer een wapen in handen van de tegenstanders van de publieke omroep. Uiterst schadelijk dus, die napraterij.
Hoofd koel houden
Ik had u nog een tweede mogelijke verklaring toegezegd. De snelheid van ontwikkelingen wordt vaak overschat, dat is een bekend verschijnsel bij de opkomst van nieuwe technologieën. Men denkt al heel snel dat het “nooit meer zoals vroeger zal zijn”. En inderdaad, we rijden niet meer rond in koetsjes en videotheken zijn ook nergens meer te vinden. Maar met de komst van de magnetron zijn we niet gestopt met zelf koken, we gaan nog steeds gezellig een avondje uit naar de bioscoop en de radio is nog steeds een springlevend medium, ondanks een muziekdienst als Spotify. We moeten de kop niet in het zand steken en ontwikkelingen goed in de gaten houden, maar voor doemdenken is geen enkele aanleiding, laat staan voor paniek. Televisie is gewoon nog steeds hét massabereiksmedium dat het altijd was. En heeft ook nog eens de meeste impact. TV is dus verre van dood!
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben blij dat er tv is. Er is zoveel moois en interessants. Er is genoeg keuze. Ik blijf op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt en kan genieten van kunst, drama, reisprogramma’s. De laatste tijd ook nog via Cultura toptoneel kunnen bekijken. Voor mijn man is er sport, muziek en hij houdt van goede detectives. Heel af en toe samen een prachtige film uitzoeken op Netflix. Wij klagen niet!
Ik denk dat er in de toekomst veel gaat veranderen in.de tv wereld ik ben erg blij met Netflix
Beste heer Slagter,
Kijk, dat is nog eens een goed verhaal van U. Ik kijk vrijwel uitsluitend naar npo 1 en 2 en vooral als het gaat om dagelijkse dingen en over dagelijkse mensen. Voor mij hoeven al die programma’s niet van de commerciële omroepen met de Mol producties waarin vrijwel uitsluitend van heinde en verre BN’ers bij gesleept moeten worden. (Daar begint overigens Tijd voor Max ook steeds meer op te lijken, vorige week nota bene met de heer Gordon, commerciële omroep toppers die zich bescheurd van het lachen om het leed van anderen.)
Maar dat laatste ter zijde: succes met uw omroep.
Geachte heer Slagter,
Die “grachtengordel” van u bestaat grotendeels uit jongeren, en die hebben zoals u al stelt nu eenmaal andere kijk en luistergewoontes, die ook weer anders veranderen.
Lineaire TV en radio is, zoals u terecht zegt, nog springlevend, maar vooral voor ouderen. Uw doelgroep. Dus moet daar de het accent liggen, en is verjonging dan helemaal geen goed idee, want dan jaag je de vertrouwde (publieke) omroepgebruiker weg. Kortom, wil je de (publieke) – lineaire TV en ook radio levend houden dan moet je ook de programmering daar op aan passen. Door de vergrijzing wordt Uw (en mijn) doelgroep steeds groter, kortom genoeg mogelijkheden.
Helaas zijn die reclame verkopers en mediabureaus te jong, en adviseren ze de adverteerders niet goed, met als gevolg minder inkomsten voor radio en TV. En daar moeten we nu met z’n allen tegen strijden.
House en rap muziekjes jagen veel kijkers en luisteraars weg, de jongeren die daar wel van houden kijken en luisteren veel minder, dus wie doe je daar nu een plezier mee. Het is maar 1 voorbeeld, maar het eerste geluid van 2018 was een spuuglelijk house muziekje bij het vuurwerk op NPO 1. Kijk, zo moet het dus niet. Er is genoeg te vinden dat acceptabel is voor een breed publiek, zonder dat het oubollig is.
