Scootmobiel

Rogier de Haan: ‘Scootmobiel in de sloot’

Een paar keer per dag maken Urszula en hond Snuff samen een rondje buiten. Urszula op de scootmobiel, Snuff aangelijnd ernaast. De riem hangt Urszula aan het stuur. De ommetjes geven kleur aan de dag. Tot een bijna fatale decembermiddag…

Scootmobiel total loss

Urszula en Snuff bevinden zich op een pad naast een sloot, als plotseling in de verte vuurwerk wordt afgestoken. Snuff schrikt, rent weg en geeft daardoor een ruk aan het stuur, waardoor Urszula met scootmobiel en al de sloot in rijdt. Snuff blijft ongedeerd. Urszula belandt onder de scootmobiel en kan niet uit het koude water komen. Gelukkig schakelt een voorbijganger meteen de hulpdiensten in en wordt Urszula gered. De scootmobiel is total loss, Urszula zelf blijkt op wat kneuzingen na met de schrik te zijn vrijgekomen.

Rekeningen van de leverancier

Eind goed al goed, zo lijkt het. Totdat de leverancier van de scootmobiel, Medipoint, gepeperde rekeningen naar Urszula begint te sturen. Medipoint wil dat Urszula de gesneuvelde scootmobiel betaalt. Als Urszula protesteert, loopt de vordering op tot bijna € 8.000 en kondigt Medipoint aan een incassobureau te zullen inschakelen. Daarop belt Urszula naar het spreekuur van MAX Ombudsman. Wij onderzoeken de zaak.

Niet moedwillig

Urszula gebruikt de scootmobiel in het kader van de gemeentelijke Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente heeft het leveren van de scootmobiel uitbesteed aan Medipoint. De afspraak is dat de gemeente schade aan de scootmobiel kan verhalen op de gebruiker ervan als deze de schade moedwillig heeft veroorzaakt. De gemeente had al aan Urszula laten weten dat daar geen sprake van was. Vervolgens besluit Medipoint op eigen houtje, buiten de gemeente om, de schade bij Urszula te claimen. Reden: ze had de hondenriem niet aan het stuur moeten hangen. Dat laatste is misschien onvoorzichtig, daar kunnen we nog wel in meegaan. Maar de kennelijke conclusie van Medipoint dat Urszula moedwillig de sloot in reed, of door grove schuld, delen we niet.

Slachtoffer in plaats van dader

Dit ongeluk was het gevolg van op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn. In tegenstelling tot Medipoint zien wij Urszula niet als dader, maar als slachtoffer, dat dit ongeluk ternauwernood heeft overleefd. Bovendien: als Medipoint dit soort risico’s niet wil dragen, kan het de scootmobiel gewoon allrisk verzekeren. Urszula zelf kan dat niet, omdat niet zij, maar Medipoint de eigenaar is. En is € 8.000 niet wat veel voor een scootmobiel van een paar jaar oud, die nieuw voor nog geen € 4.000 te koop staat?

Rekeningen verscheurd

We leggen onze vragen bevindingen voor aan Medipoint. En zoals dat gaat: na een jaar lang de druk op Urszula steeds verder te hebben opgevoerd, besluit Medipoint nu ineens de rekeningen en aanmaningen te verscheuren. Een voorbeeld van “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”. Urszula is ontzettend opgelucht. Inmiddels geniet ze weer van haar ommetjes met Snuff. Met de riem in de hand. En op een scootmobiel van een andere leverancier.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: ANP)

Geef een reactie