Naar cookieinstellingen
TAN-code

TAN-code verdwijnt; en nu?

Iedereen die elektronisch bankiert bij ING, kent de TAN-code. Dit Transactie Autorisatie Nummer is een cijferreeks die moet worden ingevoerd om een elektronische betaling te bevestigen. De TAN-codes worden verstrekt per sms-bericht of op van tevoren opgestuurde papieren vellen. Dit systeem bestaat al meer dan 30 jaar. Maar begin dit jaar kondigde ING aan dat de TAN-codes per 2019 zullen worden afgeschaft…

ING wil volledig inzetten op betalen met de smartphone. Hierover kregen we de laatste tijd een aantal verontruste telefoontjes van mensen die niet zo’n telefoon hebben. Maar ook van mensen die
er wel 1 hebben, maar er zeker niet mee willen bankieren. Wat moeten zij doen als de TAN-codes verdwijnen? De koers die ING inzet, past in een steeds verdergaande digitaliseringstrend. De overheid en bedrijven gaan er steeds meer van uit dat iedereen een computer met internet heeft en daar ook mee uit de voeten kan. Denk aan de afschaffing van de blauwe envelop, waar we succesvol actie tegen hebben gevoerd. Met de afschaffing van de TAN-code luidt ING de volgende stap in: een internetaansluiting alleen is niet meer voldoende. Je moet ook een smartphone hebben.

Sluit niemand buiten

MAX Ombudsman volgt deze trend zeer kritisch. Niet omdat we tegen internet en smartphones zijn. Want dat zijn we niet. Maar omdat we vinden dat niemand buitengesloten moet worden. Er moet dus rekening gehouden worden met mensen die niet mee kunnen of willen met de digitalisering. We namen daarom contact op met ING. De bank gaf aan onze insteek te onderschrijven. ING zal haar klanten dus zeker niet verplichten tot de aanschaf van een smartphone. Het bedrijf was druk bezig met het ontwikkelen en testen van een alternatief voor de TAN-code.

Vorige week (meldde ING ons dat ze de oplossing hebben gevonden: de ING Scanner. Dat is een apparaatje waarmee, zonder gebruik van smartphone, betalingen kunnen worden bevestigd. Het heeft naar ons idee veel weg van de apparaatjes die Rabobank en ABN Amro gebruiken. Iedereen die niet kan of wil betalen met een smartphone, kan vanaf het voorjaar van 2019 zo’n scanner aanvragen. Klanten met een papieren TAN-lijst zijn als eerste aan de beurt, daarna volgen de klanten die een TAN-code per sms gebruiken. Zij krijgen hierover vanzelf bericht, en tot die tijd blijft de TAN-code in gebruik. Goed bericht, denken wij. We blijven de digitaliseringsperikelen volgen!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.