Wie is verantwoordelijk voor het obstakel op de parkeerplaats?

Rogier de Haan: ‘Een ‘uitstekend’ avondje uit’

Ria Brand ging op een avond met een vriendin naar de bioscoop. Een prima film, het samenzijn was gezellig. Alles wees erop dat dit uitje als ‘uitstekend’ de boeken in zou gaan. Totdat Ria op de weg terug naar de auto voorover horizontaal ging…

Wie is verantwoordelijk?

Wat bleek: er stak iets uit het asfalt van het parkeerterrein. Iets wat nauwelijks te zien was en van geen wijken wilde weten. Een ijzeren bout, daar was Ria over gestruikeld. Na haar val had ze enorme pijn in haar pols. Op foto’s in het ziekenhuis is gelukkig geen polsbreuk te zien. Wel zit Ria langdurig aan fysiotherapie vast. Bekomen van de schrik meldt ze zich bij de bioscoop. Daar krijgt Ria te horen dat de bioscoop hier niets mee te maken heeft; ze huren de ruimte alleen maar en gaan niet over de parkeerplaatsen. Ria geeft niet op en meldt zich bij de beheerder van het bedrijventerrein. Maar ook daar krijgt ze te horen: wij weten van niets, wij zijn ook niet de eigenaar. Getergd meldt Ria zich bij ons. Het gaat niet alleen om haarzelf, die bout moet ook weg. Straks valt er weer iemand.

Net als Sherlock Holmes

We zijn het met Ria eens: die bout moet weg. Veel te gevaarlijk. Maar voordat dat gebeurt, adviseren we Ria om zelf weer langs te gaan, met meetlint en camera. Eerst het bewijs vastleggen. Zo gezegd, zo gedaan. Ria komt terug met foto’s van de boosdoener: de bout steekt zeker 3 centimeter uit de grond. Daaromheen nog 2 bouten. We leggen er foto’s naast van Google Earth. Wat blijkt: op de plek van de bouten stond eerder een prullenbak. Kennelijk is die verwijderd. En zijn de bouten blijven zitten. Die 3 centimeter is daarbij cruciaal. Dat zit zo. Van Ria mag worden verwacht dat ze zelf goed uitkijkt. Ze mag er niet van uitgaan dat de weg voor haar er als een biljartlaken bijligt. Een struikelpartij komt dan ook in principe voor haar eigen risico. Dat is pas anders als de plek waar ze ten val komt als gebrekkig gezien moet worden. De wet biedt hiervoor geen concrete maatstaf; per geval moet worden beoordeeld of de situatie veilig genoeg was of niet. Er is wel een vuistregel: oneffenheden van minder dan 3 centimeter zijn in principe acceptabel. Zie daar het belang van het meetlint.

Nogmaals de bloemetjes buitenzetten

Daags nadat Ria is gaan meten, blijken de bouten alsnog te zijn verwijderd. Mooi. En we hebben het bewijs. Hiermee gaan we naar de eigenaar van de parkeerplaats; die is namelijk verantwoordelijk. En niet de huurder of de beheerder. De eigenaar vinden we terug in het Kadaster. Het blijkt een Vereniging van Eigenaren te zijn. We leggen de situatie voor. Toevallig staat net de jaarlijkse VvE-vergadering voor de deur. Besloten wordt om Ria 500 euro aan te bieden. Daarmee is haar eigen risico van de zorgkosten afgedekt, plus een beetje smartengeld. Wij denken: dat kan gebruikt worden voor een herkansing van het avondje uit, dat als ‘uitstekend’ de boeken in kan. Ria gaat meteen akkoord.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie