Naar cookieinstellingen

Rogier de Haan: ‘Spoofingschade: vergoeden of niet?’

Op een zaterdagochtend in de zomer van 2024 wordt het echtpaar Van Zegveld gebeld door ING. Al meer dan 50 jaar zijn ze klant, en zelden of nooit zijn ze door de bank gebeld. Het zal dus wel belangrijk zijn. En inderdaad: er hebben zich enkele verdachte transacties voorgedaan op hun bankrekening en die zijn niet door het echtpaar gedaan… Het is niet een bankmedewerker die belt, maar het gaat hier om spoofing, oftewel bankhelpdeskfraude. 

De ING-medewerker geeft aan dat het echtpaar zal worden teruggebeld door de bankhelpdesk. In de uren die volgen, moet het echtpaar van alles checken: de lampjes op hun modem, de andere telefoon. De bankpassen moeten worden vervangen; een afspraak daarvoor op het ING-kantoor wordt alvast gemaakt. De voor die middag geplande familiebarbecue moeten ze met een kort tekstberichtje afzeggen. Alle tijd is nodig om het probleem met de bankrekening te onderzoeken en op te lossen.

Nieuwe rekening

Er wordt nog een bankmedewerker ingeschakeld. Die vraagt het echtpaar een speciale app op de telefoon te installeren, waarmee de criminelen kunnen worden getraceerd. Ondertussen moet al het geld op de (spaar)rekeningen in veiligheid worden gebracht. De ING-medewerker maakt bij een andere bank een rekening aan op naam van het echtpaar. Daar kunnen ze hun geld tijdelijk stallen. De uren erna maken ze € 71.000 over naar de rekening, die inderdaad op hun naam blijkt te staan.

Spoofing

Als alles voorbij is, flitst door het hoofd van de heer Van Zegveld: klopt het wel, wat er is gebeurd? Hij belt met ING. Het is meteen duidelijk: het echtpaar is slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, oftewel spoofing. De bellers waren geen ING-medewerkers, maar geraffineerde oplichters. Al het geld is naar een rekening gegaan die niet van het echtpaar was: de naam-nummercontrole werkte niet. Via de geïnstalleerde app konden de oplichters deze en alle andere waarschuwingen onderdrukken.

Een deel vergoed

De heer Van Zegveld doet aangifte en neemt contact op met ons spreekuur. Wat zijn hun rechten? Slachtoffers van spoofing hebben in principe recht op volledige schadeloosstelling door de bank. Dat hebben de banken met elkaar afgesproken, onder zware druk van de politiek. De reden hiervoor is dat er bij deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben. Helaas: ING wil slechts € 2.000 vergoeden. De bank verwijt het echtpaar dat ze, op verzoek van de oplichters, die app op hun telefoon hadden geïnstalleerd. Daarmee konden de oplichters de controle over de telefoon overnemen. Vanaf dat moment komt alle schade voor rekening van het echtpaar, vindt de bank.

In gesprek

Vorig jaar behandelden we op deze plek de vergelijkbare zaak van de heer Smit. Hij raakte € 40.000 kwijt. Over beide zaken zijn we in gesprek gegaan met de bank. Over 2 weken vertellen we hoe dat is afgelopen. En gaan we dieper in op het fenomeen spoofing. Ondertussen zijn we benieuwd: wat vindt u? Bel of mail ons!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto ter illustratie: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.