Rogier de Haan: ‘Een doorlopend krediet ‘met een ander”
Publicatiedatum: 24 oktober 2024
Honderdduizenden mensen hebben in het verleden te veel rente betaald over hun doorlopend krediet met variabele rente, omdat banken verzuimden de rente te laten meebewegen met de dalende marktrente. Dit overkwam ook mevrouw Pattie.
Terugbetalen rente doorlopend krediet
Deze zomer kreeg mevrouw Pattie een beetje gekke brief van ING. Er stond in dat ze samen met iemand anders een doorlopend krediet had gehad. De rente die zij en die ander hadden betaald, was te hoog geweest. ING wilde dit terugbetalen. Het totale bedrag was € 2.700. Mevrouw Pattie had recht op de helft: € 1.350. Als ze het formulier ondertekend zou terugsturen, werd dit bedrag binnen een maand op haar rekening gestort. Maar ze zou daarmee ook afstand doen van haar rechten op een hoger bedrag.
Het begon mevrouw Pattie te dagen. 20 jaar geleden had ze samen met haar man een lening afgesloten bij ING. Haar man was inmiddels overleden; ze hadden de lening toen afgelost. Die “ander”, dat was dus haar man. Dat riep andere vragen op: waarom mocht ze dan maar de helft van het bedrag krijgen? En als ze het formulier zou ondertekenen, kon ze dan fluiten naar de resterende € 1.350? Ze meldde zich in ons spreekuur.
Te laat
De brief van ING komt ons bekend voor. De afgelopen jaren zijn de banken herhaaldelijk op de vingers getikt door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). De variabele rente op leningen die de banken jarenlang bij hun klanten in rekening brachten, had moeten meebewegen met de marktrente. In de praktijk lieten de banken de rente vaak maar 1 kant op bewegen: omhoog. Als de marktrente daalde, daalde de variabele rente niet mee. Met als gevolg dat klanten als mevrouw Pattie en haar man te veel rente betaalden voor hun doorlopende krediet. In een reeks uitspraken heeft het Kifid bepaald dat de banken dit moeten terugbetalen. We besteedden hier 2 jaar geleden ook aandacht aan. Toen was de belofte van ING dat in 2023 alle bij ING bekende gedupeerden zouden zijn benaderd met een compensatievoorstel. De recente brief aan mevrouw Pattie was het bewijs dat dat niet was gelukt.
Maatwerk ontbreekt
Terug naar de vraag van mevrouw Pattie: waarom kan ze maar de helft krijgen van het totale compensatiebedrag? En doet ze er wel goed aan om het formulier te ondertekenen? We doen navraag bij ING. Doordat haar man al overleden is, valt hij in een andere categorie van mensen die een compensatievoorstel krijgen. Deze categorie is pas eind 2024 aan de beurt. Ook dat voorstel zal bij mevrouw Pattie terechtkomen; ze is zijn weduwe en erfgenaam. Mevrouw Pattie kan het formulier dus met een gerust hart ondertekenen. ING zegt toe dat ook de andere helft van het compensatiebedrag op zeer korte termijn in orde zal worden gemaakt. Dit loopt dus goed af. Al vinden we dat ING hier wel wat meer maatwerk had mogen toepassen.
Let op: niet iedereen krijgt automatisch een compensatievoorstel van de bank. Oud-klanten, of hun erfgenamen, moeten zichzelf aanmelden, bij ING of één van de andere banken bij wie de variabele rente liep. Informatie kunt u vinden bij de banken zelf.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Kunnen wij nog iets claimen als je jaren geleden heb geleend maar geen data of gegevens meer hebt?
Beste Allesofniets, bedankt voor uw reactie. Voor vragen aan MAX Ombudsman kunnen MAX-leden gratis terecht op het telefonisch spreekuur op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag