Rogier de Haan: ‘Spoofingschade: vergoeden of niet?’
Publicatiedatum: 24 april 2025
Op een zaterdagochtend in de zomer van 2024 wordt het echtpaar Van Zegveld gebeld door ING. Al meer dan 50 jaar zijn ze klant, en zelden of nooit zijn ze door de bank gebeld. Het zal dus wel belangrijk zijn. En inderdaad: er hebben zich enkele verdachte transacties voorgedaan op hun bankrekening en die zijn niet door het echtpaar gedaan… Het is niet een bankmedewerker die belt, maar het gaat hier om spoofing, oftewel bankhelpdeskfraude.
De ING-medewerker geeft aan dat het echtpaar zal worden teruggebeld door de bankhelpdesk. In de uren die volgen, moet het echtpaar van alles checken: de lampjes op hun modem, de andere telefoon. De bankpassen moeten worden vervangen; een afspraak daarvoor op het ING-kantoor wordt alvast gemaakt. De voor die middag geplande familiebarbecue moeten ze met een kort tekstberichtje afzeggen. Alle tijd is nodig om het probleem met de bankrekening te onderzoeken en op te lossen.
Nieuwe rekening
Er wordt nog een bankmedewerker ingeschakeld. Die vraagt het echtpaar een speciale app op de telefoon te installeren, waarmee de criminelen kunnen worden getraceerd. Ondertussen moet al het geld op de (spaar)rekeningen in veiligheid worden gebracht. De ING-medewerker maakt bij een andere bank een rekening aan op naam van het echtpaar. Daar kunnen ze hun geld tijdelijk stallen. De uren erna maken ze € 71.000 over naar de rekening, die inderdaad op hun naam blijkt te staan.
Spoofing
Als alles voorbij is, flitst door het hoofd van de heer Van Zegveld: klopt het wel, wat er is gebeurd? Hij belt met ING. Het is meteen duidelijk: het echtpaar is slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, oftewel spoofing. De bellers waren geen ING-medewerkers, maar geraffineerde oplichters. Al het geld is naar een rekening gegaan die niet van het echtpaar was: de naam-nummercontrole werkte niet. Via de geïnstalleerde app konden de oplichters deze en alle andere waarschuwingen onderdrukken.
Een deel vergoed
De heer Van Zegveld doet aangifte en neemt contact op met ons spreekuur. Wat zijn hun rechten? Slachtoffers van spoofing hebben in principe recht op volledige schadeloosstelling door de bank. Dat hebben de banken met elkaar afgesproken, onder zware druk van de politiek. De reden hiervoor is dat er bij deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben. Helaas: ING wil slechts € 2.000 vergoeden. De bank verwijt het echtpaar dat ze, op verzoek van de oplichters, die app op hun telefoon hadden geïnstalleerd. Daarmee konden de oplichters de controle over de telefoon overnemen. Vanaf dat moment komt alle schade voor rekening van het echtpaar, vindt de bank.
In gesprek
Vorig jaar behandelden we op deze plek de vergelijkbare zaak van de heer Smit. Hij raakte € 40.000 kwijt. Over beide zaken zijn we in gesprek gegaan met de bank. Over 2 weken vertellen we hoe dat is afgelopen. En gaan we dieper in op het fenomeen spoofing. Ondertussen zijn we benieuwd: wat vindt u? Bel of mail ons!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.
(Foto ter illustratie: Shutterstock)