Naar cookieinstellingen
Peder Severin Krøyer, Het Zuidstrand bij Skagen, 1884, Singer Museum

Paul Rem: ‘Er waait een frisse wind in het Singer Museum’

Het balletdanseresje van Degas, de waterlelies van Monet… wie kent ze niet, deze kunstwerken van het Impressionisme? Je hoeft niets van kunst te weten of naar een museum te gaan om ze mooi te vinden. De hoeveelheid placemats, mokken, paraplus en ijskastmagneten versierd met timide danseresjes, fleurige boeketten, weilanden vol klaprozen en mondaine dames met parasols zegt wel iets over de populariteit van deze van oorsprong Franse schilderschool uit de 19de eeuw. Ik neem u mee langs het typisch noordelijk impressionisme. Werken van deze impressionisten zijn te zien in het Singer Museum. 

Regels voor de ‘goede’ kunst

Laagdrempelige ‘feel good’ kunst, of toch niet? Want hoe romantisch de kunststroming ook lijkt, zo romantisch begon het allemaal niet. Vroeger schilderde je volgens de officiële regels voor ‘goede’ kunst. Een aanstormende kunstenaar (zelden was het een kunstenares) kreeg les op de academie: een bolwerk van bestudering van de klassieke oudheid en het vlijtig kopiëren van internationale erkende oude kunstwerken. Want zó leerde je het.

Voor kleurgebruik en verhoudingen bestonden afspraken. Een onderwerp mocht indringend zijn, maar dan toch tenminste oogstrelend en met respect voor schildertradities. Een cultureel hoogtepunt in Parijs (hét kunstmekka aller tijden) was de ‘Salon’, de jaarlijkse tentoonstelling waar nieuw talent liet zien wat het waard was. Als de jury van de Salon je kunstwerk accepteerde dan hoorde je erbij en kon je mooie opdrachten in de wacht slepen.

Kunst die niet voldeed aan de norm

Tot het moment dat je ontdekte dat jouw werk niet door de keuring kwam. Dat overkwam een paar jonge Franse kunstenaars die hun nieuwe werk inzonden voor de Salon, maar werden geweigerd omdat hun kunst niet voldeed aan de norm. Sterker: ze werden bespot om hun kliederwerk! ‘Impressionisten!’ smaalde de pers. Wat begon als een scheldnaam werd een geuzennaam voor de schilders die inderdaad een impressie wilden geven van wat ze om zich heen zagen.

Even geen klassieke goden, heiligen en staatsieportretten, maar de weergave van het dagelijkse leven, in een schetsachtige techniek en met veel gevoel voor de effecten van licht en kleur. Nieuw was ook het werken in de natuur. Volgens de regels van de Salon werkte je in je atelier. Maar de impressionisten trokken met hun schilderkist naar buiten, de natuur in of op de boulevard van de drukke stad en probeerden vast te leggen wat niet kon: dat éne moment, met zon, sneeuw of regen.

Het noordelijke impressionisme

Kunstenaars buiten Frankrijk raakten nieuwsgierig. Sommigen trokken naar Parijs, anderen namen de stijl en techniek over en werden ‘impressionist’. Ook in Nederland en in de Scandinavische landen. Een verrassing: voor een mooie indruk van hun werk hoeft u niet naar Kopenhagen of Oslo. Laren in het Gooi is dichterbij dan u denkt. In het Singer Museum wandelt u langs het typisch noordelijk impressionisme. Want bij ons in het noordelijk deel van Europa is de lichtwerking net even anders dan aan de Côte d’Azur.

Dorpjes aan de kust waren nog bijna altijd vissersdorpjes. Het eerlijke van het dagelijks bestaan aan zee, de vissers en de badgasten, trok enorm. Maar het strand was voor onze noordelijke impressionisten ook de uitgelezen locatie om te experimenteren met licht en kleur. Of het nu in Noordwijk, Zandvoort of Scheveningen was, of op Skagen, het noordelijkste puntje van het Deense Jutland, de snelle wisselingen van het licht, de weerspiegeling van de zon op het water en de weergave van de wolken die langs het strand glijden moesten in olieverf worden gevangen.

Een frisse wind in het Singer Museum

Er waait een frisse wind in het museum in Laren. Kijk maar naar dat kleine, charmante olieverfschilderij van de Deense impressionist Peder Severin Krøyer uit 1884: Het Zuidstrand bij Skagen. Als een echte impressionist van zijn tijd had Krøyer een keurige opleiding genoten aan de Koninklijke Deense Kunstacademie. Hij was zelfs in Parijs in de leer geweest. Maar daar ontdekte hij het ontluikende Franse impressionisme. En kijk maar hoe dat werkte voor Krøyer: de 2 vrouwen die aan de vloedlijn van de stille blauwe zee lopen poseren niet. In de losse verfstreken in geel en wit, zien we dat het twee vrouwen zijn.

Het is een momentopname, een snapshot in olieverf, van dat éne moment dat Krøyer wist te vangen. Gaat het om wie de vrouwen zijn? Ik denk het niet. Als een wetenschapper die zich niet in zijn laboratorium (zijn atelier) bevindt, maar in de vrije natuur bestudeerde de schilder de effecten van de atmosfeer en de kleur. Eén en al techniek, maar ook één en al gevoel. Op naar Laren!

Paul Rem is architectuur- en kunsthistoricus en conservator op Paleis Het Loo. Hij is bestuurslid van diverse musea, internationaal erkend expert ‘Oude meubelen’ en lid van het ‘TEFAF vetting committee’. Regelmatig schuift hij aan als tafelgast in Tijd voor MAX.  Maak ook eens een stadswandeling met Paul Rem. Lees hier al zijn columns.

(Foto: Peder Severin Krøyer, Het Zuidstrand bij Skagen, 1884. Bruikleen Landesmuseum Hannover)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.