Parkeren met een parkeerapp

Jeanine Janssen: ‘Hoge kosten door parkeerapp’

Mevrouw Anninck parkeert in Amsterdam. Ze gebruikt altijd de parkeerapp van Easypark om te betalen. De parkeerapp werkt dit keer niet, dus ze koopt een los parkeerticket. Omdat ze daarna aan de andere kant van Amsterdam haar auto weer moet parkeren, probeert ze het nog een keer. Ze installeert de app opnieuw en hij lijkt het nu wel te doen…

Als ze echter bij haar auto terugkomt, lijkt het erop dat de app niet is aangegaan. Ze maakt zich zorgen over een boete, maar kan er verder niks aan doen. Een dag later blijkt dat de app toch aanstond en omdat ze ‘m niet heeft uitgezet, zijn de parkeerkosten opgelopen naar € 120.

Moeizame communicatie

Mevrouw storneert de betaling. Ze gaat ervan uit dat ze er na contact met Easypark wel uitkomt. Niets blijkt minder waar. Ze krijgt moeizaam contact en vrij snel krijgt ze te maken met Riverty, het bedrijf dat het geld incasseert voor Easypark. De communicatie met hen gaat ook lastig en de incasso’s blijven boven haar hoofd hangen.

Opstartproblemen

Ze benadert MAX Ombudsman en wij nemen contact op met beide partijen. Easypark heette voorheen Parkmobile. Het is een groot bedrijf en na de overname verloopt niet alles vlekkeloos. Easypark steekt hand in eigen boezem en regelt meteen dat mevrouw Anninck geen incasso’s meer krijgt. Ze beloven beterschap en hebben de klantenservice uitgebreid. Hun wens is om iedereen zo goed mogelijk van antwoord te voorzien en daar wordt nu hard aan gewerkt. Riverty geeft aan dat mensen altijd bij Easypark moeten zijn als ze een betaling betwisten.

Tips voor het gebruik van een parkeerapp

Over de voor- en nadelen van het gebruik van een parkeerapp, heeft Meldpunt eerder een artikel geschreven. Hieronder nog een aantal tips voor het gebruik van zo’n app.

  • Er zijn veel verschillende parkeerapps. Zoek goed uit welke het beste bij u past. De voorwaarden en betalingen zijn verschillend.
  • Check goed of uw parkeerapp gestart is. Let er ook op dat u de app op tijd stopt.
  • Als de parkeerapp niet werkt, installeer deze opnieuw.
  • In de parkeerapp staat bij de locatie hoe lang u op een plek mag parkeren. Kijk dat goed na, want als u op een plek maar een uur mag staan, zal de parkeerapp ook vanzelf stoppen. Daarna heeft u dus kans op een boete.
  • Komt u er bij een bedrijf toch niet doorheen, dan kan u bezwaar maken bij de gemeente. De parkeerapps innen namelijk het geld voor de gemeente. Gemeenten zullen u snel verwijzen naar de parkeerapp, maar uiteindelijk zou u bij de gemeente moeten kunnen aantonen dat u op een bepaalde plek onterecht betalingen hebt moeten doen.

Vaak stuurt een app meldingen dat uw parkeeractie nog loopt. Deze sms-jes kosten geld. In de instellingen kunt u aangeven of u de meldingen wel of niet wilt ontvangen.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

(Foto: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Jan Pijnenburg says:

    Heel goed opletten dat je na de parkeerperiode je eigen afmeld, anders gaat het je een heleboel geld kosten.