Rogier de Haan: ‘Wie van de 3 betaalt mijn pensioen?’
Publicatiedatum: 19 januari 2023
Ook dit jaar bieden wij u de helpende hand bij uw pensioenproblemen. We beginnen met mevrouw Brok. Zij dacht bij haar echtscheiding van lang geleden het pensioen goed geregeld te hebben. Nu ís ze met pensioen, maar krijgt ze niks. Klagen bij het pensioenfonds helpt niet: dat doet alsof ze niet bestaat.
Bij de scheiding in 2008 kozen mevrouw Brok en haar ex voor verevening van zijn ABP-pensioen. Deze (zeer gebruikelijke) regeling houdt in dat het tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen wordt verdeeld. Een cruciale afspraak voor mevrouw Brok, want zij heeft tijdens 27 jaar huwelijk zelf nauwelijks pensioen opgebouwd; de kinderen waren vooral haar zorg. Meteen na de echtscheiding informeerden ze ABP over de gemaakte afspraken. ABP bevestigde dat mevrouw Brok te zijner tijd elke maand 300 euro pensioen zal ontvangen. Na een slecht huwelijk is daarmee het pensioen in ieder geval volgens het boekje geregeld.
‘Wij weten van niets’
Veertien jaar later. Haar ex is 67, en zou dus al pensioen moeten ontvangen. Toch krijgt mevrouw Brok zelf niets. Haar ex is inmiddels dementerend, en kan haar niet vertellen wat er aan de hand is. Contact met ABP leert dat haar ex na de echtscheiding het ABP-pensioen heeft overgeheveld naar Zwitserleven. Van Zwitserleven krijgt ze vervolgens te horen dat het pensioen al 2,5 jaar geleden is ingegaan. Het fonds zegt niets te weten van haar bestaan als ex-partner, laat staan van echtscheidingsafspraken. Meer willen ze er niet over kwijt. Mevrouw Brok moet maar verhaal halen bij ABP.
‘Waar moet ik aankloppen?’
Met dit verhaal meldt mevrouw Brok zich in ons spreekuur. Ze had gerekend op die 300 euro per maand, en voorziet nu financiële problemen. Heeft ze nog ergens recht op, en bij wie moet ze dan zijn: ABP, Zwitserleven, of toch haar ex?
Juridisch sterke positie
Doordat de echtscheiding destijds binnen 2 jaar bij ABP is gemeld, staat mevrouw Brok juridisch sterk: ze heeft recht op rechtstreekse betaling door het pensioenfonds van haar pensioendeel. Hiervoor hoeft ze niet haar hand op te houden bij haar ex; hoe belangrijk dat is, mag duidelijk zijn. Dat het pensioen na de scheiding is overgeheveld naar Zwitserleven, maakt dit niet anders. Wel informeren we hoe die waardeoverdracht destijds is gegaan. Wat blijkt: ABP heeft Zwitserleven tot achter de komma geïnformeerd over de echtscheidingsafspraken.
Zorgwekkend
We moeten dus bij Zwitserleven zijn. Het fonds meldt ons wél dat zij in de fout zijn gegaan, en deelt ook onze verdere analyse. Mevrouw Brok zal alsnog haar deel van het pensioen ontvangen, rechtstreeks van Zwitserleven. En met terugwerkende kracht. Dat is belangrijke belofte, maar we laten pas los als we kunnen vaststellen dat mevrouw Brok daadwerkelijk krijgt waar ze recht op heeft. Tegelijk vinden we het zeer zorgwekkend dat zo’n evidente fout pas na onze tussenkomst wordt opgelost. Maar al te vaak wordt de ex genegeerd door het pensioenfonds, in plaats van als belanghebbende te worden gezien. Uw ervaringen hiermee horen we graag.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.