Naar cookieinstellingen
Scootmobielperikelen

Scootmobielperikelen

Meneer Ensberg belde naar ons spreekuur met een uitzonderlijk scootmobielprobleem. Een schoolvoorbeeld van een onhandige aanpak door de consument zelf. Gelukkig liep het goed af.

In 2015 koopt meneer Ensberg (74) een gloednieuwe scootmobiel voor het fikse bedrag van 3.200 euro. Hij nam er gelijk een onderhouds- en reparatieabonnement bij. In 2016 kreeg de scootmobiel een lekke band en ging een koplamp stuk. Toen bleek dat het reparatieabonnement niet automatisch was verlengd, waardoor hij voor aanzienlijke kosten kwam te staan. Op dat moment besloot hij om ook het onderhoudsabonnement op te zeggen. Dat vond hij tenslotte toch al te duur.

Kistje vol losse onderdelen

U raadt het al. Niet lang daarna haperde de motor van de scootmobiel. Meneer benaderde een ander bedrijf waar de reparaties goedkoper waren. Ze vervingen de koolborstel, maar dat bleek geen soelaas te bieden. Vlak na het wegrijden hield de scootmobiel er helemaal mee op. Blijkbaar was de motor doorgebrand. Het maken van die motor bleek een dure klus en in de zoektocht naar het euvel was de motor getransformeerd naar een kistje vol losse onderdelen waar niemand meer iets mee kon. Het spaargeld van meneer Ensberg was opgegaan aan de aankoop en reparaties. En zonder scootmobiel was hij aan huis gebonden.

Altijd terug naar de winkel

Dat was het moment dat hij naar ons spreekuur belde. En ook wij hadden geen goed nieuws voor meneer Ensberg. Hij had een foute volgorde aangehouden. Les 1 van het consumentenrecht: altijd terug naar de winkel waar je de aankoop hebt gedaan! Als een bedrijf hoort dat iemand anders aan zijn product heeft gesleuteld, zal het acuut zeggen dat het geen garantie meer zal bieden. Want misschien heeft die ‘derde’ de scootmobiel wel stukgemaakt. Als consument heeft u recht op een deugdelijk product. Voldoet een product niet aan wat u ervan mag verwachten, dan heeft u recht op herstel of vervanging. Hier hoeft u niet eindeloos mee akkoord te gaan. Na 2 keer herstel of vervanging kunt u ontbinding eisen. Valt het gebrek buiten de garantieperiode, dan draait u – afhankelijk van de economische levensduur – voor een deel van de kosten op.

Hand over het hart

Ondanks dat de heer Ensberg niet juist had gehandeld, lieten wij hem niet met het probleem zitten. We bemiddelen weliswaar niet standaard, maar de scootmobiel was zijn enige middel om buiten te komen. En hoe dan ook is het natuurlijk gek dat een motor na zo’n korte levensduur is doorgebrand. Wij namen contact op met de leverancier. Na ons verhaal aangehoord te hebben, streken ze met hun hand over het hart en haalden ze de box met motoronderdelen en de scootmobiel op, leverden een leenscootmobiel af om hem vervolgens kosteloos gerepareerd terug te brengen met een spiksplinternieuwe motor erin!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Mijn vrouw, die in Belgie woont, heeft een versleten knie. Ze kreeg van de ziektekosten verzekering, gratis een scootmobiel en ook een gratis onderhoudsabonnement, dat 4 jaar doorlopend is. Elke 4 jaar heeft ze recht op een nieuwe scootmobiel en de oude mag ze houden. Ze heeft daar niet om hoeven vragen. Toen de ziektekostenverzekering hoorde van haar knieprobleem, werd de mogelijkheid van een scootmobiel aangeboden. Kom daar maar eens om in Nederland.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.