ruud
(initiatiefnemer 50+ radio, ClassicRadio747)
Nou zeg. Even ter opwinding het volgende; Maak van de mogelijkheid om op artikelen op deze site te reageren graag gebruik. Lucht soms zo óp, joh. Een en ander is dikwijls niet gebaseerd op feiten, gesteld dat feiten áltijd eigen, zintuigelijke waarnemingen zouden zijn. Ik ken veel mensen waar ik over schrijf niet persoonlijk en kan bij voorbeeld veel van mijn reacties niet “cijfermatig onderbouwen” of met onomstotelijk bewezen feiten staven maar ik ben toch van mening dat het geen gewauwel is of nápraterij. Laat staan ongefilterde onzin. Ik heb mijn antennes altijd uit, ik zie toch om me heen? Nouououou…? Nou, allá, daarover kun je van mening verschillen. Akkoord. Máár….! Je kunt over iemands publieke verschijning en gedragingen een mening hebben en die willen ventileren, ook als iets feitelijk misschien anders ligt. Ik ben bij voorbeeld van mening dat de VVD een zeer geraffineerde boevenclub is. Nou… ’s een beetje een shitvoorbeeld. Wacht….ander voorbeeld. Ja! Ik denk dat Jan Slagter een degelijke, betrouwbare omroepbaas is. Een, getuige zijn vele publieke optredens, deugdelijke man. Dat mag ik toch schrijven en voor wáár aannemen? Misschien is Jan feitelijk…? Overigens is het merendeel van mijn reacties bepaald niet voor zoete koek te nemen, meestal gaat het over bittere pillen. Zoals de bittere pil van de werkelijkheid, ook voor de publieke omroep, de nationale televisie. Of radio. Want wat is het voorbij, de uitstraling en het belang ervan. Zo van voorheen ieders eerbied voor een camera die nu is vervaagt tot verbazing over iemand die er geen heeft. Jaap van Meekren gewoon op de fiets in de stad. Het AVRO gebouw verpatst, het KRO gebouw gesloopt. Met de moderniseringen op de loer. Met de miljoen en één meningen op straat. Het zijn al andere tijden maar ik denk dat dat érger wordt. Van de V&D en de zwemles dacht ik ook dat het altijd zou blijven. Zo durf ik nu dus best te twijfelen aan de toekomst voor dit instituut. Maar het is een soort gezonde twijfel. Blijkens de “hits” en de prachtige “‘echte mensen televisie” zit er duidelijk genoeg kwaliteit om te boeien, te binden. Het is dus aan de “betere” omroep om knappe televisie te maken. Bindende! MAX doet daar, naar mijn persoonlijke mening, heel goed aan mee en het is mijn hoop dat deze omroep niet ooit, door politiek bepaald, in de stroomversnelling van de commercie raakt en óók heel erg Gordon, Winston, Beau of Linda-achtig gaat doen. Dat MAX voor zichzelf goed zicht houdt op wat de spiegels en kralen zijn en wat de juwelen. Mijn indruk is dat Rutte en de club van de afpakkende hand vinden dat de publieke omroep eigenlijk “uitkeringstelevisie” is. Dat, óók MAX, omroepen bedrijven moeten zijn die de eigen broek ophouden. Daarom al de professionele kletspraat over de door streaming en internet veroorzaakte langzame dooddruk van de publieke omroep. Welnu; Zoals uitkeringsgerechtigden naar de stembus zullen moeten gaan om een beter leven te kunnen krijgen, zo zal de “betere” omroep aan de bak moeten met mooie, verbindende televisie. Rekening houdend met de digitale ontwikkelingen die door de traditionele kijker zeker gevolgd zullen gaan worden. Naast de “gewone tv”. Ik denk inderdaad dat televisie een werking heeft die op de sociale media of door gebruik van internet niet te vinden is. Publieke omroepen hebben iets van “Same time, same place”. Doet het altijd, ook als we te lui zijn om de internetgang te gaan. Dat ben ik nogal ‘ns en dan zet ik één of twéé op. Zelden drie, weet niet waarom. Publieke omroep heeft, vooralsnog, iets van soliditeit. Nog steeds iets van betrouwbaarheid zelfs. De journaals en de andere nationale kwesties als verkiezingen of verslaggeving over bij voorbeeld de MH17 of laatst de storm? Als kanaal voor landelijk belangrijke berichtgeving over vermissingen? De programma’s over maatschappelijke ontwikkelingen of dié waarover we de volgende dag in de kantines spreken? De Pauw’s en de Jinek’s? De dagboeken? Meldpunten of Hollandse zaken? Nou ja. Hopend op socialere, meer culturele tijden; TV! Ik bedoel…. Avé!
Ook ik ben super gelukkig met de Publieke Omroep. Geen stom vervelende reclames tussen de programma’s en geen programma makers die met hun gezwets op nr 1 willen staan.
Voor MAX heb ik zeer veel waardering. Ook voor KRO-NCRV.
Programma’s die schreeuwend overkomen!!
NPO. Ga zo door. Jullie programma’s hebben absoluut meerwaarde. Ik hoef niet te lachen om een schuin decor of ‘nichterige’ presenratoren. Met alle respect!!
Succes.
Harry Jacobs- Capelle aan den IJssel.
Goed dat Jan Slachter dit aankaart: ik zou al die mooie programma’s niet graag willen missen, zeker met de kerstdagen maakt dat dat
je de dagen goed doorkomt.!
Geachte heer Slagter, Zoals gewoonlijk weet u een dergelijk onderwerp te verwoorden als geen ander.
Helder, to-the-point en onverbloemd.
Mijn vrouw en ik 82/80 wonen op Bonaire en genieten dagelijks van uw programma’s en ook uw onvermoeibare inspanningen voor hulpbehoevende oudjes in Roemenie. Uw ludieke ingevingen voor nieuwe programma’s en
bijv. de attentie. die u geeft aan buitenlands gestationneerde militairen is ontroerend !
Wij zijn nog heerlijk ouderwets gekluisterd aan de beeldbuis. Gaat u a.u.b. door met uw mooie werk.
mvrgr,
ToHeBe
Ik ben zeer tevreden met de TV (kijken) die ik nu heb. De Nederlandse omroepen worden zelfs beter bekeken dan de commerciélen zoals RTL en SBS. We hebben eigenlijk een prima omroep bestel die enorm goede series maakt en wat te zeggen van DWDD en Het Geheime Dagboek Van Hendrik Groen of Heel Holland Bakt. Gewoon fantastisch toch? De TV dood? Welnee nog lang niet!!! NETFLIX is leuk maar ik blijf toch ook graag op de hoogte van nieuws ( Jinek/ Paul e.d . En dan die prachtige natuurfilms. Echt de TV is nog lang niet dood.
Helemaal mee eens: de TV is nog lang niet dood en hoeft ook niet dood. Ik zit niet op Facebook, Twitter en al die andere tijdrovende ‘sociale’ media, alleen WhatsApp is een uitkomst als je het mij vraagt. Vooral als je in het buitenland woont zoals ik, scheelt een hoop belkosten.
Maar juist dat wonen in het buitenland is waardoor ik veel dingen niet kan zien op TV. Ik word hoorndol (ik heb een ander woord in gedachten maar dat schrijf ik hier niet op om het netjes te houden) van de keren dat ik iets terug wil kijken en dan tegen zo’n kinderachtig schermpje aanloop dat ik dat ‘vanaf mijn geografische locatie niet mag zien vanwege rechtenbeperkingen’. Goeie god, dat is toch niet meer van deze tijd, en al zeker niet binnen de Europese Unie (ik woon in Frankrijk)???
Ik ben eens gaan kijken wat ik daartegen kan doen, maar dan moet er gelijk weer een zak geld op tafel komen of je moet er een duur satellietabonnement op na houden. Juist voor Nederlanders buiten Nederland is het leuk (en belangrijk, want je weet nooit of je ooit zult moeten terugkeren) om te kunnen volgen wat er in Nederland gebeurt. En als je, zoals ik, in je nieuwe woonland een actief sociaal leven hebt, dan ben je niet altijd in de gelegenheid om te kijken op de momenten dat iets wordt uitgezonden. Dan wil je graag iets terugkijken op een moment dat het jou uitkomt, dus Uitzending Gemist was voor mij een uitkomst, behalve dan die truttige rechtenschermpjes. Wie helpt ons daar vanaf op een manier die niet gelijk een zak met geld kost? Met een krimpend pensioen (dit jaar weer € 25 per maand minder te besteden door belachelijke stijgingen van zorgpremies!!) is dat niet op te brengen.
Doe iets Jan, ik wil Max graag blijven volgen want jullie maken erg goeie TV met veel toegevoegde waarde omdat jullie ouderen serieus nemen en ondersteunen.
De toekomst van de publieke omroep, hangt aan een zijden draadje. … Dat is eerder een wens als een gedachte. De politiek wil af van de publieke omroep, omdat het geld kost. En alles wat geld kost, wil de politiek (lees VVD) liever besteden voor schenkingen aan buitenlandse miljonairs en weghalen bij het Nederlandse volk. Heel veel Nederlands (immaterieel) erfgoed is al verdwenen, doordat het verkocht is aan (buitenlandse) investeerders of gewoon wegbezuinigd.
Ik persoonlijk, kijk bijna uitsluitend naar kanaal 1 en 2 en 3. Gewoon omdat ik veel in mijn tweede woning verblijf (in Belgie) en daar extra moet betalen om de commerciele omroepen te ontvangen en dat wil ik niet. Thuis kijk ik wel eens naar de commerciele zenders, maar walg van de reclameblokken tijdens een film. Bij de eerste reclameblok zap ik dan ook meteen weg, om niet verder te kijken naar een film. De bedoeling van de politiek is om de publieke omroep nog verder te vergiftigen met reclameblokken en blijft zagen aan de poten van de publieke omroepen.
Dat de TV zijn beste tijd heeft gehad, is beslist niet waar. Er zijn 1 .5 miljoen mensen, die werkloos aan de kant staan. Uitgespuugd door de maatschappij en al die mensen vullen de leegte van hun bestaan met kijken naar de TV. Zonder de TV zouden al die mensen, geen raad weten met hun vrije tijd en verkeerde dingen doen. Eenzame ouderen, gebruiken de TV om de stilte in hun eenzaamheid te verbloemen, door de TV te gebruiken als achtergrondgeluid. En een heel leger aan werklozen (meer dan één miljoen), vullen hun dagen met TV kijken, hoofdzakelijk naar de reclame uitingen van de brillenwinkels en hoorapparatenwinkels. En dat ze die reclame uitingen zelf betalen, via hun ziektekostenverzekering, heeft niemand door. Dus de TV heeft wel degelijk bestaansrecht.
Dat de jeugd andere middelen heeft gevonden om de leegte in hun bestaan op te vullen is wel waar, maar daar hoeven de omroepen niet achteraan te rennen.
Leve de publieke omroep, leve omroep Max.
Soms zijn er leuke NL programma’s maar lang niet zoveel meer. Gelukkig doet MAX nog leuke dingen, zoals laatste Hendrik Groen. Geweldig gewoon!
Nu is er weer een goede serie weg…. t.w. Dr. Tinus. Heer Slagter aub neem Dr. Tinus over, dit is zo leuk, ongecompliceerde serie, leuk, gezellig en goed gespeeld. Hopelijk gaat MAX dit nu maken en uitzenden. Ik en met mij vele andere hopen dat. Bijvoordank dank al…….