Sint krijgt niets cadeau op internet
Publicatiedatum: 16 november 2017
Steeds meer mensen doen hun sinterklaas- en kerstinkopen via het internet. Maar let op! Dit is hét seizoen voor online bedriegers om hun slag te slaan. Met onze 7 tips bent u een gewaarschuwd mens en kunt u verstandig uw cadeaus in huis halen.
Mevrouw Pietersen kocht via het internet mooie leren schoenen voor 90 euro. Maar de schoenen die bezorgd werden, leken in niets op de schoenen die ze op internet had gezien en ze waren nog van plastic bovendien. Mevrouw Knil kocht online een Playstation. Ze betaalde netjes, maar ontving nooit een pakketje. Zomaar een greep uit de klachten die Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor kopen op afstand, regelmatig ontvangt en zeker rondom de feestdagen.
Zo koopt u verstandig online
• Let goed op de prijs- kwaliteitsverhouding. Als producten voor extreme prijzen (zowel laag als hoog) worden aangeboden, let dan extra goed op!
• Bekijk de site goed. Staan er algemene voorwaarden op? Adresgegevens? Kunt u de identiteit vinden van de verkoper?
• Bij kopen op afstand heeft u het recht om binnen 7 dagen een artikel terug te sturen. Kijk onder het kopje ‘Verzenden en ontvangen’ of daar staat hoe dit precies in zijn werk gaat.
• Let op het taalgebruik. Soms zijn sites gemaakt met een softwareprogramma, bijvoorbeeld Google Translate. Daardoor lopen zinnen vaak niet goed. Bij een professionele site zal het taalgebruik juist zijn.
• Betaal nooit het volledige bedrag van tevoren. Een kleine aanbetaling is prima, maar als u het volledige bedrag vooruit moet betalen, is het risico geheel voor u. Niet doen dus!
• Betaal het liefst met een creditcard. Heeft u met een oplichter te maken, dan is de aankoopsom meestal verzekerd via die card. Neem contact op met de creditcardmaatschappij en vraag naar hun voorwaarden.
• Op de website politie.nl (www.politie.nl/aangifte-ofmelding-doen/controleerhandelspartij) kunt u kijken of de site of verkoper al bekend is bij de politie.
Toch opgelicht?
Denkt u dat u, ondanks het opvolgen van alle adviezen, toch bent opgelicht, dan kunt u dit doorgeven aan Thuiswinkel.org. Hun leden worden jaarlijks gecertificeerd op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit. Als u bij één van de aangesloten leden koopt, kunt u eventueel gebruikmaken van hun geschillencommissie. Op de site Thuiswinkel.org vindt u waarschuwingen voor bedrijven waarmee u in elk geval niet in zee moet gaan. En in geval van melding van een mogelijke oplichter, zullen zij onderzoeken wat er precies aan de hand is en deze site vervolgens melden bij de politie, zodat hij opgenomen kan worden in de lijst van frauduleuze websites. En zo helpt u als slachtoffer mee aan het voorkomen van nieuwe slachtoffers.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.