Naar cookieinstellingen
pensioenfonds klm

Pensioenfonds KLM komt alsnog over de brug

De regels rondom nabestaandenpensioenen zijn vaak ingewikkeld, soms onbegrijpelijk en af en toe doet het pensioenfonds alsof het om een boek van Kafka gaat. Een programma als Meldpunt is dan nodig om het pensioenfonds weer klare taal te laten praten. Het verhaal van mevrouw Oerlemans spreekt wat dat betreft boekdelen…

Eigenlijk is het op zich een heel eenvoudig verhaal. In 1996 scheidde mevrouw Oerlemans na een huwelijk van bijna 30 jaar. In 1999 trouwde ze met de man met wie ze nu nog steeds gelukkig is. In 2001 overleed haar ex-man. Mevrouw Oerlemans wist dat haar ex niet alleen een goed pensioen had opgebouwd, maar ook een prima nabestaandenpensioen. Hij had namelijk jarenlang bij de KLM gewerkt. En aangezien ze het grootste gedeelte van zijn carrière getrouwd waren geweest, had ze, nu hij was overleden, recht op dat nabestaandenpensioen. Of, zoals dat na scheiding heet: bijzonder nabestaandenpensioen. Mevrouw Oerlemans nam contact op met het pensioenfonds van de KLM.

In rook opgegaan

Daar kreeg ze te horen dat haar nabestaandenpensioen in rook was opgegaan op het moment van hertrouwen. Vroeger gingen pensioenfondsen er namelijk vanuit dat de man zorgt voor het gezinsinkomen. Wilde de vrouw hertrouwen, dan moest haar nieuwe partner die financiële zorg overnemen. Destijds kwam de ‘hertrouwclausule’ waar mevrouw Oerlemans nu tegenaan liep, dan ook in diverse pensioenreglementen nog voor.

Aan de kaak gesteld

Inmiddels was het 2016, en mevrouw Oerlemans las in MAX Magazine dat wij die ouderwetse regels aan de kaak hadden gesteld bij het pensioenfonds van Unilever. Dat had daarop besloten om die ‘hertrouwclausule’ niet meer toe te passen. Met herwonnen moed klopte mevrouw Oerlemans voor de tweede keer aan bij de KLM. Maar weer kreeg ze te horen dat ze maar niet had moeten hertrouwen.

Verkeerd toegepast

Weer een paar jaar later meldde ze zich in ons spreekuur. Daarop lieten wij haar verhaal zien in Meldpunt. En dat veranderde de zaak. De KLM kwam erachter dat ze hun eigen reglement al die tijd verkeerd hadden toegepast. In 1995 hadden ze de hertrouwclausule namelijk al uit het reglement gehaald. En mevrouw Oerlemans was pas daarna hertrouwd. In feite, zo ontdekte de KLM, had mevrouw Oerlemans al vanaf 2001, toen haar ex overleed, recht op nabestaandenpensioen gehad. Inmiddels heeft mevrouw Oerlemans een vorstelijke nabetaling gekregen. Tegelijk heeft de KLM de fout hersteld voor 36 andere hertrouwde exen. In totaal trekt de KLM één miljoen euro uit voor deze groep. Het blijft natuurlijk jammer dat MAX Ombudsman en Meldpunt nodig zijn om dit soort zaken op te lossen, maar het is vaak niet anders. Meld daarom uw pensioenproblemen, hoe ingewikkeld ook, bij ons. Wij brengen het weer terug tot een overzichtelijk verhaal, met als het even kan een vrolijk einde.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.