Reisverzekering toch niet zó doorlopend
Publicatiedatum: 16 oktober 2016
Al vele jaren gaan mevrouw en meneer Leuwener uit Hillegom op vakantie in eigen land. Ze hebben 6 maanden per jaar een staanplaats op een camping in Harskamp. Daar gaan ze vanaf het voorjaar tot de nazomer naartoe. Zo ook dit jaar. Maar op de laatste dag van hun vakantie, bij thuiskomst, ging het mis.
Mevrouw Leuwener deed de kofferbak open om de eerste spullen uit te laden, toen de laptop eruit viel en met een smak op de straat belandde. Kapot. Gelukkig had de familie Leuwener al zolang als ze op vakantie gaan een doorlopende reisverzekering, bij Nationale-Nederlanden. Nog dezelfde dag belde mevrouw Leuwener naar het servicenummer. Ze kreeg meteen te horen dat de claim niet in behandeling zou worden genomen, omdat de verzekering maar voor 60 dagen geldig is en het echtpaar Leuwener was een halfjaar op vakantie geweest. Mevrouw Leuwener snapte er niets van. Hoe kan een doorlopende reisverzekering maar 60 dagen geldig zijn? Daar is dan toch niets doorlopends aan? En dus belde ze naar het spreekuur van MAX Ombudsman.
Maximum aan duur van de reis
Het kenmerkende van een doorlopende reisverzekering is dat zodra je op reis gaat, de verzekering automatisch dekking biedt. U hoeft dus niet voor elke nieuwe reis opnieuw een reisverzekering af te sluiten. Die dekking is niet onbegrensd. Wat er wel en niet onder de dekking valt, vindt u terug in de polisvoorwaarden. Een van de standaardbeperkingen bij een doorlopende reisverzekering is de duur van de reis. Daar zit namelijk een maximum aan. Nationale-Nederlanden heeft in de voorwaarden opgenomen dat de dekking vervalt zodra de verzekerde meer dan 60 dagen aaneengesloten op reis is.
Even naar huis voor een wasje
Pech dus voor mevrouw en meneer Leuwener? Toch niet. We namen in detail door wat meneer en mevrouw zoal deden tijdens de vakantie. Al gauw werd duidelijk dat ze bijna wekelijks naar huis gingen. Om een wasje te doen, voor een doktersbezoek, de planten water geven, etcetera. Eén week voor het ongelukje met de laptop waren ze ook nog thuis geweest. De dekking van de verzekering liep dus nog maar één week aaneengesloten. We lieten mevrouw Leuwener een dagboekje maken van de activiteiten tijdens de vakantie en stuurden dit naar Nationale-Nederlanden. Prompt keerde Nationale-Nederlanden de schade aan de laptop alsnog uit, met excuses voor de onzorgvuldige behandeling.
Tips
- Als u voor langere tijd op reis gaat, controleer dan of de reisverzekering wel voor de volledige duur dekking biedt. Is dat niet het geval, pas de verzekering dan aan op uw situatie of stap over naar een passender reisverzekering.
- Blijft u in Nederland, bijvoorbeeld voor een dagje uit, logeren bij familie of een huizenruil? Let dan op! Want reizen binnen Nederland zijn standaard alleen gedekt als er een betaalde overnachting bij zit.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.