Naar cookieinstellingen
Bestellen in restaurant

Patrick Wessels: ‘restaurants laten u duurder bestellen met deze 5 psychologische menu-trucs’

Wat is er lekkerder dan een avond gezellig uit eten in de donkerste maanden van het jaar? Al halverwege december bleken bijna alle restaurants rond de kerstdagen vol te zitten. De horeca lijkt een inhaalslag te maken. Dat geldt ook voor prijzen op de menukaarten, waardoor je aan tafel dieper in de buidel moet tasten. En ongemerkt halen slimme restaurants vervolgens een aantal psychologische trucs uit, om de rekening nog wat hoger op te laten lopen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vertelt hoe zij dit doen. 

5 psychologische trucs op de menukaart

Samen dineren is een sociale bijeenkomst, waarbij de ratio zo ver mogelijk naar de achtergrond verdwijnt. Het gevoel moet goed zijn, samen met de andere gasten wilt u het vooral gezellig maken. Onbewust rolt dat de rode loper uit voor doordachte psychologische beïnvloeding.

Restaurants die nadenken over hun menukaart verhogen daarmee eenvoudig hun winstmarge. Met niet minder dan 5 trucs proberen ze het totaalbedrag op de rekening ongemerkt wat verder op te stuwen.

1. Een aparte kaart voor ieder moment

Dat begint met een ontbijtkaart, een lunchkaart, een borrelkaart en een dinerkaart. Het zou natuurlijk net zo makkelijk zijn om al die kaarten te combineren, maar dat werkt psychologisch niet handig.

Dankzij de aparte kaarten communiceren restaurants subtiel wat de bedoeling is op het moment dat u aanschuift. U hoeft dus zelf niet na te denken of u zin heeft in een broodje of wat borrelhapjes, met het risico dat u onzekerheid ervaart en uiteindelijk alleen een drankje kiest.

Restaurants nemen de eerste onzekerheid over een goede keuze weg, door met de kaart te laten zien waar het tijd voor is. Met een specifieke kaart voor het moment kom u niet in de verleiding om ‘verkeerd’ te kiezen.

2. De duurste keuze helemaal bovenaan

Wie de kaart opent ziet in restaurants die hierover nadenken eerst het duurste gerecht. Door daarmee te beginnen vallen de prijzen van wat er volgt onbewust iets meer mee.

Restaurants gebruiken op de menukaart een anchoring effect. Het is een referentie-effect waarbij de eerst beschikbare informatie effect heeft op wat er volgt. Ten opzichte van €24 voor een pasta met truffel valt de bolognese voor €18 eigenlijk wel mee.

Tip: u kunt dit effect zelf testen door een paar mensen een simpele vraag te stellen. Vraag iemand om u binnen 3 seconden te vertellen hoeveel de som 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 is. En vraag daarna iemand anders om u binnen 3 seconden te vertellen hoeveel de som 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 is. De kans is groot dat die 2e een hogere schatting geeft. Als u begint met ‘8’ in plaats van ‘1’ is dat hetzelfde referentie-effect, dat beïnvloedt wat er volgt.

3. Extra marge op het eerste en laatste gerecht

Sowieso is het eerste gerecht op de kaart heel interessant, net als het laatste. Restaurantbezoekers beginnen vaak bovenaan de kaart. Het eerste dat iemand leest krijgt extra nadruk in het brein, dus is meteen favoriet. Tot er een optie volgt die beter is.

Het laatste gerecht op de kaart krijgt ook extra aandacht, van iemand die alle opties doorneemt en er daarna over nadenkt. De laatste informatie zit nog het best in het werkgeheugen. Iemand die zich na alles gezien te hebben probeert te herinneren welk gerecht hem of haar lekker lijkt zal daardoor eerder kiezen voor het laatste.

Houd er rekening mee dat restaurants die hierover nadenken relatief veel marge maken op het eerste en laatste gerecht. Ze weten namelijk dat dit de populaire keuzes zijn bij wie op gevoel beoordeelt waar hij of zij zin in heeft.

4. De ‘populaire keuze’ op de kaart

Misschien komt u de ‘keuze van de chef’ of een specifieke aanbeveling weleens tegen. Dat zijn restaurants die niet nadenken over hun menukaart en de psychologische trucs. Of in ieder geval niet lang genoeg, behalve als de kok bij de gasten bekend is en een belangrijke autoriteit vormt.

In alle andere gevallen zou ‘populaire keuze’ of ‘vaak gekozen’ veel beter werken. Restaurants gebruiken die toevoegingen om sociaal bewijs in te zetten. Als anderen daar vaak voor kiezen en als het een populaire keuze blijkt, dan zal het wel goed zijn: redeneert het brein. Het kunnen ook zomaar de gerechten zijn waarop het restaurant meer marge maakt, of die zich sneller en makkelijker laten bereiden.

5. Zonder euroteken en netjes afgerond

Ten slotte krijgt de perfecte psychologische prijs geen euroteken en is het bedrag netjes afgerond. Als er achter het gerecht staat dat u daar €18,60 voor moet afrekenen kiest het brein een mindset op basis van ratio. U denkt onbewust na over het bedrag, ten opzichte van andere opties op de kaart en of u het dit gerecht waard vindt.

Zou een restaurant simpelweg ’19’ achter het gerecht zetten? Door het ontbreken van het euroteken is de associatie met geld veel zwakker. Bovendien voorkomt het afronden dat het brein de mindset op basis van ratio kiest. De kans is veel groter dat u blijft in het gezellige gevoel van de avond. En met die mindset op basis van gevoel bent u veel makkelijker te beïnvloeden, aan de hand van de andere 4 psychologische menu-trucs door restaurants.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels combineert nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen en praktische tips, om dieper op de consumentenpsychologie in te gaan. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    maxwout says:

    Alleen ’19’ achter het gerecht kan best interessante discussies opleveren, vooral als je bij het afrekenen zegt maak er maar 25 cent van🤨

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.