Naar cookieinstellingen
thomas cook

Thomas Cook failliet: 4 prangende vragen

Thomas Cook, de oudste reisorganisatie ter wereld die maar liefst 22 miljoen reizigers per jaar bediende, is failliet. Dat heeft tot veel onzekerheid bij reizigers geleid. Wij gaan in op de belangrijkste vragen.

Ik ben op reis en moet daar de rekening opnieuw betalen, wat kan ik doen?

U kunt bellen met de hulplijn van TUI op nummer 070-3071111. Zij nemen contact op met uw hotel en staan garant voor de betaling. Later zullen zij het bedrag via de Stichting Garantiegeld Reizen (SGR) terugkrijgen.

Ik moet nog vertrekken, wat nu?

U kunt het beste een bij ANVR/SGR aangesloten reisorganisatie bezoeken. Zij zijn op de hoogte van de situatie en helpen u met het boeken van een vervangende reis. Zij nemen uw aanbetaling over en dienen de claim namens u in bij de SGR. U kunt zorgeloos op reis. Neem bij uw bezoek uw identiteitsbewijs, betalingsbewijs aan Thomas Cook/Neckermann en uw boekingsbevestiging mee.

Ik moet bijbetalen voor een vervangende reis, hoe zit dat?

Het kan zijn dat de reis bij een andere reisorganisatie duurder is dan uw oorspronkelijke reis. Het verschil in prijs moet u bijbetalen. Natuurlijk kunt u ook samen zoeken naar een goedkoper alternatief. U hebt altijd de keuze om niet op reis te gaan en uw geld terug te krijgen.

Wanneer krijg ik mijn geld dan terug?

Dat kan even duren. Het is enorm veel werk voor de SGR om dit grote faillissement in goede banen te leiden. En dat zal tijd kosten. Na het faillissement van OAD in 2013 verliep eigenlijk alles heel voorspoedig bij de SGR. Vorig jaar ging Travelbird failliet en dat had wat meer voeten in aarde. Daar waren veel buitenlandse partijen bij betrokken, wat het lastig maakte. Ook hadden destijds veel consumenten dubbele claims ingediend of verschillende passagiers onder verschillende nummers. Daarom is het nu het handigst dat mensen via een reisonderneming de claim indienen. Zij weten exact wat ze moeten invullen, zodat uw claim helder en duidelijk overkomt en u zo snel mogelijk uw geld terugkrijgt. Over een tijdstip kan nu nog weinig gezegd worden. De SGR geeft voorrang aan het afhandelen van de claims van omboekingen. Pas later volgt de afhandeling van de mensen die geen vervangende reis willen. U kunt op dit moment de claim niet indienen via de site van de SGR. Als u bij een reisbureau aangeeft dat u uw geld terug wilt, dan sturen zij uw gegevens door aan de SGR waarna u een uitnodiging krijgt om later uw claim in te dienen.

Gelukkig heeft Nederland deze geweldige dekking en speelt de reisbranche een goede rol in het opvangen van alle problemen die samenhangen met een dergelijk faillissement. Heeft u nog vragen, dan kunt u uiteraard bij ons terecht.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.